Koncert

„Egy negyeddisznó…”

Csordás Klára és a Ligeti Ensemble

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 21.

Zene

Mire a szabadság? – kérdeztem magamtól csütörtök este a BMC-ben, miközben a mindig oly komoly, mindig oly eltökélten az eget pásztázó Szofija Gubajdulina Akasztófadalok című művét (1996) hallgattam, mely dalok egyikében a cikk címében szereplő lény táncol.

Ugyanekkor, pár sarokkal arrébb, a Zeneakadémián, az Óbudai Danubia Zenekar éppen megrendítő hegedűversenyét, az Offertoriumot játszotta Kelemen Barnabás vezényletével (!) és Cosima Soulez-Larivière ihletett szólójával. Visszahallgattam, visszanéztem a

Facebookon, és a mű tényleg megrendítő, az előadás pedig tényleg ihletett volt.

A BMC-ben úgy tűnt, hogy a Christian Morgenstern abszurd verseire írt Akasztófadalokban Gubajdulina az Asztreja zeneszerzőcsoport improvizációs szeánszainak hangulatát is megpróbálta volna visszaidézni. A csoport arról volt híres, hogy a szovjet művészeti nyilvánosságtól elvonultan, a maguk kedvére játszottak szabad improvizációs zenét népi hangszereken, vagy ami épp kéznél volt. A lényeg talán az lehetett, hogy ne legyenek az adott hangszer specialistái, így mindenféle kötöttség nélkül kezdhettek a „húrok pengetésihez”. Az ekként megszülető váratlan hangképek aztán megtermékenyítően hatottak a majdan megírandó darabokra, a közösen eltöltött idő totális szabadsága pedig némi kárpótlást adott a totális szabadsághiányban élt hónapokért, évekért. Hab a tortán, hogy a csoport összes tagja 1979-ben felkerült a betiltott komponisták listájára.

Hogy mindezzel mit is kezdjünk 2019-ben – kérdés. A dalokat előadó és a kisegyüttest vezénylő Csordás Klára az abszurd szövegek felől közelítve igyekezett a darab nyomába eredni, ami néha kielégítőnek, néha kevésnek bizonyult. Ugyanakkor be kell vallani, hogy hazafelé indulóban, majd másnap és harmadnap is ez a mű motoszkált a fejemben, és nem az előadói szempontból optimálisnak ható másik két darab, Serei Zsolt Stets blickend in die Höh’ és Eötvös Péter Shadows című kompozíciója. E művek felhatalmazzák a hallgatót arra (aki így felhatalmazva is érzi magát), hogy egy tisztán esztétizáló befogadói pozíciót vegyen fel. Ez is, az is concertoféleség, Sereinél az angolkürt (és a trombita), Eötvösnél a fuvola és a klarinét kap kiemelt szerepet. Serei darabját többször hallottam már, mindig is elbűvölt a részletgazdag, sűrű zenei anyag és a formai lépték kényelmességének, tágasságának kontrasztja, a mikro és makro közötti feszültség, illetve az az alkotói szabadság, mely vállalja mindennek a kockázatát.

A Ligeti Ensemble élén Rácz Zoltán vezényelt, az angolkürtszólót Ella Dániel játszotta; összességében egy közel ideális interpretá­ciót hallhattunk. Ami a hangzást, az egyéni – Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét) – és ensemble-teljesítményt illeti, Eötvös Péter totális hangteret bekapcsoló, az egyébként soha nem hallható légzészörejeket is felnagyító és kézzelfogható közelségbe hozó munkája (a BMC-ben tökéletesen érvényesült a hangosítás, a közönséget körbevevő hangszórók beállítása hibátlan volt) varázslatos atmoszférát teremtett. Ki akarná meghallani ilyenkor a hangszövedék felfesléseiben a drámát?

Budapest Music Center, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?