Koncert

„Egy negyeddisznó…”

Csordás Klára és a Ligeti Ensemble

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. április 21.

Zene

Mire a szabadság? – kérdeztem magamtól csütörtök este a BMC-ben, miközben a mindig oly komoly, mindig oly eltökélten az eget pásztázó Szofija Gubajdulina Akasztófadalok című művét (1996) hallgattam, mely dalok egyikében a cikk címében szereplő lény táncol.

Ugyanekkor, pár sarokkal arrébb, a Zeneakadémián, az Óbudai Danubia Zenekar éppen megrendítő hegedűversenyét, az Offertoriumot játszotta Kelemen Barnabás vezényletével (!) és Cosima Soulez-Larivière ihletett szólójával. Visszahallgattam, visszanéztem a

Facebookon, és a mű tényleg megrendítő, az előadás pedig tényleg ihletett volt.

A BMC-ben úgy tűnt, hogy a Christian Morgenstern abszurd verseire írt Akasztófadalokban Gubajdulina az Asztreja zeneszerzőcsoport improvizációs szeánszainak hangulatát is megpróbálta volna visszaidézni. A csoport arról volt híres, hogy a szovjet művészeti nyilvánosságtól elvonultan, a maguk kedvére játszottak szabad improvizációs zenét népi hangszereken, vagy ami épp kéznél volt. A lényeg talán az lehetett, hogy ne legyenek az adott hangszer specialistái, így mindenféle kötöttség nélkül kezdhettek a „húrok pengetésihez”. Az ekként megszülető váratlan hangképek aztán megtermékenyítően hatottak a majdan megírandó darabokra, a közösen eltöltött idő totális szabadsága pedig némi kárpótlást adott a totális szabadsághiányban élt hónapokért, évekért. Hab a tortán, hogy a csoport összes tagja 1979-ben felkerült a betiltott komponisták listájára.

Hogy mindezzel mit is kezdjünk 2019-ben – kérdés. A dalokat előadó és a kisegyüttest vezénylő Csordás Klára az abszurd szövegek felől közelítve igyekezett a darab nyomába eredni, ami néha kielégítőnek, néha kevésnek bizonyult. Ugyanakkor be kell vallani, hogy hazafelé indulóban, majd másnap és harmadnap is ez a mű motoszkált a fejemben, és nem az előadói szempontból optimálisnak ható másik két darab, Serei Zsolt Stets blickend in die Höh’ és Eötvös Péter Shadows című kompozíciója. E művek felhatalmazzák a hallgatót arra (aki így felhatalmazva is érzi magát), hogy egy tisztán esztétizáló befogadói pozíciót vegyen fel. Ez is, az is concertoféleség, Sereinél az angolkürt (és a trombita), Eötvösnél a fuvola és a klarinét kap kiemelt szerepet. Serei darabját többször hallottam már, mindig is elbűvölt a részletgazdag, sűrű zenei anyag és a formai lépték kényelmességének, tágasságának kontrasztja, a mikro és makro közötti feszültség, illetve az az alkotói szabadság, mely vállalja mindennek a kockázatát.

A Ligeti Ensemble élén Rácz Zoltán vezényelt, az angolkürtszólót Ella Dániel játszotta; összességében egy közel ideális interpretá­ciót hallhattunk. Ami a hangzást, az egyéni – Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét) – és ensemble-teljesítményt illeti, Eötvös Péter totális hangteret bekapcsoló, az egyébként soha nem hallható légzészörejeket is felnagyító és kézzelfogható közelségbe hozó munkája (a BMC-ben tökéletesen érvényesült a hangosítás, a közönséget körbevevő hangszórók beállítása hibátlan volt) varázslatos atmoszférát teremtett. Ki akarná meghallani ilyenkor a hangszövedék felfesléseiben a drámát?

Budapest Music Center, február 14.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)