Lemez

Goldfrapp: Silver Eye

  • - minek -
  • 2017. május 6.

Zene

Alison Goldfrapp énekesnő és Will Gregory duója mindig meglepetést okozott a rajongóknak, 2000 óta megjelent eddigi hat lemezük között még hangulatában sem akadt két egyforma, bár olykor sikerrel nyúltak vissza saját hagyományaikhoz. Általában a páros szeszélye és pillanatnyi elkötelezettsége döntötte el, hogy éppen a glam rockosan elektrós, a hideg szintidiszkós vagy éppen a fura folkos/triphopos világukhoz térnek-e meg.

A négy évvel ezelőtti, bensőséges Tale Of Us után szinte törvényszerű volt, hogy hangsúlyosabban ritmusközpontú, analóg hangokban fürdő táncos lemez készüljön. Amikor meghalljuk az első két számot, az elektronikus boogie-lüktetésű Anymore-t, és a diszkóból szalajtott, lassan hömpölygő, 4/4-es Systemagicet, úgy érezzük, bejött a tippünk. De a harmadik számnál egyértelmű, hogy hibás a számítás: szépen elrendezve követik egymást a látszólag introvertált, de inkább csendben fortyogó szerzemények (Tigerman, Faux Suede Drifter vagy a gyönyörű Zodiac Black), a krautrockos zakatolást dallá oldó hibrid slágerek (Become The One), meg a direktebb, de még mindig módfelett szofisztikált tánczenék (Everything Is Never Enough). Gold­frapp és Gregory ezúttal is nagyszerű, okos dalokat írt, Alison jégkirálynőhangja egyszerre erős, bár látszatra törékeny. Nincs olyan szerep, műfaj vagy regiszter, amit ne tudna uralni!

Mute, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.