Lemez

Erasure: The Neon

  • - minek -
  • 2020. szeptember 27.

Zene

Az immár 35 éve aktív elektropop duó legnagyobb sikerei fennállásának első évtizedére datálhatók, de frissebb albumai is joggal tarthatnak számot érdeklődésre. A Depeche Mode és a Yazoo felől érkező zeneszerző-producer Vince Clarke, és a karakteres hangú vokalista, Andy Bell kivételes érzékkel rakták össze harmóniákban bővelkedő, ugyanakkor vérbeli parkettrobbantó tánc­zenéiket. A három évvel ezelőtti, közéleti témákat is nyíltan felvállaló, visszafogottabb tónusú World Be Gone némi meglepetésre (és a kilencvenes évek óta először) a brit listákon landolt, az idei The Neon ehhez képest sokkal direktebben diszkóorientált, maximálisan popérzékeny, melódiákban és ritmusokban gazdag slágergyűjtemény lett. A nyitószám Hey Now (Think I’m Got a Feeling) rhythm & blues indíttatású szintigrúvja a legszebb nyolcvanas évekbeli előzmények felé nyit utat, és a folytatás is beteljesíti a kezdet ígéretét: a hideg szintipop alapok és a forró hangulatú vokális melódiák ambivalenciájára épülő Nerves Steel vagy a No Point in Tripping kissé savasan bugyborékoló retro-italo döngölése is teljesen rendben van. Közben be mertek vállalni egy csupán zongorafutamokra épülő lassú, melankolikus dalt is (New Horizons), de ezt követően, a Careful What I Try to Do című számmal rögtön visszatalálnak a jól bevált, diszkógömbökkel sűrűn kirakott ösvényre. Clarke és Bell szerencsére semmit sem felejtettek abból, ami oly sikeressé tette őket, zenéjük pedig, a retró trendektől sem függetlenül, kortalannak és a jelenben is érvényesnek tűnik.

Mute, 2020

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.