Koncert

„Egy negyeddisznó…”

Csordás Klára és a Ligeti Ensemble

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 21.

Zene

Mire a szabadság? – kérdeztem magamtól csütörtök este a BMC-ben, miközben a mindig oly komoly, mindig oly eltökélten az eget pásztázó Szofija Gubajdulina Akasztófadalok című művét (1996) hallgattam, mely dalok egyikében a cikk címében szereplő lény táncol.

Ugyanekkor, pár sarokkal arrébb, a Zeneakadémián, az Óbudai Danubia Zenekar éppen megrendítő hegedűversenyét, az Offertoriumot játszotta Kelemen Barnabás vezényletével (!) és Cosima Soulez-Larivière ihletett szólójával. Visszahallgattam, visszanéztem a

Facebookon, és a mű tényleg megrendítő, az előadás pedig tényleg ihletett volt.

A BMC-ben úgy tűnt, hogy a Christian Morgenstern abszurd verseire írt Akasztófadalokban Gubajdulina az Asztreja zeneszerzőcsoport improvizációs szeánszainak hangulatát is megpróbálta volna visszaidézni. A csoport arról volt híres, hogy a szovjet művészeti nyilvánosságtól elvonultan, a maguk kedvére játszottak szabad improvizációs zenét népi hangszereken, vagy ami épp kéznél volt. A lényeg talán az lehetett, hogy ne legyenek az adott hangszer specialistái, így mindenféle kötöttség nélkül kezdhettek a „húrok pengetésihez”. Az ekként megszülető váratlan hangképek aztán megtermékenyítően hatottak a majdan megírandó darabokra, a közösen eltöltött idő totális szabadsága pedig némi kárpótlást adott a totális szabadsághiányban élt hónapokért, évekért. Hab a tortán, hogy a csoport összes tagja 1979-ben felkerült a betiltott komponisták listájára.

Hogy mindezzel mit is kezdjünk 2019-ben – kérdés. A dalokat előadó és a kisegyüttest vezénylő Csordás Klára az abszurd szövegek felől közelítve igyekezett a darab nyomába eredni, ami néha kielégítőnek, néha kevésnek bizonyult. Ugyanakkor be kell vallani, hogy hazafelé indulóban, majd másnap és harmadnap is ez a mű motoszkált a fejemben, és nem az előadói szempontból optimálisnak ható másik két darab, Serei Zsolt Stets blickend in die Höh’ és Eötvös Péter Shadows című kompozíciója. E művek felhatalmazzák a hallgatót arra (aki így felhatalmazva is érzi magát), hogy egy tisztán esztétizáló befogadói pozíciót vegyen fel. Ez is, az is concertoféleség, Sereinél az angolkürt (és a trombita), Eötvösnél a fuvola és a klarinét kap kiemelt szerepet. Serei darabját többször hallottam már, mindig is elbűvölt a részletgazdag, sűrű zenei anyag és a formai lépték kényelmességének, tágasságának kontrasztja, a mikro és makro közötti feszültség, illetve az az alkotói szabadság, mely vállalja mindennek a kockázatát.

A Ligeti Ensemble élén Rácz Zoltán vezényelt, az angolkürtszólót Ella Dániel játszotta; összességében egy közel ideális interpretá­ciót hallhattunk. Ami a hangzást, az egyéni – Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét) – és ensemble-teljesítményt illeti, Eötvös Péter totális hangteret bekapcsoló, az egyébként soha nem hallható légzészörejeket is felnagyító és kézzelfogható közelségbe hozó munkája (a BMC-ben tökéletesen érvényesült a hangosítás, a közönséget körbevevő hangszórók beállítása hibátlan volt) varázslatos atmoszférát teremtett. Ki akarná meghallani ilyenkor a hangszövedék felfesléseiben a drámát?

Budapest Music Center, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.