Lemez

Erasure: The Neon

  • - minek -
  • 2020. szeptember 27.

Zene

Az immár 35 éve aktív elektropop duó legnagyobb sikerei fennállásának első évtizedére datálhatók, de frissebb albumai is joggal tarthatnak számot érdeklődésre. A Depeche Mode és a Yazoo felől érkező zeneszerző-producer Vince Clarke, és a karakteres hangú vokalista, Andy Bell kivételes érzékkel rakták össze harmóniákban bővelkedő, ugyanakkor vérbeli parkettrobbantó tánc­zenéiket. A három évvel ezelőtti, közéleti témákat is nyíltan felvállaló, visszafogottabb tónusú World Be Gone némi meglepetésre (és a kilencvenes évek óta először) a brit listákon landolt, az idei The Neon ehhez képest sokkal direktebben diszkóorientált, maximálisan popérzékeny, melódiákban és ritmusokban gazdag slágergyűjtemény lett. A nyitószám Hey Now (Think I’m Got a Feeling) rhythm & blues indíttatású szintigrúvja a legszebb nyolcvanas évekbeli előzmények felé nyit utat, és a folytatás is beteljesíti a kezdet ígéretét: a hideg szintipop alapok és a forró hangulatú vokális melódiák ambivalenciájára épülő Nerves Steel vagy a No Point in Tripping kissé savasan bugyborékoló retro-italo döngölése is teljesen rendben van. Közben be mertek vállalni egy csupán zongorafutamokra épülő lassú, melankolikus dalt is (New Horizons), de ezt követően, a Careful What I Try to Do című számmal rögtön visszatalálnak a jól bevált, diszkógömbökkel sűrűn kirakott ösvényre. Clarke és Bell szerencsére semmit sem felejtettek abból, ami oly sikeressé tette őket, zenéjük pedig, a retró trendektől sem függetlenül, kortalannak és a jelenben is érvényesnek tűnik.

Mute, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.