mi a kotta?

A század búcsúja

  • mi a kotta
  • 2023. október 4.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2023/40. hétre

„Az istenekben való hit emberi gyöngeségből eredhetett elsősorban. Teljesen érthető, hogy a gyöngébb embernek kimondhatatlan vigasza, hogy nyomorúságában egy Hatalmas Lényhez fohászkodhatik; hátha cserébe kap a hatalmas úrtól egy kis kenyérmorzsát. Hát még a túlvilági jutalom, bűnhődés stb.! Csupa emberi kaptafára szabott formulák, nagy vigaszára vannak a sanyargóknak. Talán ez az oka annak, hogy sok kiváló eszű papi férfi hamis meggyőződést szimulál a gyöngébbek kedvéért; akik kétségbe esnének, ha utolsó támasztékukat, a hitet elrabolnák tőlük” – írta a fiatal Bartók Béla kiszemeltjének, a sugárzó Geyer Stefinek epekedő levélben, de finoman szólva sem ügyesen csapta a szelet a katolikus nőnek, akit aztán „kolosszális mamut” betűi miatt is megszólt. A zeneszerző hiába írt szép hegedűverseny-tételt neki, Geyer Stefi lepattintotta, amit Bartók később a Két arckép torz scherzójával bosszult meg – de ez már egy másik történet.

A fiatalkori Hegedűverseny is szerepel Pusker Júlia és a MÁV Szimfonikus Zenekar pénteki koncertműsorán, a hangverseny második felében pedig Mahler monumentális V. szimfóniája csendül fel a meg nem unható Adagiettóval (Zeneakadémia, Nagyterem, október 6., fél nyolc). Ezzel egy időben, a kisteremben pedig az Orfeo Zenekar zenél olasz barokk művekből, Balogh Eszter mezzoszoprán énekesnővel (Zeneakadémia, Solti terem, október 6., fél nyolc).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk