Lemez

Egy szuszra

Floating Points, Pharoah Sanders, London Symphony Orchestra: Promises

  • - minek -
  • 2021. április 7.

Zene

Sam Shepherd, azaz Floating Points minden szempontból különleges figurának számít még az elektronikus (tánc)zene csodagyerekekben oly gazdag világában is.

Esetében a „reneszánsz ember”, a „multitalentum” vagy a „műfajhatárokon átlibbenő alkotó” megjelölés csupán tétova közhely, amelyekhez képest a valóság színesebb és izgalmasabb. A manchesteri tudósjelöltből, képzett pianistából lett DJ és elektronikus zenei producer világéletében arra törekedett, hogy a klasszikus és neoklasszikus zenékből (példaképei: Claude Debussy és Olivier Messiaen), jazzből (némiképpen Bill Evans nyomdokain) és a kellő alázattal használt elektronikából egyszerre építkezve hozzon létre különleges és egyedi hangképeket.

A korábban 16 tagú zenekarával, a Floating Points Ensemble-lal muzsikáló Shepherd ezúttal merész húzásként a jazz egyik élő legendájával, Pharoah Sanders szaxofonossal készített közös lemezt. E találkozás azonban nem előzmények nélküli: Sandersnek megtetszett Shepherd 2015-ös bemutatkozó lemeze, az Elaenia, és idővel össze is barátkozott vele. Mint a lenyűgöző végeredményből is kitűnik, a kettejük közötti több mint négy évtizedes korkülönbség sem számított, a lemezkészítés, a közös alkotás során sikerült tökéletesen egymásra hangolódniuk, ötleteik, zenei megoldásaik rendre egymást erősítik. A Promises végeredményben szinte egyetlen, habár 9 fejezetre (Movement 1–9) tagolt szimfonikus mű, folyamatos, csupán hatásszünetekkel felosztott kompozíció, amely az ambient elektronika felől nyit a kozmikus jazz felé, de befogadása közben a legkevésbé izgat, hogy hová skatulyázzuk be, amit hallunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.