Lemez

Élő erőmű

Kraftwerk: 3-D Der Katalog

  • - legát -
  • 2017. augusztus 27.

Zene

Felesleges lenne az elektronikus zene leghatásosabb együttesének jelentőségéről áradozni, hiszen amit a négy német 1974 és 1986 között alkotott, azt ugyanúgy az egyetemes zenetörténet részének tekinthetjük, mint a Beatles munkásságát. E párhuzamot erősíti az is, hogy a Kraftwerk „életműve” ugyanúgy befejezettnek tekinthető, mint a liverpooliaké. Igaz ez annak ellenére is, hogy az együttes (amelyben már csak Ralf Hütter játszik a klasszikus felállásból) hivatalosan nem szűnt meg, sőt rendszeresen fellép, sőt 2003-ban új lemezt is ki­adott. Ennek ellenére úgy tűnik, Hütternek az a legfontosabb, hogy az örökségen ne essen csorba, az emlékmű gondozása és ápolása sokkal fontosabb számára holmi új zenei ambícióknál.

Jól bizonyította ezt a 2009-ben megjelent díszkiadású antológia, a Der Katalog, amely az összes klasszikus albumot egy dobozba zárta újrakevert változatban. A kiadvány megjelenése után Hütter legénysége világ körüli turnéra indult, és olyan kulturális fellegvárakban adták elő műveiket, mint a New York-i MoMA, a londoni Tate Modern, a sydney-i Opera, vagy a bilbaói Guggenheim Múzeum.

Úgy tűnik, mindez elegendőnek bizonyult, hogy nyolc év után ismét megjelenjen a tekintélyes és terjedelmes „katalógus”, amely a korábbihoz hasonlóan az 1974-es Autobahntól a 2003-as Tour de France-ig az összes Kraftwerk-­lemez anyagát tartalmazza. A különbség mindössze annyi, hogy e felvételeket nagyszabású turné során rögzítették.

Mivel a lemezeken sem közönség-, sem egyéb „hangulatfestő” zajt nem hallani, elsőre azt gondolnánk, hogy a 3-D Der Katalog nem több szimpla blöffnél, ami mögött semmi más nincs azon kívül, hogy az erre fogékony és kellőképpen sznob közönséget vásárlásra csábítsa. Csakhogy végighallgatva a nyolc lemezt olyan meglepetésben van részünk, amit nehéz lenne elmagyarázni: a Kraftwerk élőben „észrevétlenül” megváltozott és alkalmazkodott a 21. századi elvárásokhoz. Szinte hangról hangra ugyanazt halljuk, mint a régi lemezeken, mégis sokkal frissebbnek és korszerűbbnek hat még az újrakevert 2009-es klasszikusoknál is.

Parlophone/KlingKlang, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.