Lemez

Goldfrapp: Silver Eye

  • - minek -
  • 2017. május 6.

Zene

Alison Goldfrapp énekesnő és Will Gregory duója mindig meglepetést okozott a rajongóknak, 2000 óta megjelent eddigi hat lemezük között még hangulatában sem akadt két egyforma, bár olykor sikerrel nyúltak vissza saját hagyományaikhoz. Általában a páros szeszélye és pillanatnyi elkötelezettsége döntötte el, hogy éppen a glam rockosan elektrós, a hideg szintidiszkós vagy éppen a fura folkos/triphopos világukhoz térnek-e meg.

A négy évvel ezelőtti, bensőséges Tale Of Us után szinte törvényszerű volt, hogy hangsúlyosabban ritmusközpontú, analóg hangokban fürdő táncos lemez készüljön. Amikor meghalljuk az első két számot, az elektronikus boogie-lüktetésű Anymore-t, és a diszkóból szalajtott, lassan hömpölygő, 4/4-es Systemagicet, úgy érezzük, bejött a tippünk. De a harmadik számnál egyértelmű, hogy hibás a számítás: szépen elrendezve követik egymást a látszólag introvertált, de inkább csendben fortyogó szerzemények (Tigerman, Faux Suede Drifter vagy a gyönyörű Zodiac Black), a krautrockos zakatolást dallá oldó hibrid slágerek (Become The One), meg a direktebb, de még mindig módfelett szofisztikált tánczenék (Everything Is Never Enough). Gold­frapp és Gregory ezúttal is nagyszerű, okos dalokat írt, Alison jégkirálynőhangja egyszerre erős, bár látszatra törékeny. Nincs olyan szerep, műfaj vagy regiszter, amit ne tudna uralni!

Mute, 2017

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.