DVD - Olcsó hús - George A. Romero: Holtak naplója

  • - greff -
  • 2008. október 23.

Zene

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. - greff -

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. A szabásmintát adó Blair Witch mellett persze legalább ennyire fontos a YouTube és a hozzá hasonló videomegosztó oldalak hallatlan népszerűsége. Jogos feltételezés ugyanis, hogy ha a civilek által készített mozgóképek bámulása szerte a világon napi gyakorlattá vált, akkor a moziban sem berzenkedik majd a nép a(z) (ál)dilettáns daraboktól. Ez a pszeudoamatőr, a fabulák szerint általában "úgy talált" horrorfilm amúgy is elég csábító, hiszen nagyon is könnyű azt gondolni, hogy a beállítások slampossága mellett a dramaturgia, a színészi játék és a dialógusok súlyos hiányosságai is "rendben vannak", hiszen ezek magával a formával magyarázhatók. Ezt az ostobaságot azonban csak az olyan naiv lelkek hiszik el, amilyenné vénségére George A. Romero is vált.

Romero szerint a YouTube és társai azért szuper jók, mert ott az emberek adnak valóságos hírt a közállapotokról (filmünk ifjú hőseinek is szinte mindennél fontosabb, hogy feltöltsék a zombik randalírozásáról rögzített anyagukat), szemben a manipulált, hazug tévéműsorokkal. Hogy ez az óvodás "médiakritika" pontosan hány szinttel is van lejjebb a klasszikus Holtak hajnala szimplaságában is szellemes fogyasztásügyi fricskájától, azt most nem számolnánk ki, mindenesetre elég sokkal. De Romero egyéb frontokon is csúfosat bukik. Az egyetlen nézőpontból kapott, sokszor életlen képek, a bizonytalan térérzet, az aksik le-lemerülésének imitálása nagyon is alkalmas fogások lennének arra, hogy dinamikussá és ijesztővé tegyenek egy természetéből fakadóan (Romero ma is kitart a tradicionálisan csoszogó élőhalottak mellett) nem valami pörgős zsánerfilmet, de a rendezőnek egyetlen valamirevaló ötlete sincs.

És még valami. Ebben a műtípusban az a pillanat, amikor leáll a felvétel, mikor elapad a képek folyama, nem csak egy történet végét jelzi - a mese szerint a krónikás ott és akkor kétségkívül meghal. A párhuzamként elősorolt filmek hatásosan kitalált utolsó percei éppen emiatt annyira megrázóak. Romero viszont ezt a momentumot is arra használja fel, hogy mutatóujjával tanárosan az ég felé bökjön. Üres kapura, két méterről lő mellé, nincs is ennél lehangolóbb látvány.

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.