Lemez

Egy szuszra

Floating Points, Pharoah Sanders, London Symphony Orchestra: Promises

  • - minek -
  • 2021. április 7.

Zene

Sam Shepherd, azaz Floating Points minden szempontból különleges figurának számít még az elektronikus (tánc)zene csodagyerekekben oly gazdag világában is.

Esetében a „reneszánsz ember”, a „multitalentum” vagy a „műfajhatárokon átlibbenő alkotó” megjelölés csupán tétova közhely, amelyekhez képest a valóság színesebb és izgalmasabb. A manchesteri tudósjelöltből, képzett pianistából lett DJ és elektronikus zenei producer világéletében arra törekedett, hogy a klasszikus és neoklasszikus zenékből (példaképei: Claude Debussy és Olivier Messiaen), jazzből (némiképpen Bill Evans nyomdokain) és a kellő alázattal használt elektronikából egyszerre építkezve hozzon létre különleges és egyedi hangképeket.

A korábban 16 tagú zenekarával, a Floating Points Ensemble-lal muzsikáló Shepherd ezúttal merész húzásként a jazz egyik élő legendájával, Pharoah Sanders szaxofonossal készített közös lemezt. E találkozás azonban nem előzmények nélküli: Sandersnek megtetszett Shepherd 2015-ös bemutatkozó lemeze, az Elaenia, és idővel össze is barátkozott vele. Mint a lenyűgöző végeredményből is kitűnik, a kettejük közötti több mint négy évtizedes korkülönbség sem számított, a lemezkészítés, a közös alkotás során sikerült tökéletesen egymásra hangolódniuk, ötleteik, zenei megoldásaik rendre egymást erősítik. A Promises végeredményben szinte egyetlen, habár 9 fejezetre (Movement 1–9) tagolt szimfonikus mű, folyamatos, csupán hatásszünetekkel felosztott kompozíció, amely az ambient elektronika felől nyit a kozmikus jazz felé, de befogadása közben a legkevésbé izgat, hogy hová skatulyázzuk be, amit hallunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.