mi a kotta?

Én például

  • mi a kotta
  • 2020. február 23.

Zene

„…a velencei a borecetben, majoránnában és őrölt piros paprikában pácolt vaddisznóormányt rágcsálva sétált fel s alá, majd hirtelen megállt egy közeli sírnál, amit már jó ideje nézegetett, mert ezen a vidéken szokatlan hangzású név szerepelt rajta. »IGOR STRAVINSKY« – betűzte ki nagy nehezen. »Tényleg – mondta a szász, miután ő is kibetűzte a nevet –, ebben a temetőben akart nyugodni.« – »Jó muzsikus – mondta Antonio –, csak időnként kissé ódivatú ötletei vannak. A régi jó témákat dolgozta fel: Apolló, Orpheus, Persephone – de minek? […] Az a helyzet, hogy ezeket az avantgarde komponistákat borzasztóan izgatja, hogy mit műveltek a hajdani muzsikusok, sőt néha megpróbálják azok stílusát felújítani. Ebből a szempontból mi sokkal modernebbek vagyunk. Én például szarok rá, hogy milyenek voltak a száz évvel ezelőtti operák, concertók. A magam dolgát csinálom, legjobb tudásom szerint, és kész.«”

Alejo Carpentier Barokk zene című regényében így beszélget egymással Stravinsky velencei sírja felett Antonio Vivaldi és a szász György Frigyes, vagy­is Händel, kedélyes anakronizmussal visszavágva a 20. századi kollégának, aki nem átallotta a nyelvét köszörülni a Négy évszak szerzőjén („egész életé­ben egyetlenegy concertót írt, de azt négyszázszor”). A kubai regény, amely Vivaldi Montezuma című operájának alternatív keletkezéstörténetét beszéli el, immár maga is operává lényegült át, s ez a dalmű most ősbemutató gyanánt szólal majd meg a Zeneakadémián (január 29., fél nyolc). A Montezuma és a rőthajú pap komponistája José Cura, és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara vonatkozó koncertjének karmestere is ő lesz, a Matias Tosi basszbariton közreműködésével megszólaló darab műfaja pedig: „vígopera (de azért nem annyira)”.

Az ajánlót most akár egy másik, jóval nevezetesebb, habár ma nem igazán divatos regény idézetével is folytathatnánk: Thomas Mann Doktor Faus­tusát citálva. E mű tudós kitérőkben már-már túlságosan is gazdag szövegében ugyanis nyomatékosan és terjedelmesen emlegetik Beethoven kései, kéttételes c-moll szonátáját, amely jövő szerdán Mihail Pletnyov zongoraestjének meghirdetett programján a szomszédos Asz-dúr darab, valamint két Mozart-szonáta társaságában hangzik majd fel (Nemzeti Hangversenyterem, január 29., fél nyolc). Az elkövetkező napok másik nagynevű orosz származású vendégművésze a Zeneakadémiára fog befutni, méghozzá a MÁV Szimfonikus Zenekar jóvoltából (január 30., hét óra). Az ő koncertjükön, amelynek karmestere Takács-Nagy Gábor lesz, Mozart 5. (A-dúr) hegedűversenyének magánszólamát egy igazi világsztár, Kirill Troussov (képünkön) készül előadni. A műsort itt egy megunhatatlan Brahms-kompozíció, a 2. szimfónia megszólaltatása fogja beszegni, és ugyanez a szerep vár jövő pénteken a morcos természetű mester g-moll zongoranégyesére is, amely Arnold Schönberg mindenkor roppant hatásosnak bizonyuló nagyzenekari átiratában zárja majd a Pannon Filharmonikusok koncertjét, egy Sibelius- és egy Schumann-szerzemény nyomában, Bogányi Tibor karmesteri irányítása alatt (Nemzeti Hangversenyterem, január 31., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.