Koncert

Balogh Tamás kvintettje

Zene

Balogh Tamás kvintettje majdnem hibátlan koncertet adott, közben mégis megfeszült a különböző elvárások széthúzó irányai között. Az öt, még huszonéves hangszeres mind baromi tehetséges. A Zeneakadémia jazz tanszékén zeneszerzés mesterszakon végzős zongorista már az előző, 2013-ban alapított együttesével is sikereket és díjakat aratott. Baloghot mélyen foglalkoztatja, hogy meghatározza, vajon hogyan szól a jazz napjainkban, illetve ennek az éremnek a másik oldala, hogy hogyan találjon rá jazz-zenészként saját generációjára. Ebből persze a Zeneakadémia Solti Termében celebrált hangversenyükön sem engedtek, miközben nyomasztotta őket a helyszín szentély jellege. Igényes, ritmikailag komplex, hard bop szerzeménnyel indítottak, amiben a szólók is majdnem mind a helyükön voltak. De a nyitány után nem ebbe a kortárs instrumentális irányba indultak, hanem vendégénekesükkel, Nagy Lilivel az r&b felé, és úgy találom, hogy abban kevesebb újat tudtak mondani. Kicsit bizonytalan voltam abban is, hogy Balogh együttesében ki a vendég és ki jött a másik zenekarából, a Wordwide-ból. Viszont a Hancock-féle Butterfly kiállásokkal megkavart letétje megint nagyon ott volt, hogy azután ismét jópofi, táncoskodóbb ritmusok jöjjenek vocoderrel, EWI-vel és fenderrel, ám egytől egyig pompás imp­rókkal, melyekben Ludányi Tamás és Fonay Tibor, két máshol is gyakran hallható ifjú titán remekelt a legtöbbször. A koncert a ráadásban borult fel: Hidász Tamás nagyfeszültségű szuperdobos énekelt is, megénekeltette a közönséget és ellopta a show-t, ebben a számban szinte több funk volt, mint addig. Nagyon biztatom Baloghot, hogy útkeresését ne adja fel, rá fog találni saját narratívájára, még az Akadémia elvárásainak is meg fog tudni felelni – de a Soltiba ne funkkal jöjjön.

Balogh Tamás Quartet f. Nagy Lili, Salai Dávid, Zeneakadémia, Solti Terem, április 1.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.