Lemez

Ef.Zámbó Happy Dead Band: 1991 – Metastabil – 2014

  • Sisso
  • 2014. október 25.

Zene

1991 – Metastabil – 2014 - címmel jelentette meg összefoglaló jellegű CD-jét a Happy Dead Band, illetve a frontember ef.Zámbó István, alias Öcsi, aki saját bevallása szerint autodidakta képzőművész, és más műfajokban – például a könnyűzenében – is kísérletező alkotó.

Magánkiadású lemez, egyébként harmadik a sorban. Volt bemutató is áprilisban az A38-on, és minden koncert, legalább heti egyszer, azóta is egy lízingelt lemezbemutató. A felvételeket azok fogják élvezni igazán, akiket érdekel a dadaista szórakoztatóipar története, ne adj’ isten, végigbulizták ezekre a dalokra a 20. század végét és a 21. század elejét, valamint még mindig buliznak, vagy legalábbis szívesen elmerengenek lábrázva az aranynapokon.

A Bizottság avantgárd bájától a rákendroll megszállottságán és a blues mélységein át a magyar táncdalok szomorkás hangulatáig minden benne van a tizenhét számban. Könnyűzenei tablónál mégis több, mert a szövegek filozofikusak, humorosak, tartósnak tűnnek. Ahogy ef.Zámbó festményein, rajzain és szobrain, úgy a szövegeiben is az elviselhetőbb arcát mutatja a világ.

„Szerelem, élet, halál, valamelyik előbb-utóbb lekaszál”, vagy „te elhagysz, én elhagylak, ő elhagy és mi elhagyjuk őt”, esetleg „Szentendre, Hidegkút és Brazília, nincsen ebben semmi, de semmi hiba”, meg „elvette az eszemet a pia, hatott rám sok ideológia” és sorolhatnám. Mulatni kell, toporogni, riszálni, akármilyen a cudar világ.

„Nincs igény ezen a tájon, menjünk el innen, hogy ne fájjon, rég elhalt a begóniánk, meddig tart az agóniánk…” Ez a dal például a kilencvenes évekből a kedvencem, de lehet, hogy korábbról. Hiába énekelték nekünk ilyen szépen, nem vettük elég komolyan. De ők sem, és így legalább, bár hülyék jönnek, hülyék mennek, van valami, ami meta­stabilan itt maradt velünk.

Magánkiadás, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."