Lemez

Egy szuszra

Floating Points, Pharoah Sanders, London Symphony Orchestra: Promises

  • - minek -
  • 2021. április 7.

Zene

Sam Shepherd, azaz Floating Points minden szempontból különleges figurának számít még az elektronikus (tánc)zene csodagyerekekben oly gazdag világában is.

Esetében a „reneszánsz ember”, a „multitalentum” vagy a „műfajhatárokon átlibbenő alkotó” megjelölés csupán tétova közhely, amelyekhez képest a valóság színesebb és izgalmasabb. A manchesteri tudósjelöltből, képzett pianistából lett DJ és elektronikus zenei producer világéletében arra törekedett, hogy a klasszikus és neoklasszikus zenékből (példaképei: Claude Debussy és Olivier Messiaen), jazzből (némiképpen Bill Evans nyomdokain) és a kellő alázattal használt elektronikából egyszerre építkezve hozzon létre különleges és egyedi hangképeket.

A korábban 16 tagú zenekarával, a Floating Points Ensemble-lal muzsikáló Shepherd ezúttal merész húzásként a jazz egyik élő legendájával, Pharoah Sanders szaxofonossal készített közös lemezt. E találkozás azonban nem előzmények nélküli: Sandersnek megtetszett Shepherd 2015-ös bemutatkozó lemeze, az Elaenia, és idővel össze is barátkozott vele. Mint a lenyűgöző végeredményből is kitűnik, a kettejük közötti több mint négy évtizedes korkülönbség sem számított, a lemezkészítés, a közös alkotás során sikerült tökéletesen egymásra hangolódniuk, ötleteik, zenei megoldásaik rendre egymást erősítik. A Promises végeredményben szinte egyetlen, habár 9 fejezetre (Movement 1–9) tagolt szimfonikus mű, folyamatos, csupán hatásszünetekkel felosztott kompozíció, amely az ambient elektronika felől nyit a kozmikus jazz felé, de befogadása közben a legkevésbé izgat, hogy hová skatulyázzuk be, amit hallunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.