dvd - Szeszélyes nyár

  • - ts -
  • 2008. november 20.

Zene

Az egyetlen okkal feltehető kérdés, hogy miért csak most. A "miért éppen most" az ott van a könyvkritikai oldalainkon.
Az egyetlen okkal feltehetõ kérdés, hogy miért csak most. A "miért éppen most" az ott van a könyvkritikai oldalainkon. A film mellé pakolt "extrák" sem tartalmaznak olyan (semmi különös) nóvumot, ami magyarázná - csak ahogy mondani szokták: "nem hiányozhat egy gyûjtõ polcáról". A gyûjtõ lejátszója felõl ellenben már vannak kétségeim.

Minden adaptációk diadala: a fénykorát élõ filmiskola 1. színmûvésze, Rudolf Hrusinsky szájában égõ szivarral háton úszkál a fürdõvároska fürdõi mivoltát csak jóindulattal biztosító folyó vizében, és éppen elkezd esni az esõ. Vladislav Vancura húszas évek végén megjelent kisregénye csak mandinerbõl passzolt a hatvanas évek cseh mozijába (tán a kisvárosisága miatt; abban a moziban ez a néplélek szinonimája) - az Hrabal terepe volt. Vancura e mûve inkább a tehetetlenség megbocsátó komédiája, mintsem holmi köznapi létigenlés (van ilyen olvasata, persze - mindennek, amibõl valaha Menzel-film készült; ha csak ennyit értett meg, az sem kevés, pláne, hogy meg is tudta mutatni). Például Vancura hasonterjedelmû ikerdarabja szintén a tehetetlenségrõl írott költõi próza, csak a János, a pék egyáltalán nem vidám, egyenesen borzasztó és reménytelen - az sem véletlen, hogy soha filmes a közelébe se ment.

Nos, Menzelnek (és színészeinek!!!) e nehéz szöveget úgy sikerült filmmé formálniuk, mint hasonló irodalmat senkinek - nem mondhatjuk, hogy véletlen volt, inkább azt, hogy benne volt a levegõben akkor az ilyen.

Kaurismaki aligha tudja, hogy a stílt, amiben a köreit egy ideje futja, nem is õ találta ki.

Forgalmazza a Klub Publishing

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.