dvd - PUCCINI BOHÉMÉLET

  • - káté -
  • 2010. január 7.

Zene

című remekének 1982-es Metropolitan-felvétele gyönyörű illusztrációja annak, hogy az operában a rendező és a karmester közül mindig az az úr, aki erősebb. Itt a rendező, Franco Zeffirelli.
címû remekének 1982-es Metropolitan-felvétele gyönyörû illusztrációja annak, hogy az operában a rendezõ és a karmester közül mindig az az úr, aki erõsebb. Itt a rendezõ, Franco Zeffirelli. Mulatságos, hogy a próbákról készült, bónuszként csatolt dokufilmben milyen svungosan magyarázza el Puccinit James Levine-nak, aki engedelmesen hallgat és bólogat. Nyilván máskor mondta el a közremûködõknek, amit akart (mert azért õ is tudja a darabot).

Zeffirelli a kor ízlésének megfelelõ, kisrealista részletekkel adjusztált produkciót alkotott. A padlásszoba apró bohémtanya-installációként áll a leszûkített színpad közepén, erkélyérõl a szeleburdi viháncolók kiviharzanak a háztetõre is. A Momus kávéház elõtti lankás-lépcsõs térre nyüzsgõ tömeget varázsol a rendezõ. A hóborította harmadik felvonásban a jeges úton óvatosan csúszkálnak a statiszták. Azért mégsem róluk szól az elõadás. Teresa Stratas Mimije viszi el a pálmát. Minden negédet számûz, inkább groteszk manócska, mint tündéri szépség. Köhécsel is eleget, elõrehaladott tüdõbajosként lép színpadra, szinte mint a halál sápadt angyala, a sok közelihez képest talán túlzott mimikával és vibratóval, ami lázas remegésnek hat. Vokális kifejezés tekintetében is hibátlan, a tragikus hõsnõ fizikai erõnlétének megfelelõ lírai szárnyalással. José Carreras ábrándos átszellemültsége lényének sajátja, és illik Rodolfóhoz; kicsit sok karemeléssel, de igen szépen énekel. Renata Scotto pedig azonos önmagával: rettentõ nagy mûvész, ha nem is ideális Musetta. A többiek a megfelelõ kalibert képviselik.

A kamera jóvoltából közel hozva a stílus a valóságosnál még távolibbnak látszik. De jó tudni, hogy ilyen is volt egyszer.

Deutsche Grammophon/Universal, 2009

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”