mi a kotta?

Én például

  • mi a kotta
  • 2020. február 23.

Zene

„…a velencei a borecetben, majoránnában és őrölt piros paprikában pácolt vaddisznóormányt rágcsálva sétált fel s alá, majd hirtelen megállt egy közeli sírnál, amit már jó ideje nézegetett, mert ezen a vidéken szokatlan hangzású név szerepelt rajta. »IGOR STRAVINSKY« – betűzte ki nagy nehezen. »Tényleg – mondta a szász, miután ő is kibetűzte a nevet –, ebben a temetőben akart nyugodni.« – »Jó muzsikus – mondta Antonio –, csak időnként kissé ódivatú ötletei vannak. A régi jó témákat dolgozta fel: Apolló, Orpheus, Persephone – de minek? […] Az a helyzet, hogy ezeket az avantgarde komponistákat borzasztóan izgatja, hogy mit műveltek a hajdani muzsikusok, sőt néha megpróbálják azok stílusát felújítani. Ebből a szempontból mi sokkal modernebbek vagyunk. Én például szarok rá, hogy milyenek voltak a száz évvel ezelőtti operák, concertók. A magam dolgát csinálom, legjobb tudásom szerint, és kész.«”

Alejo Carpentier Barokk zene című regényében így beszélget egymással Stravinsky velencei sírja felett Antonio Vivaldi és a szász György Frigyes, vagy­is Händel, kedélyes anakronizmussal visszavágva a 20. századi kollégának, aki nem átallotta a nyelvét köszörülni a Négy évszak szerzőjén („egész életé­ben egyetlenegy concertót írt, de azt négyszázszor”). A kubai regény, amely Vivaldi Montezuma című operájának alternatív keletkezéstörténetét beszéli el, immár maga is operává lényegült át, s ez a dalmű most ősbemutató gyanánt szólal majd meg a Zeneakadémián (január 29., fél nyolc). A Montezuma és a rőthajú pap komponistája José Cura, és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara vonatkozó koncertjének karmestere is ő lesz, a Matias Tosi basszbariton közreműködésével megszólaló darab műfaja pedig: „vígopera (de azért nem annyira)”.

Az ajánlót most akár egy másik, jóval nevezetesebb, habár ma nem igazán divatos regény idézetével is folytathatnánk: Thomas Mann Doktor Faus­tusát citálva. E mű tudós kitérőkben már-már túlságosan is gazdag szövegében ugyanis nyomatékosan és terjedelmesen emlegetik Beethoven kései, kéttételes c-moll szonátáját, amely jövő szerdán Mihail Pletnyov zongoraestjének meghirdetett programján a szomszédos Asz-dúr darab, valamint két Mozart-szonáta társaságában hangzik majd fel (Nemzeti Hangversenyterem, január 29., fél nyolc). Az elkövetkező napok másik nagynevű orosz származású vendégművésze a Zeneakadémiára fog befutni, méghozzá a MÁV Szimfonikus Zenekar jóvoltából (január 30., hét óra). Az ő koncertjükön, amelynek karmestere Takács-Nagy Gábor lesz, Mozart 5. (A-dúr) hegedűversenyének magánszólamát egy igazi világsztár, Kirill Troussov (képünkön) készül előadni. A műsort itt egy megunhatatlan Brahms-kompozíció, a 2. szimfónia megszólaltatása fogja beszegni, és ugyanez a szerep vár jövő pénteken a morcos természetű mester g-moll zongoranégyesére is, amely Arnold Schönberg mindenkor roppant hatásosnak bizonyuló nagyzenekari átiratában zárja majd a Pannon Filharmonikusok koncertjét, egy Sibelius- és egy Schumann-szerzemény nyomában, Bogányi Tibor karmesteri irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, január 31., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”