DVD - Olcsó hús - George A. Romero: Holtak naplója

  • - greff -
  • 2008. október 23.

Zene

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. - greff -

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. A szabásmintát adó Blair Witch mellett persze legalább ennyire fontos a YouTube és a hozzá hasonló videomegosztó oldalak hallatlan népszerűsége. Jogos feltételezés ugyanis, hogy ha a civilek által készített mozgóképek bámulása szerte a világon napi gyakorlattá vált, akkor a moziban sem berzenkedik majd a nép a(z) (ál)dilettáns daraboktól. Ez a pszeudoamatőr, a fabulák szerint általában "úgy talált" horrorfilm amúgy is elég csábító, hiszen nagyon is könnyű azt gondolni, hogy a beállítások slampossága mellett a dramaturgia, a színészi játék és a dialógusok súlyos hiányosságai is "rendben vannak", hiszen ezek magával a formával magyarázhatók. Ezt az ostobaságot azonban csak az olyan naiv lelkek hiszik el, amilyenné vénségére George A. Romero is vált.

Romero szerint a YouTube és társai azért szuper jók, mert ott az emberek adnak valóságos hírt a közállapotokról (filmünk ifjú hőseinek is szinte mindennél fontosabb, hogy feltöltsék a zombik randalírozásáról rögzített anyagukat), szemben a manipulált, hazug tévéműsorokkal. Hogy ez az óvodás "médiakritika" pontosan hány szinttel is van lejjebb a klasszikus Holtak hajnala szimplaságában is szellemes fogyasztásügyi fricskájától, azt most nem számolnánk ki, mindenesetre elég sokkal. De Romero egyéb frontokon is csúfosat bukik. Az egyetlen nézőpontból kapott, sokszor életlen képek, a bizonytalan térérzet, az aksik le-lemerülésének imitálása nagyon is alkalmas fogások lennének arra, hogy dinamikussá és ijesztővé tegyenek egy természetéből fakadóan (Romero ma is kitart a tradicionálisan csoszogó élőhalottak mellett) nem valami pörgős zsánerfilmet, de a rendezőnek egyetlen valamirevaló ötlete sincs.

És még valami. Ebben a műtípusban az a pillanat, amikor leáll a felvétel, mikor elapad a képek folyama, nem csak egy történet végét jelzi - a mese szerint a krónikás ott és akkor kétségkívül meghal. A párhuzamként elősorolt filmek hatásosan kitalált utolsó percei éppen emiatt annyira megrázóak. Romero viszont ezt a momentumot is arra használja fel, hogy mutatóujjával tanárosan az ég felé bökjön. Üres kapura, két méterről lő mellé, nincs is ennél lehangolóbb látvány.

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”