Kép kontúrokkal - Száraz Miklós György: Cigányok (könyv)

  • - kovácsy -
  • 2007. december 6.

Zene

Erotikusra hangolt fénykép a címlapon: táncoló lány hamvas és erőteljes mellére, mozduló kezére esik a fény. Az arcán odaadás - igazi csemege így együtt a macsó tekintetnek. Pedig a lány természetesen nem a szemlélőnek, hanem az átélt pillanatnak adja oda magát, avval azonosul, abba facsarodik szomorúvá a tekintete (semmiképp se túlozzunk, nem a cigány sorsba). Nem fest jól az üzenete, hiába szép a kép, rosszat sejtet így, a "Cigányok" cím fölött. Aláfekvést rossz, lapos sztereotípiáknak, kényelmes, felelőtlen cigányromantikát.

Ezzel szemben a könyv tisztességes, jó szándékú, e jó szándéka szerint az előítéletek leépítését, a romákat szolgálja, megtámogatva számos kül- és belföldi forrás alapos tanulmányozásával, rokonszenvvel és odafordulással. Egy kissé esszé, egy kissé történetmondás, nagyon is ismeretterjesztés: furcsaságok, kevéssé ismert mozzanatok a romák vándorlásának, hányattatásainak, társadalomból kiszorítottságának, a kirekesztettség és kívülmaradás kultúrájának évszázadaiból. Nyugati kultúrantropológusok érdekes, bár a kontextusértelmezéstől való beteges rettegés miatt néha idegesítően öncélú és tanulságmentes megfigyelései, vérvádak, rabszolgasors (a régi román területeken). Az előítéletek történetileg alakuló, gazdag kincsestára. Tengeri cigányok és amerikai "ofiszák" (jósdával kombinált boltok) üzemeltetői, hagyományos mesterségek, nyelvjárások. Sztorik személyes visszaemlékezésekből és történeti munkákból, szórakoztató, máskor inkább hátborzongató tévhitek. A terjedelem több mint fele képoldal - vehetjük úgy is, hogy igazából fotóalbumot lapozgatunk, jó minőségű, sokszínű, időben, térben, tartalomban változatos képanyagot. Mindez sok töprengő kérdéssel, olyan hangvételben (joggal), amely az ellenséges beállítottságú többség gyanakvásaiból és tévhiteiből indul ki, okos pedagógiával e képzetek felülvizsgálatára ösztökélve az olvasót. A sűrű stílust néha egy kissé talán túlhabzó érzelmesség színezi - ízlés kérdése.

Fokozatosan, több oldalról közelítve kialakul tehát egyfajta összetett, sok beleérzéssel ábrázolt képünk a cigányokról, akik mozgékonyak és rugalmasak, másokhoz képest inkább élnek a jelenben, beágyazódva közösségükbe, ahová a kívülálló nemigen tekinthet be. Ráadásul mindaz, ami ebben előítélet, ott él a romák fejében is, önképük részeként. Az efféle leírásokban pengeélen táncol a szerző, aki tudatosan kívül igyekszik maradni a romákkal szembenivel ellentétes előítélet bejáratott keretein is, amelyek között minden, a bevettől, a többségitől való eltérés, sajátosság fölemlítése kirekesztő gesztus.

Mégis, és talán éppen emiatt valami furcsa hiányérzet marad az emberben. És ez az érzés túlmegy azon, amit igazságtalan módon számon lehetne kérni: miért nem mutatja be a könyv a mai magyarországi romák helyzetének főbb vonalait, ennek a kevéssé szívderítő állapotnak a külső összefüggéseit, amelyek bizony a többségi társadalom ellenségessége, nemtörődömsége, a helyzet súlyának felelőtlen fel nem mérése, előítéletekbe fojtása felé mutatnak. Nem erről szól a könyv, ez ténykérdés. Ráadásul a romák mai helyzetét körülíró fő problémákról, az egymásra halmozódó hátrányokról még szó is esik, csak éppen az értelmezésük mindig valahogy a roma kulturális különösségek, a sajátos szokások, a megértően, sőt szeretettel szemlélt másság felé billen el. Annak a bemutatása, hogy mindezt a környező társadalom, a nem cigányok elutasító közönye merevíti meg, hogy ami egyfelől másság, az másfelől bélyegesség, kívül rekedt a vállalt feladaton. A Száraz Miklós György által nagy gonddal kidolgozott, évszázadokon, országhatárokon átívelő általános cigánykép színes és árnyalatokban gazdag, ráadásul ő maga is hangsúlyozza érvényességének korlátait. (A képanyagnak is van egy szociofotós vonulata, amely még nagyobbra rajzolja az aktuális valóság milyenségére irányuló kérdőjelet: hol van ebben a szegénységben a derű, az életöröm, a szabadság, az öntudat magabiztossága? Igaz, talán pótolnak is valamit ezek a szomorú felvételek a jelenkori és hazai kapcsolódási pontok hiányából.) De így is túlságosan stilizált marad a kép. "Ilyen cigányok nincsenek" - idézi a szerző igen tisztességesen kézirata egy bírálóját. A stilizálás szükségképpen árnyékba borítja a valóság árnyalatait. Közel hozza az olvasóhoz a cigányokat, megszeretteti őket vele, majd rögtön leveszi a válláról azt a felelősséget, amellyel ez a közelség járna. Minthogy azonban ott tartunk, ahol, hogy a cigányokat valóban "be kell mutatni", hiszen erre eddig kevés, ennyire olvasóbarát, tehát ennyire közhasznú erőfeszítés történt, a szerzőt és a kiadót is elsősorban dicséret illeti.

Helikon Kiadó, 2007, 279 oldal, 8990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.