mi a kotta?

Éljendörgés

  • mi a kotta
  • 2017. május 6.

Zene

„A kényszerűség, hogy a lehető legkevesebb zenét írjak, nehogy feleslegesen elnyújtsam a királyi koronázás amúgy is igen hosszú szertartását, arra szorított, hogy teljességgel lemondjak a nagy műveket, a nagy mestereket jellemző kidolgozásról, epizódokról, művészi megoldásokról. Mégis, úgy tetszik, hogy a Koronázási mise e szűk keretek között is inkább koncentrált, mintsem megkurtított, és hogy elejétől végig áthatja, mégpedig egymással összhangban, kétféle alaptónusa: a magyar nemzeti érzésé és a katolikus hité.” 1868 nyarán, egy évvel Koronázási miséjének ünnepi bemutatója után értékelte és jellemezte ekképp „alkalmi” kompozícióját Liszt Ferenc, aki ugyan csupán az orgonakarzatról kísérhette figyelemmel műve megszólaltatását meg a közben lezajló szakrális és közjogi aktust (korabeli rekonstrukciós képen mutatjuk), mégis az 1867. június 8-i királykoronázás egyik ünnepeltje lett. Ugyanis, már ha hihetünk Ábrányi Kornél beszámolójának, utóbb ez történt:

„A budavári Mátyás templomtól kezdve az Al­b­recht-úton, a Lánchídon, a Ferenc József-téren, a Dunaparton keresztül az Eskü-térig a nép százezrei képeztek sorfalat […]. Mindenki várta a királyi menet megindulását. De ezt egy elementáris erővel kitört éljendörgés előzte meg az egész hosszú vonalon. Mindenki azt hitte, hogy a dörgő éljenek a közelgő díszmenetet illetik, pedig csak a nagy művész ünnepélyes alakja volt látható, amint a kétfelé osztott nép sorfalai közt haladt, […] folyton hajlongva a tömegeknek e nem várt spontán megnyilatkozó ovációjára, mely láthatólag épp úgy meglepte, megindította, mint egyszersmind feszélyezte is. De hát nem szabadulhatott s egész hazáig ki nem térhetett előle.”

A 150 esztendős Liszt-mise most a Budapesti Tavaszi Fesztivál programján szerepel majd: az Osztrák–Magyar Filharmónia, a Bécsi Állami Opera kórusa, a Nemzeti Énekkar, valamint négy remek hazai szólista előadásában és a fiatal bolgár karmester, Rossen Gergov vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, április 8., fél nyolc). Ugyanezen a koncerten Bogányi Gergely szólójával az Esz-dúr zongoraverseny is elhangzik majd, pár nappal később pedig a legjelentősebb Liszt-kompozíciók közül való Dante-szonáta fogja indítani a jeles fesztiválvendég, Ivo Pogorelich zongoraestjét (Zeneakadémia, április 13., fél nyolc). A Belvárosi plébániatemplomban ugyancsak Liszt lesz a főszereplő, méghozzá az egyházzene Lisztje: Záborszky Kálmán, az orgonista Pálúr János és szövetkezett muzsikustársaik által szóláshoz, méghozzá ékesszóláshoz segítve (április 9., nyolc óra).

Bogányi és Pogorelich mellett még két másik kiváló zongorista erősíti ezekben a napokban az idei fesztivál imponáló pianistavonulatát: az egyként 34 esztendős Fülei Balázs és Báll Dávid. Fülei programján megint csak ott szerepel majd a dalokat zongorára átfogalmazó Liszt Ferenc is (Klebelsberg Kultúrkúria, április 10., fél nyolc), Báll viszont egynemű Debussy-koncertet fog adni, elzongorázva a Prelűdök teljes első és második kötetét (BMC, április 14., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.