Lemez

Vér nélkül – Ed Sheeran: X

  • Lang Ádám
  • 2014. augusztus 19.

Zene

Amikor 2008-ban Ed Sheeran 17 évesen Londonba ment - egyedül, hogy a zenéjéből éljen meg -, azzal a régi módszerrel kezdett közönséget gyűjteni, hogy szinte minden este fellépett valamelyik bárban. A következő években készített egy sor minialbumot különböző gitáros lányokkal, de együtt dolgozott a grime-színtér több előadójával is.

Vörös hajú hősünk ugyanis az akusztikus gitárzenét és a hiphopot kötötte össze az élet kemény oldalát annak romantikája felől megfogó, gáncstalan popzenéjében.

2012-re aztán a stílszerűen + (mint összeadás) című debütalbuma többszörös platinalemez lett, és már a tengeren túl is azt kezdték beszélni, hogy ő lehet az új globális férfi popsztár. Ed, a kapcsolatok embere pedig ugyanazt csinálta, mint eddig. Kiállt egy szál gitárral - csak most már Taylor Swift turnéján, ezrek elé, illetve továbbra is együttműködött bárkivel, legyen az Lupe Fiasco vagy Elton John. Sheeran így voltaképp a "csináld magad" módszerével hozta össze azt a piacképes sztorit, amiért fél karjukat odaadnák a kereskedelmi tévék producerei.

x (szorzás) című második lemeze előtt már jelezte, hogy Justin Timberlake világa felé fog elindulni, ez a logikus lépés pedig nem jelent mást, mint az eddigi képlet felszorzását a populáris R&B-vel - még a műfaj fősodrában tempózó Pharrellel is egymásra találtak néhány közös szám erejéig. Közben végig ott zizeg az őszinteség letétjeként a gitárhúrok hangja, ahogy a hiphopos elemek is megmaradtak, csak a drámai ívek duzzadtak még nagyobbra. Mindez pedig abban a tőle megszokott szimpatikus középszerben egyesül, amivel vér nélkül lehet világokat hódítani.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.