Dying Fetus (koncert)

  • Kovács Bálint
  • 2008. június 19.

Zene

"Nemcsak az a baj, hogy nem szeretem a Dying Fetust: nem tudom, képes leszek-e tolerálni a zenéjüket másfél órán keresztül" - fogalmazza meg a koncertre csábítandó cimboránk a földgolyó szinte teljes népessége, de még a metálosokon belül is igen sokak aggályait.
"Nemcsak az a baj, hogy nem szeretem a Dying Fetust: nem tudom, képes leszek-e tolerálni a zenéjüket másfél órán keresztül" - fogalmazza meg a koncertre csábítandó cimboránk a földgolyó szinte teljes népessége, de még a metálosokon belül is igen sokak aggályait. Meg kell hagyni, nem a legbársonyosabb muzsika a Dying Fetusé - még akkor sem, ha valami ordas véletlen folytán mondjuk a Radikális Amputáció nevezetû együttest nevezzük ki a bársonyos zenék fundamentumának. Befogadásához nem árt jó barátságban lenni nagyjából az összes, mélyre hangolt gitárokat és kevéssé dallamos éneket felvonultató stílussal, fõképp a death metallal és a grindcore-ral - mindezek legagresszívabb verzióit ötvözi ugyanis a Haldokló Magzat zenéje (jobb lett volna nem tudni, mit jelent a név, nem igaz?), jelentõs profizmussal és fantáziával. Lehet persze, hogy ezzel még nem gyõztünk meg senkit, de higgyék el, e keverék mûfaj messze legjobbja ez a washingtoni zenekar.

A jóindulattal félházasnak mondható hajó gyomrában adott koncert pontosan azt hozta, amit mindenki elvárhatott - és valamivel még többet is, mint a legutóbbi, kultiplexes buli; nemigen tudjuk elképzelni, hogy bárki is csalódottan ment volna haza (bár fentebb idézett pajtásunk idõvel fejfájásra kezdett panaszkodni - de hát õ sem számított másra). A kételkedõk is megbizonyosodhattak arról, hogy a zsánerhez képest igen komplex muzsikát mindössze három rosszarcú fiatalember produkálja (akárha valami kamasz garázsrockzenekart látnánk), de hármukba is szorult annyi energia, hogy egy perc megállás se legyen az igen tisztességes hosszúságú koncert során, s hogy mindvégig látszólag hatalmas lelkesedéssel bemozogják a színpadot úgy, hogy néha még a dobos is felpattan a cucca mögül. Na meg azért annak is megvan a maga bája, amikor az edzett fülû látogató is csak annyit ért a felkonfból, hogy "A következõ számunk pedig a wöaaarrrhhh wrráuuhhv wruufff". És valóban.

A38 hajó, június 10.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.