Egy díva - Rost Andrea két fellépése

Zene

Hiába a nyilvános gyónások, kitárulkozó önvallomások és coming outok dömpingje, azért mégiscsak nehéz előlépni a sötétből, áttörni a hallgatás falát és fölvállalni, hogy - hát igen, szóval - szeretjük az operettet.

Hiába a nyilvános gyónások, kitárulkozó önvallomások és coming outok dömpingje, azért mégiscsak nehéz előlépni a sötétből, áttörni a hallgatás falát és fölvállalni, hogy - hát igen, szóval - szeretjük az operettet. Szeretjük mindahányan, akik a múlt hétfőn - odahagyva a Filmmúzeumon sugárzott Szinetár-féle lagymatag Csárdáskirálynő-filmet - összeverődtünk a Művészetek Palotájában, s ott erőt és bátorságot merítettünk Rost Andrea merész kiállásából. A nemzetközi hírű operadíva ugyanis operettprimadonnaként mutatkozott ez estén, s mintha bizony még büszke is lett volna arra, hogy otthonos magabiztossággal uralja e kényes-fényes szerepkört. Ne kerteljünk, Rost Andrea nyilvánvalóan ideális Marica grófnő, Vereczkey Szilvia, Szaffi vagy Glawari Hanna lehetne, ha egyszer operettjátszásra adná a fejét! Játékintelligenciája vagy jól fejlett humorérzéke éppúgy alkalmassá tenné őt a végleg kipusztultnak hitt zsáner megelevenítésére, akárcsak telivér nőisége és szép - s a zenekar által csak pillanatokra el-elfedett - hangja.

Mint ahogy (legnagyobb meglepetésünkre!) Fokanov Anatolij is tökéletes bonvivánnak bizonyult. A szép hangú, ám menthetetlenül merevnek alított bariton oly arisztokratikus nonsalansszal és férfibájjal adta a Víg özvegy Danilóját, amilyet eleddig csak - az operettbe szintén szégyentelenül bele-belekóstolgató - Placido Domingótól volt alkalmunk látni-hallani. Jóval kevésbé volt szerencsés döntés a másik sztárvendég,

a mérsékelten híres

tenor, Roberto Saccá kiválasztása és fölléptetése. Nem egyszerűen azért, mert deklaratíve rekedtséggel küszködött, s ekképp éneklése legfeljebb az "egészségnél nincsen semmi nagyobb kincs" aranyigazságát sulykolta a jól nevelt közönségbe, hanem mivel zavaróan gejl stílusa a mörbischi tószínpad cukorbajos operett-előadásait idézte.

A remek, bár a második részben kissé megkurtított koncertnek egyébiránt rendezője is volt (Káel Csaba személyében), rendezése azonban - leszámítva néhány táncos és egy szál cigányzenész pódiumra léptetését - egyáltalán nem. Hál' istennek, tesszük hozzá sietve, hisz ugyan mi rendeznivaló akadna egy áriaesten. (Bár ha utóbb kiderülne, hogy a három tenor koncerteket Michelangelo Antonioni vagy a Taviani testvérpár jegyezte, akkor röstelkedve fogunk retirálni.)

A jól sikerült hétfői operettparádé után pénteken immár kétszeresen is hazai pályán ámulhattuk körbe Rost Andreát. A kissé blőd című (Mrs. Mozart) koncerten ugyanis repertoárjának legsajátabb áriáiból adott elébünk néhányat, s hozzá a helyszín is az egykori iskola, a Zeneakadémia nagyterme volt. Ez utóbbi, meglehetősen kézenfekvő ténynek most az adott különös jelentőséget, hogy az est az úgynevezett "Alma mater" koncertsorozat keretei közé illeszkedett, s mint ilyen, az első pillanattól családias és jótékonysági jelleget öltött. Az egyik állami nagyvállalat hárommillió forintot, míg Rost Andrea hat Mozart-áriát adományozott ez alkalommal. A tökéletes diszpozícióban előadott, egymástól nagyon is eltérő jellegű áriák természetesen közel sem azonos mértékben illeszkedtek Rost jelenlegi művészi (és asszonyi) karakteréhez, személyiségének érettségéhez. A némiképp "Én és a kisöcsém"-re vett Cherubinót, illetve Zerlina figuráját például már réges-rég

kinőtte a művésznő,

ellenben a FigaroÉ lassan hervadó grófnéján s annak reménykedéssel elegy rezignációján még jócskán innen van. Hang, színészi játék és személyiség tökéletes egybecsengését a leginkább talán A színigazgató Silberklang kisasszonyának finom humorú dalocskájában és mindenekfelett Susanna eszményszépen elővezetett Rózsaáriájában nyugtázhattuk.

A már a hétfői operettkoncertet is elsőrangúan elvezénylő Pál Tamás ezen az estén ugyancsak nagyszerű munkát végzett. A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusokat - csütörtöki kéztörése következtében - ezúttal baljával dirigáló maestro nemcsak hírneves szopránénekesnőnket kísérte rugékony eleganciával, de a második részben fölbuk-kanó fiatal hegedűst, Kállay Ernőt is. A talentumos ifjú ember Mozart A-dúr hegedűversenyének első tételét celebrálta. Köszönet érte. A két-ségkívül kissé szűkmarkúan mért programot a fentieken kívül sorrendben még két bumfordi bájú Batta András-monológ, egy ráadás szám és Rost Andrea autogram-osztása alkotta. Bizony, mi tűrés-tagadás, kaphattunk volna picivel többet is Rost Andreából, de azért csak távol legyen tőlünk az elégedetlenkedés. Hisz így is szép volt.

Nemzeti Hangversenyterem, november 7.; Zeneakadémia, november 11.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.