mi a kotta?

Éljendörgés

  • mi a kotta
  • 2017. május 6.

Zene

„A kényszerűség, hogy a lehető legkevesebb zenét írjak, nehogy feleslegesen elnyújtsam a királyi koronázás amúgy is igen hosszú szertartását, arra szorított, hogy teljességgel lemondjak a nagy műveket, a nagy mestereket jellemző kidolgozásról, epizódokról, művészi megoldásokról. Mégis, úgy tetszik, hogy a Koronázási mise e szűk keretek között is inkább koncentrált, mintsem megkurtított, és hogy elejétől végig áthatja, mégpedig egymással összhangban, kétféle alaptónusa: a magyar nemzeti érzésé és a katolikus hité.” 1868 nyarán, egy évvel Koronázási miséjének ünnepi bemutatója után értékelte és jellemezte ekképp „alkalmi” kompozícióját Liszt Ferenc, aki ugyan csupán az orgonakarzatról kísérhette figyelemmel műve megszólaltatását meg a közben lezajló szakrális és közjogi aktust (korabeli rekonstrukciós képen mutatjuk), mégis az 1867. június 8-i királykoronázás egyik ünnepeltje lett. Ugyanis, már ha hihetünk Ábrányi Kornél beszámolójának, utóbb ez történt:

„A budavári Mátyás templomtól kezdve az Al­b­recht-úton, a Lánchídon, a Ferenc József-téren, a Dunaparton keresztül az Eskü-térig a nép százezrei képeztek sorfalat […]. Mindenki várta a királyi menet megindulását. De ezt egy elementáris erővel kitört éljendörgés előzte meg az egész hosszú vonalon. Mindenki azt hitte, hogy a dörgő éljenek a közelgő díszmenetet illetik, pedig csak a nagy művész ünnepélyes alakja volt látható, amint a kétfelé osztott nép sorfalai közt haladt, […] folyton hajlongva a tömegeknek e nem várt spontán megnyilatkozó ovációjára, mely láthatólag épp úgy meglepte, megindította, mint egyszersmind feszélyezte is. De hát nem szabadulhatott s egész hazáig ki nem térhetett előle.”

A 150 esztendős Liszt-mise most a Budapesti Tavaszi Fesztivál programján szerepel majd: az Osztrák–Magyar Filharmónia, a Bécsi Állami Opera kórusa, a Nemzeti Énekkar, valamint négy remek hazai szólista előadásában és a fiatal bolgár karmester, Rossen Gergov vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, április 8., fél nyolc). Ugyanezen a koncerten Bogányi Gergely szólójával az Esz-dúr zongoraverseny is elhangzik majd, pár nappal később pedig a legjelentősebb Liszt-kompozíciók közül való Dante-szonáta fogja indítani a jeles fesztiválvendég, Ivo Pogorelich zongoraestjét (Zeneakadémia, április 13., fél nyolc). A Belvárosi plébániatemplomban ugyancsak Liszt lesz a főszereplő, méghozzá az egyházzene Lisztje: Záborszky Kálmán, az orgonista Pálúr János és szövetkezett muzsikustársaik által szóláshoz, méghozzá ékesszóláshoz segítve (április 9., nyolc óra).

Bogányi és Pogorelich mellett még két másik kiváló zongorista erősíti ezekben a napokban az idei fesztivál imponáló pianistavonulatát: az egyként 34 esztendős Fülei Balázs és Báll Dávid. Fülei programján megint csak ott szerepel majd a dalokat zongorára átfogalmazó Liszt Ferenc is (Klebelsberg Kultúrkúria, április 10., fél nyolc), Báll viszont egynemű Debussy-koncertet fog adni, elzongorázva a Prelűdök teljes első és második kötetét (BMC, április 14., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.