Elmenők, maradók - Goldoni: A karnevál utolsó éjszakája (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. április 19.

Zene

Hát igen: szem és fül kell ehhez is, pedig nem bonyolult. Goldoni darabjában a fiatal Anzoletto, a tehetséges mintarajzoló Pétervárra készül, mert, mint mondja, "mindent látok, ami itt történne velem. Másra vágyom. Meg aztán ez itt zavaros kor, és nem lehet tudni, hogy mi lesz a mi szakmánkkal." Ez a karnevál végi éjszaka tehát a búcsú ideje, Sáry László zenéje erről szól leginkább - a darab pedig Goldoni búcsúja Velencétől.

Hát igen: szem és fül kell ehhez is, pedig nem bonyolult. Goldoni darabjában a fiatal Anzoletto, a tehetséges mintarajzoló Pétervárra készül, mert, mint mondja, "mindent látok, ami itt történne velem. Másra vágyom. Meg aztán ez itt zavaros kor, és nem lehet tudni, hogy mi lesz a mi szakmánkkal." Ez a karnevál végi éjszaka tehát a búcsú ideje, Sáry László zenéje erről szól leginkább - a darab pedig Goldoni búcsúja Velencétől.

A Katona József Színházban Khell Csörsz először is kissé ferdén beékelte a megnövelt színpadot a nézőtérbe, néhány anyagmintát lógat be itt-ott, középen egy hatalmas szövőszék áll, de amúgy majdnem üresnek látszik a tér. Az emberek fogják benépesíteni - a színészek előttünk igazítják jelmezeiket, majd mélyen a szemünkbe néznek: Velence Budapest, értjük. Színházról beszélnek a takácsok, fonónők, kereskedők, inasok. Vagyis a világról.

Sok ember gyűlik össze Zamaria takácsmester házában (Bezerédi Zoltán a vendéglátó szerepében bölcs, jóságos és ráadásul csupa gyarló emberség; hasonlítani szeretnénk hozzá, ő a mi színpadi követünk), hogy jól kimulassa magát a karnevál utolsó éjszakáján. Eljön például Marta asszony, akiben Bodnár Erika sugárzó gyöngédséggel rajzolja meg az örök békebírót, a szeretet és megbocsátás rendíthetetlen hívét. Férje, Bastian Ujlaki Dénes alakításában tekintélyes és öntudatos polgár (aki már csak azért sem megy sehová, noha "több ajánlata is volt külföldről", mert megválasztották a céhben a "bal parti selyemkereskedők elnökének", és igenis, az nem semmi) - na jó, nem bír elmenni egy női fenék mellett érintés nélkül...

Jön egy fiatal pár, hozza sistergő szerelmét: Jordán Adél Elenettája és Nagy Ervin Augustinja még hatvan évig fogja marni-tépni egymást; a két színész nem a kapcsolat karikatúráját, hanem szomorú, igazi képét adja. És jön Polonia fonónő: Szirtes Ági milyen remekül hordja-leplezi a figura közösségi magányát és vágyakozását arra, ami végül megtörténik: hogy a beivott Momolo megkérje a kezét! Mert az is bravúr, ahogy Máté Gábor háromszor ismétli a nyilván gondosan betanult leánykérést - de az is az, ahogy Szirtes háromszor fut neki a gyöngyöző kacagásnak... Két magány, két, életörömmel vegyített rezignáció talál egymásra.

Zamaria lányát Pálmai Anna e. h. játssza; akaratos "jókislány", tényleg veronesei foglalatban, és az életre készül. Remélhetőleg Anzolettóval, a menni vágyó fiatalemberrel (Ötvös András e. h. fűtött, hiteles alakítása) - ebben a kapcsolatban is sok viharra lehet számítani a művészi ambíciói által vezérelt fiú és a magánboldogságot kívánó lány között.

És jön Alba asszony - nyomában gyógyszereket rejtő hatalmas táskájával aggódó, karikás szemű férje toporog -, aki egyfolytában különféle betegségekkel, rosszullétekkel, rohamokkal vesz részt a társasági életben. Fullajtár Andrea rendkívüli alakításban teszi véresen komollyá ezt a nagyon is igazi betegséget: a figyelemfelhívó reflex túlműködését. Drámai erővel parancsolja magát a középpontba, még kacagásai is túlhabzók, fenyegetőek. Kocsis Gergely Lazarója a kényszerű elviselés és az őszinte szeretet szomorú elegyével, szolgálatkész kétségbeeséssel veszi őt körül.

Máthé Erzsit Madame Gatteau, a koros, ám negyedik férjre még mindig áhítozó jómódú hímzőasszony szerepében körüldongják a többiek, ő meg lubickol ebben, piros-zöld ruhában, mint valami óriásvirág (Szakács Györgyi jelmezei ismét pont jók).

Zsámbéki Gábor egyszerre nagyívű és részletező rendezése bizonyos értelemben ars poetica jellegű: nemcsak színházilag, hanem a világlátást tekintve. Szeretet és tartás, megbocsátás és markáns állítás keveredik benne - és a színészek ismét kiváló partnerek. Van néhány bravúrosan komponált tabló (persze tabló majdnem az egész): a kártyaparti például, amelyben egymás hegyén-hátán sorjáznak a pontos gesztusok; de ilyen a megérkezés is: túlvilágított járásból széles-hangos belépőkkel jönnek a vendégek; és ilyen a vacsora: koreografált pantomim, ügyes és beszédes, láttam, mikor nyalták ki a tányért... És olykor egy-egy komor villanás: egy hirtelen a színre varázsolt tükör - nézne már beléje Madame Gatteau; vagy Alba asszony fölhúzott válla, amint kisbundát parancsol magára; vagy Zamaria mester nagyot ordítása: "szeressétek egymást!"... Voltaképpen ki-ki párjára lel a végén. Voltaképpen ilyen a boldogság. Ki-ki a gépekhez lép, dolgozni kezd; csodás masinák mozdulnak: munka ideje van. Vége a karneválnak. És a nagyszerű előadásnak is.

Az emberekkel "borított" színpad csupa ellenpont, kérdés-felelet, állítás-tagadás, bölcsesség és tudnivágyás, menés és maradás. A rendezés - és nyomában az alakítások - nélkülözi az ítélkezést (ennek ellenkezője tette kínossá annak idején a Radnóti előadását); megmutatja, hogy a világ sokszínű, az emberek talányosak és szerethetők, hogy az úgynevezett fejlődés momentán nem sok optimizmusra ad okot, hogy mindenkinek nehéz: az elmenőknek és a maradóknak. De: kell elmenni és kell maradni.

Katona József Színház, április 6.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”