Embernemismeret - Két bemutató - Lear király, Mesél a bécsi erdő (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. március 8.

Zene

A Bocsárdi László rendezte Lear királynak vannak erős üzenetei, és nincs a véletlenre vagy a nézőre bízva, hogy célba érjenek.

A Bocsárdi László rendezte Lear királynak vannak erős üzenetei, és nincs a véletlenre vagy a nézőre bízva, hogy célba érjenek. Ilyen például az, hogy a mű éppen úgy érvényes manapság, mint megírása óta mindig; erre utal a tűzszerszám gyors fejlődése a kovakőtől az öngyújtóig, vagy Dobre-Kóthay Judit látványosan modernizálódó jelmezarzenálja. De aki csak a szóból ért, az sem marad tudatlan: Stohl András, aki Edmund, Gloucester törvénytelen fia szerepében az árnyalatlan gonosz ármány maga, eltéveszthetetlen didaxissal vágja a képünkbe: "Amilyen a kor, olyan az ember." Ha nem tudnánk.

A kínálkozó asszociációk közül nekem Tolsztoj hírhedt Lear-eszmefuttatása ugrott be elsőként - mintha a rendezőnek is ez lett volna a kottája. Amikor az energikus, csöppet sem fáradt vagy öreg Leart játszó Blaskó Péter lüktető vörös jelmezében széles karmozdulatokkal felszabdalja birodalmát, egy egocentrikus, a leányait csöppet sem ismerő, a valóságos emberi viszonyokkal hadilábon álló ember követ el tragikus vétséget. Bocsárdi parányi kétséget sem hagy az idősebb nővérek jelleme felől: Varga Mária Gonerilje és Söptei Andrea Reganja - miközben ki-ki a férje ruházatát igazgatja a "nagyjelenetre" - csak a szerzés rugójára jár (később nem a pénz, hanem Edmund lesz e szerzés célja).

Innen persze érthető, hogy a látón is vak Lear elűzi hűséges szolgáját, Kentet (aki kísértetiesen emlékeztet a Csillagok háborújának Yoda mesterére, és ez nem Bodrogi Gyula hibája), aztán meg nem ismeri fel. Tolsztoj szívesen lovagol ezeken az érthetetlennek tűnő föl nem ismeréseken - Bocsárdi csak felvonultatja őket.

Learéhez hasonló valóságban szenved Gloucester grófja is, aki ugyancsak nem ismeri gyermekeit, ezért aztán az első szóra elhiszi a gaz Edmund összes ármányát. Jordán Tamás akarattalan papucshőst játszik - legföljebb szánjuk a végén...

A "szegény Tamás"-jelenetek látványosak - a megsokszorozott "szegény, mezítlen koldusok" kifejezetten megrendítőek -, de László Zsolt a jófiú-Edgar szerepében aligha lehet képes egyenes vonalat húzni a drámányi engedelmes pipogyaság, valamint a végén a harcos ki- és bosszúállás között.

Blaskó Péter Learje - éppen az alkat, a látható energiamennyiség és az elszántság révén - lehetne igazán tragikus; Bocsárdi rendezésében egy nem tudjuk, valaha milyen király, és fogalmunk sincs, valaha milyen apa ráfizet saját vakságára. A szükséges minimum, hogy belegyalogol legfőbb áldozatának, Cordéliának a sírjába...

Cordélia Vass Teréz ígéretesen bővérűnek induló alakításában a jóság eszméjévé sápad. Törőcsik Mari Bolondja élvezetes zárvány az előadás testében - Bocsárdi szemlátomást semmit nem tudott kezdeni vele.

Az előadáshoz nagyjából üres teret tervezett Bartha József - olykor fülkék tűnnek elő vagy süllyed a süllyedő. A vége felé pedig egyszer csak piros viráglabirintus borítja a játék terét, a színészek ügyesen közlekednek a "járásokban", és a sok díszletvirág közt akad egy igazi is - ezt majd a Bolond a közös sírra fekteti. Akad néhány jelenet, amelyet a színpadról üres tekintettel bámul végig hét véres vaddisznófej; megjelenésüket harsány kacaj kísérte a nézőtéren, de ebből aztán - mármint a vaddisznófejekből és a nevetésből - végképp egy szót sem értettem.

Nem oly régen nagyszerűnek látott színészek lényegtelenre abszolváltak kisebb szerepeket.

És másnap bemutatták a stúdióban Ödön von Horváth Mesél a bécsi erdő című színművét - ezt Keszég László rendezte. Hogy stúdiónak, legalábbis intim játéktérnek hasson a hatalmas üresség, azon Bányai Tamás fénytervező munkálkodott sikerrel, legföljebb a totálokkal nem tudott mit kezdeni. A darab mellékszála itt a fő; Alfréd (Miklós Marcell) szikkadt anyukája (Csoma Judit) és energikus, epés nagymamája (Molnár Piroska) a legéletesebb vonulat. Molnár Piroska Nagymamájának kicsattanó gonoszsága hegyeket mozdíthatna - de a történet fő szálához ennek kevés köze van.

A díszlet nagy vonalakban Az ötödik pecsét ajtósorára és fülkéire emlékeztet, csak ezúttal egy utcarészletet ábrázol: Oszkár, a jószívű hentes boltját, mellette a Tündérkirálynak nevezett bababoltost, mellette pedig Valéria kis trafikját. A Tündérkirály leánya nem az érte racionálisan és visszafogottan epekedő Oszkárhoz, hanem a Valéria csélcsap és henye szeretőjéhez köti sorsát - aztán persze minden elromlik, és mire megjavulni látszik, akkor romlik el igazán. Látszatról és valóságról, reményről és lehetőségről a darab szól, nem Keszég rendezése.

A számos sablonos és/vagy erőtlen alakítás közül igaziból kiragyog a Básti Juli játszotta Valéria. Az persze nem meglepő, hogy a színésznő könnyedén megbirkózik a középkorúság, az "ideges" szerelem megannyi árnyalatával, de jólesik látni, mennyi árnyalatot képes a kívülről magabiztos, belülről teljesen szétesett asszonyiságban megmutatni. Neki köszönhető, hogy ez a bécsi erdő mégiscsak elmond egy mesét: az elfogadás, beletörődés, sőt: a vállalás meséjét.

Nemzeti Színház, február 9., 10.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.