Egy díva - Rost Andrea két fellépése

Zene

Hiába a nyilvános gyónások, kitárulkozó önvallomások és coming outok dömpingje, azért mégiscsak nehéz előlépni a sötétből, áttörni a hallgatás falát és fölvállalni, hogy - hát igen, szóval - szeretjük az operettet.

Hiába a nyilvános gyónások, kitárulkozó önvallomások és coming outok dömpingje, azért mégiscsak nehéz előlépni a sötétből, áttörni a hallgatás falát és fölvállalni, hogy - hát igen, szóval - szeretjük az operettet. Szeretjük mindahányan, akik a múlt hétfőn - odahagyva a Filmmúzeumon sugárzott Szinetár-féle lagymatag Csárdáskirálynő-filmet - összeverődtünk a Művészetek Palotájában, s ott erőt és bátorságot merítettünk Rost Andrea merész kiállásából. A nemzetközi hírű operadíva ugyanis operettprimadonnaként mutatkozott ez estén, s mintha bizony még büszke is lett volna arra, hogy otthonos magabiztossággal uralja e kényes-fényes szerepkört. Ne kerteljünk, Rost Andrea nyilvánvalóan ideális Marica grófnő, Vereczkey Szilvia, Szaffi vagy Glawari Hanna lehetne, ha egyszer operettjátszásra adná a fejét! Játékintelligenciája vagy jól fejlett humorérzéke éppúgy alkalmassá tenné őt a végleg kipusztultnak hitt zsáner megelevenítésére, akárcsak telivér nőisége és szép - s a zenekar által csak pillanatokra el-elfedett - hangja.

Mint ahogy (legnagyobb meglepetésünkre!) Fokanov Anatolij is tökéletes bonvivánnak bizonyult. A szép hangú, ám menthetetlenül merevnek alított bariton oly arisztokratikus nonsalansszal és férfibájjal adta a Víg özvegy Danilóját, amilyet eleddig csak - az operettbe szintén szégyentelenül bele-belekóstolgató - Placido Domingótól volt alkalmunk látni-hallani. Jóval kevésbé volt szerencsés döntés a másik sztárvendég,

a mérsékelten híres

tenor, Roberto Saccá kiválasztása és fölléptetése. Nem egyszerűen azért, mert deklaratíve rekedtséggel küszködött, s ekképp éneklése legfeljebb az "egészségnél nincsen semmi nagyobb kincs" aranyigazságát sulykolta a jól nevelt közönségbe, hanem mivel zavaróan gejl stílusa a mörbischi tószínpad cukorbajos operett-előadásait idézte.

A remek, bár a második részben kissé megkurtított koncertnek egyébiránt rendezője is volt (Káel Csaba személyében), rendezése azonban - leszámítva néhány táncos és egy szál cigányzenész pódiumra léptetését - egyáltalán nem. Hál' istennek, tesszük hozzá sietve, hisz ugyan mi rendeznivaló akadna egy áriaesten. (Bár ha utóbb kiderülne, hogy a három tenor koncerteket Michelangelo Antonioni vagy a Taviani testvérpár jegyezte, akkor röstelkedve fogunk retirálni.)

A jól sikerült hétfői operettparádé után pénteken immár kétszeresen is hazai pályán ámulhattuk körbe Rost Andreát. A kissé blőd című (Mrs. Mozart) koncerten ugyanis repertoárjának legsajátabb áriáiból adott elébünk néhányat, s hozzá a helyszín is az egykori iskola, a Zeneakadémia nagyterme volt. Ez utóbbi, meglehetősen kézenfekvő ténynek most az adott különös jelentőséget, hogy az est az úgynevezett "Alma mater" koncertsorozat keretei közé illeszkedett, s mint ilyen, az első pillanattól családias és jótékonysági jelleget öltött. Az egyik állami nagyvállalat hárommillió forintot, míg Rost Andrea hat Mozart-áriát adományozott ez alkalommal. A tökéletes diszpozícióban előadott, egymástól nagyon is eltérő jellegű áriák természetesen közel sem azonos mértékben illeszkedtek Rost jelenlegi művészi (és asszonyi) karakteréhez, személyiségének érettségéhez. A némiképp "Én és a kisöcsém"-re vett Cherubinót, illetve Zerlina figuráját például már réges-rég

kinőtte a művésznő,

ellenben a FigaroÉ lassan hervadó grófnéján s annak reménykedéssel elegy rezignációján még jócskán innen van. Hang, színészi játék és személyiség tökéletes egybecsengését a leginkább talán A színigazgató Silberklang kisasszonyának finom humorú dalocskájában és mindenekfelett Susanna eszményszépen elővezetett Rózsaáriájában nyugtázhattuk.

A már a hétfői operettkoncertet is elsőrangúan elvezénylő Pál Tamás ezen az estén ugyancsak nagyszerű munkát végzett. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusokat - csütörtöki kéztörése következtében - ezúttal baljával dirigáló maestro nemcsak hírneves szopránénekesnőnket kísérte rugékony eleganciával, de a második részben fölbuk-kanó fiatal hegedűst, Kállay Ernőt is. A talentumos ifjú ember Mozart A-dúr hegedűversenyének első tételét celebrálta. Köszönet érte. A két-ségkívül kissé szűkmarkúan mért programot a fentieken kívül sorrendben még két bumfordi bájú Batta András-monológ, egy ráadás szám és Rost Andrea autogram-osztása alkotta. Bizony, mi tűrés-tagadás, kaphattunk volna picivel többet is Rost Andreából, de azért csak távol legyen tőlünk az elégedetlenkedés. Hisz így is szép volt.

Nemzeti Hangversenyterem, november 7.; Zeneakadémia, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.