dvd - PUCCINI BOHÉMÉLET

  • - káté -
  • 2010. január 7.

Zene

című remekének 1982-es Metropolitan-felvétele gyönyörű illusztrációja annak, hogy az operában a rendező és a karmester közül mindig az az úr, aki erősebb. Itt a rendező, Franco Zeffirelli.
címû remekének 1982-es Metropolitan-felvétele gyönyörû illusztrációja annak, hogy az operában a rendezõ és a karmester közül mindig az az úr, aki erõsebb. Itt a rendezõ, Franco Zeffirelli. Mulatságos, hogy a próbákról készült, bónuszként csatolt dokufilmben milyen svungosan magyarázza el Puccinit James Levine-nak, aki engedelmesen hallgat és bólogat. Nyilván máskor mondta el a közremûködõknek, amit akart (mert azért õ is tudja a darabot).

Zeffirelli a kor ízlésének megfelelõ, kisrealista részletekkel adjusztált produkciót alkotott. A padlásszoba apró bohémtanya-installációként áll a leszûkített színpad közepén, erkélyérõl a szeleburdi viháncolók kiviharzanak a háztetõre is. A Momus kávéház elõtti lankás-lépcsõs térre nyüzsgõ tömeget varázsol a rendezõ. A hóborította harmadik felvonásban a jeges úton óvatosan csúszkálnak a statiszták. Azért mégsem róluk szól az elõadás. Teresa Stratas Mimije viszi el a pálmát. Minden negédet számûz, inkább groteszk manócska, mint tündéri szépség. Köhécsel is eleget, elõrehaladott tüdõbajosként lép színpadra, szinte mint a halál sápadt angyala, a sok közelihez képest talán túlzott mimikával és vibratóval, ami lázas remegésnek hat. Vokális kifejezés tekintetében is hibátlan, a tragikus hõsnõ fizikai erõnlétének megfelelõ lírai szárnyalással. José Carreras ábrándos átszellemültsége lényének sajátja, és illik Rodolfóhoz; kicsit sok karemeléssel, de igen szépen énekel. Renata Scotto pedig azonos önmagával: rettentõ nagy mûvész, ha nem is ideális Musetta. A többiek a megfelelõ kalibert képviselik.

A kamera jóvoltából közel hozva a stílus a valóságosnál még távolibbnak látszik. De jó tudni, hogy ilyen is volt egyszer.

Deutsche Grammophon/Universal, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.