Lemez

Erasure: The Neon

  • - minek -
  • 2020. szeptember 27.

Zene

Az immár 35 éve aktív elektropop duó legnagyobb sikerei fennállásának első évtizedére datálhatók, de frissebb albumai is joggal tarthatnak számot érdeklődésre. A Depeche Mode és a Yazoo felől érkező zeneszerző-producer Vince Clarke, és a karakteres hangú vokalista, Andy Bell kivételes érzékkel rakták össze harmóniákban bővelkedő, ugyanakkor vérbeli parkettrobbantó tánc­zenéiket. A három évvel ezelőtti, közéleti témákat is nyíltan felvállaló, visszafogottabb tónusú World Be Gone némi meglepetésre (és a kilencvenes évek óta először) a brit listákon landolt, az idei The Neon ehhez képest sokkal direktebben diszkóorientált, maximálisan popérzékeny, melódiákban és ritmusokban gazdag slágergyűjtemény lett. A nyitószám Hey Now (Think I’m Got a Feeling) rhythm & blues indíttatású szintigrúvja a legszebb nyolcvanas évekbeli előzmények felé nyit utat, és a folytatás is beteljesíti a kezdet ígéretét: a hideg szintipop alapok és a forró hangulatú vokális melódiák ambivalenciájára épülő Nerves Steel vagy a No Point in Tripping kissé savasan bugyborékoló retro-italo döngölése is teljesen rendben van. Közben be mertek vállalni egy csupán zongorafutamokra épülő lassú, melankolikus dalt is (New Horizons), de ezt követően, a Careful What I Try to Do című számmal rögtön visszatalálnak a jól bevált, diszkógömbökkel sűrűn kirakott ösvényre. Clarke és Bell szerencsére semmit sem felejtettek abból, ami oly sikeressé tette őket, zenéjük pedig, a retró trendektől sem függetlenül, kortalannak és a jelenben is érvényesnek tűnik.

Mute, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.