Lemez

Vér nélkül – Ed Sheeran: X

  • Lang Ádám
  • 2014. augusztus 19.

Zene

Amikor 2008-ban Ed Sheeran 17 évesen Londonba ment - egyedül, hogy a zenéjéből éljen meg -, azzal a régi módszerrel kezdett közönséget gyűjteni, hogy szinte minden este fellépett valamelyik bárban. A következő években készített egy sor minialbumot különböző gitáros lányokkal, de együtt dolgozott a grime-színtér több előadójával is.

Vörös hajú hősünk ugyanis az akusztikus gitárzenét és a hiphopot kötötte össze az élet kemény oldalát annak romantikája felől megfogó, gáncstalan popzenéjében.

2012-re aztán a stílszerűen + (mint összeadás) című debütalbuma többszörös platinalemez lett, és már a tengeren túl is azt kezdték beszélni, hogy ő lehet az új globális férfi popsztár. Ed, a kapcsolatok embere pedig ugyanazt csinálta, mint eddig. Kiállt egy szál gitárral - csak most már Taylor Swift turnéján, ezrek elé, illetve továbbra is együttműködött bárkivel, legyen az Lupe Fiasco vagy Elton John. Sheeran így voltaképp a "csináld magad" módszerével hozta össze azt a piacképes sztorit, amiért fél karjukat odaadnák a kereskedelmi tévék producerei.

x (szorzás) című második lemeze előtt már jelezte, hogy Justin Timberlake világa felé fog elindulni, ez a logikus lépés pedig nem jelent mást, mint az eddigi képlet felszorzását a populáris R&B-vel - még a műfaj fősodrában tempózó Pharrellel is egymásra találtak néhány közös szám erejéig. Közben végig ott zizeg az őszinteség letétjeként a gitárhúrok hangja, ahogy a hiphopos elemek is megmaradtak, csak a drámai ívek duzzadtak még nagyobbra. Mindez pedig abban a tőle megszokott szimpatikus középszerben egyesül, amivel vér nélkül lehet világokat hódítani.

Warner, 2014

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.