DVD - Olcsó hús - George A. Romero: Holtak naplója

  • - greff -
  • 2008. október 23.

Zene

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. - greff -

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. A szabásmintát adó Blair Witch mellett persze legalább ennyire fontos a YouTube és a hozzá hasonló videomegosztó oldalak hallatlan népszerűsége. Jogos feltételezés ugyanis, hogy ha a civilek által készített mozgóképek bámulása szerte a világon napi gyakorlattá vált, akkor a moziban sem berzenkedik majd a nép a(z) (ál)dilettáns daraboktól. Ez a pszeudoamatőr, a fabulák szerint általában "úgy talált" horrorfilm amúgy is elég csábító, hiszen nagyon is könnyű azt gondolni, hogy a beállítások slampossága mellett a dramaturgia, a színészi játék és a dialógusok súlyos hiányosságai is "rendben vannak", hiszen ezek magával a formával magyarázhatók. Ezt az ostobaságot azonban csak az olyan naiv lelkek hiszik el, amilyenné vénségére George A. Romero is vált.

Romero szerint a YouTube és társai azért szuper jók, mert ott az emberek adnak valóságos hírt a közállapotokról (filmünk ifjú hőseinek is szinte mindennél fontosabb, hogy feltöltsék a zombik randalírozásáról rögzített anyagukat), szemben a manipulált, hazug tévéműsorokkal. Hogy ez az óvodás "médiakritika" pontosan hány szinttel is van lejjebb a klasszikus Holtak hajnala szimplaságában is szellemes fogyasztásügyi fricskájától, azt most nem számolnánk ki, mindenesetre elég sokkal. De Romero egyéb frontokon is csúfosat bukik. Az egyetlen nézőpontból kapott, sokszor életlen képek, a bizonytalan térérzet, az aksik le-lemerülésének imitálása nagyon is alkalmas fogások lennének arra, hogy dinamikussá és ijesztővé tegyenek egy természetéből fakadóan (Romero ma is kitart a tradicionálisan csoszogó élőhalottak mellett) nem valami pörgős zsánerfilmet, de a rendezőnek egyetlen valamirevaló ötlete sincs.

És még valami. Ebben a műtípusban az a pillanat, amikor leáll a felvétel, mikor elapad a képek folyama, nem csak egy történet végét jelzi - a mese szerint a krónikás ott és akkor kétségkívül meghal. A párhuzamként elősorolt filmek hatásosan kitalált utolsó percei éppen emiatt annyira megrázóak. Romero viszont ezt a momentumot is arra használja fel, hogy mutatóujjával tanárosan az ég felé bökjön. Üres kapura, két méterről lő mellé, nincs is ennél lehangolóbb látvány.

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.