Koncert

Életben maradni

Paramore

Zene

Nincs könnyű dolgunk, ha a Tennessee állambeli Franklinből induló Paramore-t el akarjuk helyezni a könnyűzenei palettán.

Az együttes valami power pop-szerűséget játszott az első három lemezén, de aztán jött a komolyodás a 2013-as cím nélküli, jó hosszú albumon, és e folyamat az idei After Laughteren (kritikánk: Visszhang, Magyar Narancs, 2017. június 8.) teljesedett ki, e lemez bizonyos dalai new wave-be és szintipopba hajlanak. A Paramore négy éve fellépett már Magyarországon (a Budapest Parkban), és az akkori felálláshoz képest annyi a különbség, hogy azóta távozott Jeremy Davis basszusgitáros, viszont visszatért Zac Farro dobos. A triót a színpadon most négy kísérőzenész segíti, ennek következtében számos dalban egyszerre három (!) elektromos gitár is szól. Mondjuk, az Iron Maiden esetében ez akár indokolt is lehet, itt kevésbé, pláne, hogy még így is soványka a hangzás. Főleg a koncert elején: ugyanaz a helyzet, mint a három nappal korábban fellépő Linkin Parknál, valaki alaposan letekerte a hangerő-szabályozót. Hayley Williams énekesnőre rá sem lehet ismerni: ezúttal hosszú szőke haja van, és lila kezeslábast visel. Nemrég egy interjúban elmondta, hogy nehéz időszakon van túl, elvált a férjétől, a New Found Gloryban zenélő Chad Gilberttől, talán emiatt tűnik kissé zaklatottnak. Eleinte nehezen találja meg a hangot a közönséggel is, de végül csak belejön, hogy aztán jó szokása szerint végigpörörgje a bulit. A legtöbb számot az After Laughterről hozták, de kapunk egy jó kis Fleetwood Mac-feldolgozást is (Everywhere); egyszer Farro is előrejön a dobok mögül (HalfNoise nevű projektjének dalát énekli el), a Misery Businesst pedig egy Kira nevű rajongó adja elő. A végére feljavuló koncert záródala a beszédes című Hard Times, amelyben Williams azt énekli, hogy „még mindig nem tudom, hogy élem ezt túl”. Remélhetőleg menni fog neki.

VOLT Fesztivál, június 30.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.