Lemez

Ef.Zámbó Happy Dead Band: 1991 – Metastabil – 2014

  • Sisso
  • 2014. október 25.

Zene

1991 – Metastabil – 2014 - címmel jelentette meg összefoglaló jellegű CD-jét a Happy Dead Band, illetve a frontember ef.Zámbó István, alias Öcsi, aki saját bevallása szerint autodidakta képzőművész, és más műfajokban – például a könnyűzenében – is kísérletező alkotó.

Magánkiadású lemez, egyébként harmadik a sorban. Volt bemutató is áprilisban az A38-on, és minden koncert, legalább heti egyszer, azóta is egy lízingelt lemezbemutató. A felvételeket azok fogják élvezni igazán, akiket érdekel a dadaista szórakoztatóipar története, ne adj’ isten, végigbulizták ezekre a dalokra a 20. század végét és a 21. század elejét, valamint még mindig buliznak, vagy legalábbis szívesen elmerengenek lábrázva az aranynapokon.

A Bizottság avantgárd bájától a rákendroll megszállottságán és a blues mélységein át a magyar táncdalok szomorkás hangulatáig minden benne van a tizenhét számban. Könnyűzenei tablónál mégis több, mert a szövegek filozofikusak, humorosak, tartósnak tűnnek. Ahogy ef.Zámbó festményein, rajzain és szobrain, úgy a szövegeiben is az elviselhetőbb arcát mutatja a világ.

„Szerelem, élet, halál, valamelyik előbb-utóbb lekaszál”, vagy „te elhagysz, én elhagylak, ő elhagy és mi elhagyjuk őt”, esetleg „Szentendre, Hidegkút és Brazília, nincsen ebben semmi, de semmi hiba”, meg „elvette az eszemet a pia, hatott rám sok ideológia” és sorolhatnám. Mulatni kell, toporogni, riszálni, akármilyen a cudar világ.

„Nincs igény ezen a tájon, menjünk el innen, hogy ne fájjon, rég elhalt a begóniánk, meddig tart az agóniánk…” Ez a dal például a kilencvenes évekből a kedvencem, de lehet, hogy korábbról. Hiába énekelték nekünk ilyen szépen, nem vettük elég komolyan. De ők sem, és így legalább, bár hülyék jönnek, hülyék mennek, van valami, ami meta­stabilan itt maradt velünk.

Magánkiadás, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.