DVD - Olcsó hús - George A. Romero: Holtak naplója

  • - greff -
  • 2008. október 23.

Zene

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. - greff -

Kellett hozzá vagy nyolc év, ám végül a Blair Witch Project mégiscsak beindított valamit. Divatot akartam írni, de túlzás lett volna, néhány filmről van egyelőre szó csupán, ám figyelemre méltó, hogy Amerika (Matt Reeves: Cloverfield) és Európa (Jaume Balagueró: REC) egyszerre reagál, s hogy e műveket viszonylag számottevő érdeklődés övezi. Meg aztán, látni a hírekben, jön majd lassan a többi is. A szabásmintát adó Blair Witch mellett persze legalább ennyire fontos a YouTube és a hozzá hasonló videomegosztó oldalak hallatlan népszerűsége. Jogos feltételezés ugyanis, hogy ha a civilek által készített mozgóképek bámulása szerte a világon napi gyakorlattá vált, akkor a moziban sem berzenkedik majd a nép a(z) (ál)dilettáns daraboktól. Ez a pszeudoamatőr, a fabulák szerint általában "úgy talált" horrorfilm amúgy is elég csábító, hiszen nagyon is könnyű azt gondolni, hogy a beállítások slampossága mellett a dramaturgia, a színészi játék és a dialógusok súlyos hiányosságai is "rendben vannak", hiszen ezek magával a formával magyarázhatók. Ezt az ostobaságot azonban csak az olyan naiv lelkek hiszik el, amilyenné vénségére George A. Romero is vált.

Romero szerint a YouTube és társai azért szuper jók, mert ott az emberek adnak valóságos hírt a közállapotokról (filmünk ifjú hőseinek is szinte mindennél fontosabb, hogy feltöltsék a zombik randalírozásáról rögzített anyagukat), szemben a manipulált, hazug tévéműsorokkal. Hogy ez az óvodás "médiakritika" pontosan hány szinttel is van lejjebb a klasszikus Holtak hajnala szimplaságában is szellemes fogyasztásügyi fricskájától, azt most nem számolnánk ki, mindenesetre elég sokkal. De Romero egyéb frontokon is csúfosat bukik. Az egyetlen nézőpontból kapott, sokszor életlen képek, a bizonytalan térérzet, az aksik le-lemerülésének imitálása nagyon is alkalmas fogások lennének arra, hogy dinamikussá és ijesztővé tegyenek egy természetéből fakadóan (Romero ma is kitart a tradicionálisan csoszogó élőhalottak mellett) nem valami pörgős zsánerfilmet, de a rendezőnek egyetlen valamirevaló ötlete sincs.

És még valami. Ebben a műtípusban az a pillanat, amikor leáll a felvétel, mikor elapad a képek folyama, nem csak egy történet végét jelzi - a mese szerint a krónikás ott és akkor kétségkívül meghal. A párhuzamként elősorolt filmek hatásosan kitalált utolsó percei éppen emiatt annyira megrázóak. Romero viszont ezt a momentumot is arra használja fel, hogy mutatóujjával tanárosan az ég felé bökjön. Üres kapura, két méterről lő mellé, nincs is ennél lehangolóbb látvány.

Forgalmazza az Intersonic

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?