Lemez

Vér nélkül – Ed Sheeran: X

  • Lang Ádám
  • 2014. augusztus 19.

Zene

Amikor 2008-ban Ed Sheeran 17 évesen Londonba ment - egyedül, hogy a zenéjéből éljen meg -, azzal a régi módszerrel kezdett közönséget gyűjteni, hogy szinte minden este fellépett valamelyik bárban. A következő években készített egy sor minialbumot különböző gitáros lányokkal, de együtt dolgozott a grime-színtér több előadójával is.

Vörös hajú hősünk ugyanis az akusztikus gitárzenét és a hiphopot kötötte össze az élet kemény oldalát annak romantikája felől megfogó, gáncstalan popzenéjében.

2012-re aztán a stílszerűen + (mint összeadás) című debütalbuma többszörös platinalemez lett, és már a tengeren túl is azt kezdték beszélni, hogy ő lehet az új globális férfi popsztár. Ed, a kapcsolatok embere pedig ugyanazt csinálta, mint eddig. Kiállt egy szál gitárral - csak most már Taylor Swift turnéján, ezrek elé, illetve továbbra is együttműködött bárkivel, legyen az Lupe Fiasco vagy Elton John. Sheeran így voltaképp a "csináld magad" módszerével hozta össze azt a piacképes sztorit, amiért fél karjukat odaadnák a kereskedelmi tévék producerei.

x (szorzás) című második lemeze előtt már jelezte, hogy Justin Timberlake világa felé fog elindulni, ez a logikus lépés pedig nem jelent mást, mint az eddigi képlet felszorzását a populáris R&B-vel - még a műfaj fősodrában tempózó Pharrellel is egymásra találtak néhány közös szám erejéig. Közben végig ott zizeg az őszinteség letétjeként a gitárhúrok hangja, ahogy a hiphopos elemek is megmaradtak, csak a drámai ívek duzzadtak még nagyobbra. Mindez pedig abban a tőle megszokott szimpatikus középszerben egyesül, amivel vér nélkül lehet világokat hódítani.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.