rés a présen

„Egyáltalán nem poros”

Ott Anna szervező

  • rés a présen
  • 2018. november 25.

Zene

rés a présen: Mivel nyitotta a Hadik Kávéház a szezont?

Ott Anna: Az évadot, ahogy az már szinte rutin, a Hadik Utcabállal nyitottuk, ahol a Parno Graszt, a Fran Palermo Akusztik, Kodachrome és DJ Abase zenélt. Hála a szuper zenekaroknak, igazi utcabáli hangulat volt, ezerötszázan táncoltunk együtt a Hadik előtt, amire eddig még sosem volt példa a Bartókon.

rap: Mikor csatlakoztál a csapathoz?

OA: A Pázmány elvégzése után kerültem a Hadikba, ez az első munkahelyem, de gyakorlatilag rögtön az álommunkát csíptem meg. Olyan emberek lettek a munkatársaim, akiket az elmúlt tizenöt évben olvasok. Feladatom a kávéház művészeti programstruktúrájának kialakítása és a kommunikáció, szóval minden, ami nem vendéglátás. Tavaly szeptembertől dizájn- és művészetmenedzsmentet hallgatok a MoME-n, a szakdolgozatomat irodalommenedzsmentből írom Simon Márton költővel együttműködve.

rap: Az újranyitás óta mik a tapasztalatok, sikerült a hely szellemét újraéleszteni?

OA: Mindkét újranyitáskor, 2010-ben és 2016-ban is a legfontosabb célunk az volt, hogy azt a szellemi műhelyt és teret, amit az 1920-as években a Hadik jelentett, megteremtsük a vendégeinknek. Tisztelettel fordulunk a múltbéli törzsvendégeink felé, hiszen máig Karinthynak és Kosztolányinak köszönhetjük, hogy jelenlegi formánkban egyáltalán létezünk. Azonban szeretnénk teret adni a kortársainknak is, akik sokan jelenlegi törzsvendégeink, a vendégeinknek pedig megmutatni, hogy az irodalom egyáltalán nem poros, és bárkinek lehet hozzá köze.

rap: Mely tematikus programok maradnak, s lesznek-e újak?

OA: 2016-ban született meg a Hadik Brunch ötlete, ez egy szombat délelőtti művészeti program, ahol a beszélgetés közben reggelizni is lehet. Juhász Anna nyolcadik éve szervezi nálunk a Hadik Irodalmi Szalonokat, ez ebben az évben is folytatódik. A Szatyor Art Space-ben (a Bartók másik oldalán) a Bartók Béla Boulevard Egyesülettel közösen kéthavonta nyitunk kiállításokat, és az élőzene is megmarad szombatonként.

rap: Mi az őszi menü?

OA: A szeptemberi Hadik Brunchot A Pál utcai fiúknak szenteltük. Októberben a Napszállta rendezőjével, Nemes Jeles Lászlóval és a film további alkotóival beszélgetünk, novemberben Simon Márton legújabb kötete lesz a témánk, decemberben pedig Barabás Zsófi, Faur Zsófi, Oltai Kata és Winkler Nóra lesz a vendégünk. A Hadik Irodalmi Szalonban még októberben az Írók Velencéje című programon Bánki Éva, Péntek Orsolya és Puskás István lesz a vendég, novemberben pedig Bob Dylan művészete lesz a téma.

rap: Miért érdemes még betérni a Hadikba?

OA: Anno az a hír járta a helyről, hogy még a kávé is ihatatlan, ezen szerencsére változtattunk. Az ételekért Apor Bálint, a Gundelből igazolt séf és csapata felel. Be lehet térni haverokkal, mert sok jó kézműves sörünk van, és még az is lehet, hogy épp egy koncertbe vagy kiállításmegnyitóba fut bele az ember. A falainkat kéziratok borítják: van Závada Pál, Parti Nagy Lajos, Juhász Ferenc, Karinthy, Kosztolányi, de nálunk lóg a Saul fia forgatókönyvének első két oldala is, Nemes Jeles László ajándéka, mert itt írta a könyvet.

rap: Miért érdemes a Bartók Béla útra menni még a Hadikon kívül?

OA: Pár hónapja azt írta egy újságíró, hogy a Bartók Budapest Berlinje. Szentendrei vagyok, nekem a Bartók egy kis Szentendre inkább, valószínűleg akkor is itt lennék mindennap, ha nem itt dolgoznék. Gombamód szaporodnak a jó helyek, gyakorlatilag egy egész napot vagy hétvégét el lehet itt tölteni. Vannak szuper galériák, itt a KÉK, a B32-ben már színházi előadások is vannak, a gasztro pedig egyre erősebb, a vegán burgerestől a kézműves cukrászdáig szinte minden megtalálható itt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.