Elvesztette az operarajongó a „kakasülő”-pert

Zene

A harmadik emeletre szóló jeggyel nem engedték be az Operaház patinás termeibe, de nem hagyta annyiban. A bíróság azonban nem neki adott igazat.

Áprilisban írtunk arról az operarajongóról, aki perre ment, mert a harmadik emeletre, a „kakasülőre” szóló jeggyel csak az oldalsó bejáraton engedik be az Operaházba. A fiatalember azt sérelmezte, hogy az olcsóbb jeggyel nincs lehetősége felkeresni a főlépcsőházat, a ruhatárat vagy a büfét, és arra sincs lehetősége, hogy megtekintse a Székely Bertalan termet és a Vörös szalont.

Az operarajongó előbb Kozma Ákos ombudsmanhoz fordult, mivel diszkriminációnak tartja az Operaház gyakorlatát, de ő nem talált abban kifogásolhatót. Ezért az operarajongó beperelte az Alapvető Jogok Biztosát. Bár ekkor az operalátogató csak az ombudsmannal állt perben, az alpereshez később csatlakozott az Operaház is, így az augusztus 31-én meghozott ítéleten a dalszínház már alperesi érdekeltként szerepel.

Az Operaház védekezése szerint „az eltérő helyre szolgáló jegyek árait a szolgáltatás minőségével összefüggően határozta meg, a felperes által sérelmezett üzleti gyakorlatát nem az egyenlő bánásmód követelményének megsértésével alakította ki”. Kicsit egyszerűbben megfogalmazva a dalszínház szerint olcsóbb jegyért más minőségű szolgáltatás jár, és hozzátették azt is, hogy ha minden néző látogathatná az Ybl-palota minden helységét, az megnövelné a szünetek hosszát.

A bíróság végül alaptalannak nyilvánította az operarajongó keresetét, hangoztatva, hogy az Operaház az árképzést „nem a kultúra iránt érdeklődők vagyona vagy szociális helyzete, hanem saját üzleti megfontolásai szerint alakítja”, és hangsúlyozták, hogy a ruhatár, a büfé és a mosdó hiányára a felperes nem panaszkodott. Indoklásuk szerint akkor lenne diszkriminatív az Operaház gyakorlata, ha azonos kategóriájú jegyet vásárlók között tenne különbséget. „Az ÁSZF szerint a jegy az előadás megtekintésére feljogosító dokumentum”, aminek fejében az Operaház az előadást megtekintését, nem pedig épületlátogatást kínál. A bíróság a felperest a perköltségek megfizetésére is kötelezte.

Megkérdeztük a perelő nézőt, hogyan fogadta a bíróság ítéletét. Az ügyvédként dolgozó, így a perben saját magát képviselő fiatalember így fogalmazott:

„Mivel az ítélet ellen fellebbezni nem lehet, csak magasabb fórumra vihetném az ügyet, erre pedig nincsen energiám.

Eddig sem kizárólag magam miatt, hanem a zenekedvelő, alsó-középosztálybeli emberek érdekében vágtam bele az ügybe, de ha nem tudom felnyitni az Operaház szemét egy európaibb hozzáállásra, akkor nincs értelme tovább folytatni.

Az Operaház bármikor dönthetne úgy, hogy felhagy ezzel a gyakorlattal”

– mondta, hozzátéve, hogy most is kitart az igaza mellett. Az elmúlt tíz évben 150 előadást látott, a legtöbbször a kakasülőről, és mindig megalázónak tartotta az Operaház gyakorlatát, főleg, hogy mással találkozott például a bécsi Staatsoperben. Szerinte a bíróság „valójában nem hallotta meg, miről szólt volna ez a per, mert a gond abból van, hogy szegregálják az embereket a folyosókon.”

A felperes felhívta rá a figyelmet, hogy az Operaház ÁSZF-jében szerepel, hogy a jeggyel rendelkező átogató jogosult „az adott előadás játszóhelyén tartózkodni, a kiszolgáló létesítményeket, berendezéseket használni, az előadáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat igénybe venni”. Igen ám, de ugyanitt az is szerepel, hogy „az Opera egyes szolgáltatások igénybevételét jogosult díjazáshoz kötni”. Az operaranéző azt is elismerte, az általa indított per nem az ÁSZF-ről, hanem a vélt diszkriminációról szólt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.