Lemez

Vér nélkül – Ed Sheeran: X

  • Lang Ádám
  • 2014. augusztus 19.

Zene

Amikor 2008-ban Ed Sheeran 17 évesen Londonba ment - egyedül, hogy a zenéjéből éljen meg -, azzal a régi módszerrel kezdett közönséget gyűjteni, hogy szinte minden este fellépett valamelyik bárban. A következő években készített egy sor minialbumot különböző gitáros lányokkal, de együtt dolgozott a grime-színtér több előadójával is.

Vörös hajú hősünk ugyanis az akusztikus gitárzenét és a hiphopot kötötte össze az élet kemény oldalát annak romantikája felől megfogó, gáncstalan popzenéjében.

2012-re aztán a stílszerűen + (mint összeadás) című debütalbuma többszörös platinalemez lett, és már a tengeren túl is azt kezdték beszélni, hogy ő lehet az új globális férfi popsztár. Ed, a kapcsolatok embere pedig ugyanazt csinálta, mint eddig. Kiállt egy szál gitárral - csak most már Taylor Swift turnéján, ezrek elé, illetve továbbra is együttműködött bárkivel, legyen az Lupe Fiasco vagy Elton John. Sheeran így voltaképp a "csináld magad" módszerével hozta össze azt a piacképes sztorit, amiért fél karjukat odaadnák a kereskedelmi tévék producerei.

x (szorzás) című második lemeze előtt már jelezte, hogy Justin Timberlake világa felé fog elindulni, ez a logikus lépés pedig nem jelent mást, mint az eddigi képlet felszorzását a populáris R&B-vel - még a műfaj fősodrában tempózó Pharrellel is egymásra találtak néhány közös szám erejéig. Közben végig ott zizeg az őszinteség letétjeként a gitárhúrok hangja, ahogy a hiphopos elemek is megmaradtak, csak a drámai ívek duzzadtak még nagyobbra. Mindez pedig abban a tőle megszokott szimpatikus középszerben egyesül, amivel vér nélkül lehet világokat hódítani.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.