Egy díva - Rost Andrea két fellépése

Zene

Hiába a nyilvános gyónások, kitárulkozó önvallomások és coming outok dömpingje, azért mégiscsak nehéz előlépni a sötétből, áttörni a hallgatás falát és fölvállalni, hogy - hát igen, szóval - szeretjük az operettet.

Hiába a nyilvános gyónások, kitárulkozó önvallomások és coming outok dömpingje, azért mégiscsak nehéz előlépni a sötétből, áttörni a hallgatás falát és fölvállalni, hogy - hát igen, szóval - szeretjük az operettet. Szeretjük mindahányan, akik a múlt hétfőn - odahagyva a Filmmúzeumon sugárzott Szinetár-féle lagymatag Csárdáskirálynő-filmet - összeverődtünk a Művészetek Palotájában, s ott erőt és bátorságot merítettünk Rost Andrea merész kiállásából. A nemzetközi hírű operadíva ugyanis operettprimadonnaként mutatkozott ez estén, s mintha bizony még büszke is lett volna arra, hogy otthonos magabiztossággal uralja e kényes-fényes szerepkört. Ne kerteljünk, Rost Andrea nyilvánvalóan ideális Marica grófnő, Vereczkey Szilvia, Szaffi vagy Glawari Hanna lehetne, ha egyszer operettjátszásra adná a fejét! Játékintelligenciája vagy jól fejlett humorérzéke éppúgy alkalmassá tenné őt a végleg kipusztultnak hitt zsáner megelevenítésére, akárcsak telivér nőisége és szép - s a zenekar által csak pillanatokra el-elfedett - hangja.

Mint ahogy (legnagyobb meglepetésünkre!) Fokanov Anatolij is tökéletes bonvivánnak bizonyult. A szép hangú, ám menthetetlenül merevnek alított bariton oly arisztokratikus nonsalansszal és férfibájjal adta a Víg özvegy Danilóját, amilyet eleddig csak - az operettbe szintén szégyentelenül bele-belekóstolgató - Placido Domingótól volt alkalmunk látni-hallani. Jóval kevésbé volt szerencsés döntés a másik sztárvendég,

a mérsékelten híres

tenor, Roberto Saccá kiválasztása és fölléptetése. Nem egyszerűen azért, mert deklaratíve rekedtséggel küszködött, s ekképp éneklése legfeljebb az "egészségnél nincsen semmi nagyobb kincs" aranyigazságát sulykolta a jól nevelt közönségbe, hanem mivel zavaróan gejl stílusa a mörbischi tószínpad cukorbajos operett-előadásait idézte.

A remek, bár a második részben kissé megkurtított koncertnek egyébiránt rendezője is volt (Káel Csaba személyében), rendezése azonban - leszámítva néhány táncos és egy szál cigányzenész pódiumra léptetését - egyáltalán nem. Hál' istennek, tesszük hozzá sietve, hisz ugyan mi rendeznivaló akadna egy áriaesten. (Bár ha utóbb kiderülne, hogy a három tenor koncerteket Michelangelo Antonioni vagy a Taviani testvérpár jegyezte, akkor röstelkedve fogunk retirálni.)

A jól sikerült hétfői operettparádé után pénteken immár kétszeresen is hazai pályán ámulhattuk körbe Rost Andreát. A kissé blőd című (Mrs. Mozart) koncerten ugyanis repertoárjának legsajátabb áriáiból adott elébünk néhányat, s hozzá a helyszín is az egykori iskola, a Zeneakadémia nagyterme volt. Ez utóbbi, meglehetősen kézenfekvő ténynek most az adott különös jelentőséget, hogy az est az úgynevezett "Alma mater" koncertsorozat keretei közé illeszkedett, s mint ilyen, az első pillanattól családias és jótékonysági jelleget öltött. Az egyik állami nagyvállalat hárommillió forintot, míg Rost Andrea hat Mozart-áriát adományozott ez alkalommal. A tökéletes diszpozícióban előadott, egymástól nagyon is eltérő jellegű áriák természetesen közel sem azonos mértékben illeszkedtek Rost jelenlegi művészi (és asszonyi) karakteréhez, személyiségének érettségéhez. A némiképp "Én és a kisöcsém"-re vett Cherubinót, illetve Zerlina figuráját például már réges-rég

kinőtte a művésznő,

ellenben a FigaroÉ lassan hervadó grófnéján s annak reménykedéssel elegy rezignációján még jócskán innen van. Hang, színészi játék és személyiség tökéletes egybecsengését a leginkább talán A színigazgató Silberklang kisasszonyának finom humorú dalocskájában és mindenekfelett Susanna eszményszépen elővezetett Rózsaáriájában nyugtázhattuk.

A már a hétfői operettkoncertet is elsőrangúan elvezénylő Pál Tamás ezen az estén ugyancsak nagyszerű munkát végzett. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusokat - csütörtöki kéztörése következtében - ezúttal baljával dirigáló maestro nemcsak hírneves szopránénekesnőnket kísérte rugékony eleganciával, de a második részben fölbuk-kanó fiatal hegedűst, Kállay Ernőt is. A talentumos ifjú ember Mozart A-dúr hegedűversenyének első tételét celebrálta. Köszönet érte. A két-ségkívül kissé szűkmarkúan mért programot a fentieken kívül sorrendben még két bumfordi bájú Batta András-monológ, egy ráadás szám és Rost Andrea autogram-osztása alkotta. Bizony, mi tűrés-tagadás, kaphattunk volna picivel többet is Rost Andreából, de azért csak távol legyen tőlünk az elégedetlenkedés. Hisz így is szép volt.

Nemzeti Hangversenyterem, november 7.; Zeneakadémia, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”