Szintén zenész, avagy egy szabálytalanul kiosztott állami ösztöndíj

Zene

Az idei Fischer Annie Zenei Előadóművészeti Ösztöndíjat elnyerő Szenthelyi Krisztián énekes valójában nem pályázhatott volna az állami elismerésre. Ráadásul azt követően is Fischer-ösztöndíjasként hirdette magát, hogy felszólították a támogatás visszafizetésére.

Szeptember végén a Zeneakadémián tehetséges fiatal hegedűsök adnak gálakoncertet, ezen Szenthelyi Miklós Kossuth-díjas hegedűművész osztályának hallgatói mutatják meg hangszeres tudásukat. A koncerten az ország egyik legnagyobb zeneiesemény-gyűjtő és jegyértékesítő oldala szerint közreműködik Szenthelyi Krisztián „Fischer Annie-ösztöndíjas, Kodály-díjas bariton” is.

Csakhogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) augusztus 12-én Fülöp Péter helyettes államtitkár által szignózott dokumentuma szerint a minisztérium felszólította az illetékeseket Szenthelyi Krisztián Fischer Annie-ösztöndíj-támogatásának semmissé nyilvánítására. Egy bejelentésre indított jogi vizsgálat után az Emmi ugyanis megállapította: a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló törvény értelmében Szenthelyi „döntéshozó közeli hozzátartozójaként nem pályázhatott volna”. 2020 márciusában ifjabb Szenthelyi úgy kapta meg a komolyzenei tehetségeket támogató egyik legfontosabb ösztöndíjat, hogy a pályázatok között válogató kuratóriumnak tagja volt az édesapja, Szenthelyi Miklós. Nyáron ez feltűnt a minisztériumnak, de az ifjú bariton még szeptember közepén is ezzel hirdeti magát és koncertjeit hivatalos Facebook-oldalán.

Szenthelyi Facebook-oldala, mielőtt megkérdeztük az ösztöndíjról

Szenthelyi Facebook-oldala, mielőtt megkérdeztük az ösztöndíjról szeptember 14-én

Fotó: Szenthelyi hivatalos Facebook

Díj és díjazott

Három állami ösztöndíj segíti a fiatal komoly- és jazz-zenei tehetségek kibontakozását: a Lakatos Ablakos Dezső Jazz Előadóművészeti Ösztöndíj, a fiatal zeneszerzőket-zenetudósokat támogató Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíj, valamint a háromszoros Kossuth-díjas zongoristáról, Fischer Annie-ról elnevezett elismerés, amelyet fiatal hangszeres és énekes szólisták kaphatnak meg. Aki ez utóbbit elnyeri, egy éven keresztül kap havi bruttó 200 ezer forintot, amiért cserébe 10 honorárium nélküli fellépést kell vállalnia. Az ösztöndíjak pénzügyi lebonyolítását az Emmi felkérésére a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK), szakmai lebonyolítását a Filharmónia Magyarország végzi. Fischer Annie-ösztöndíjból osztanak ki a legtöbbet, tavaly és az idén is 14-et; van, aki megosztva kapja a díjat, mások egyedül – Szenthelyi az utóbbi kategória volt. A pályázatok között a minisztérium kinevezte 8 fős szakmai kuratórium válogat, a grémium idén és tavaly is ugyanaz volt: Beregi András (a Filharmónia Magyarország Nonprofit Kft. munkatársa), Ács Péter (a Magyar Hangversenyrendezők és Művészeti Ügynökségek Egyesület elnöke), Kreutz Péter (a Filharmónia Magyarország munkatársa), Fekete Gyula (a Magyar Zeneművészeti Társaság elnöke), Szamosi Szabolcs (a Filharmónia Magyarország igazgatója), Szenthelyi Miklós (a Magyar Zenei Előadóművészek Társaságának elnöke), Fülei Balázs (a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kamarazene tanszékének vezetője) és Lendvai György (a MÁV Szimfonikus Zenekar ügyvezető igazgatója).

Az idei énekes díjazott Szenthelyi Krisztián a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem másodéves hallgatójaként kapta meg a díjat év elején. Bretz Gábor operaénekes osztályába jár, Wikipédia-oldala szerint Szenthelyi Miklós Kossuth-díjas hegedűművész és Faludi Judit Liszt Ferenc-díjas csellóművész fia. Megtudhatjuk még róla, hogy volt statiszta a Virtuózokban, példaképe Miklósa Erika operaénekesnő, visszatérő fellépő a Mátyás-templomban, rendszeresen feltűnik Mága Zoltán vagy a Magyar Virtuózok Kamarazenekar koncertjein, és fellépett már Oroszországban, Litvániában, továbbá a Roszatom által rendezett gálaesten is az Operettszínházban.

Szenthelyi úgy kapta meg szabálytalanul az elismerést, hogy a még februári határidővel az év elején kiírt pályázat felhívása szerint a munkaterveken túl minden jelentkezőnek mellékelnie kell összeférhetetlenségi és érintettségi nyilatkozatot.

Reakcióidők

A Narancs szerkesztőségéhez eljutott augusztus 12-i minisztériumi levél szerint az Emmi felszólította a MANK-ot a Szenthelyi Krisztiánnal kötött támogatási szerződés semmissé nyilvánítására és a támogatás kamattal növelt összegének visszakövetelésére. Egy másik, augusztus végi minisztériumi levél szerint pedig a MANK a szerződésbontás során tájékoztatta Szenthelyit arról, hogy nem jogosult a „Fischer Annie-ösztöndíjas” cím használatára. „A napokban telefonon kértük a MANK-ot, ismételten tájékoztassa Szenthelyit arról, hogy a címet nem használhatja” – áll a levélben.

Szenthelyi Krisztiánt szeptember 14-én kérdeztem meg arról, hogy saját értelmezése szerint jogszerűen használja-e a Fischer Annie-ösztöndíjas címkét, például akkor, amikor Facebook-borítóképén ezzel hirdeti magát és tevékenységét. A bariton pár órával később lecserélte az oldal borítóját, így most már az látható, hogy Arnold Schwarzeneggerrel kezet fog, és az oldal leírásából is eltűnt Fischer Annie neve. Egyéb választ nem kaptam.

Két nappal később kérdeztem meg újra Szenthelyit arról, hogy visszafizette-e már a kiutalt ösztöndíjtételeket, és mit gondol a Fischer Annie-ösztöndíjas megnevezésről, ami a Wikipédia-oldalán olvasható – válasz ezúttal sem érkezett, de másnapra eltűnt a megnevezés onnan is. Maradt a Kodály-díjas megnevezés, ami valójában az Országos Gregor József Énekverseny különdíját jelenti.

A MANK-ot arról kérdeztem, mi az álláspontjuk az ügyről, hol tart a kommunikáció a szervezet és Szenthelyi között, illetve van-e lehetőség másnak kiosztani a szabálytalanul megítélt állami ösztöndíjat. A szervezet megerősítette, hogy felszólították Szenthelyit a visszafizetésre, azt azonban nem árulták el, hogy ez már megtörtént-e, ahogy arról sem írtak semmit, kiosztható-e másnak a támogatás.

Az ifjú énekes oldalán jelenleg is látható egy augusztus 23-i és egy szeptember 19-i koncert plakátja, és mindkettőn „Fischer Annie-ösztöndíjasként” tünteti föl magát. Elérhető az a májusi bejegyzés is, amelyben a bariton az ösztöndíj elnyerését bizonyító – Fekete Péter államtitkár, Tardy-Molnár Anna, a MANK ügyvezetője és Szamosi Szabolcs, a Filharmónia Magyarország igazgatója által szignózott – oklevéllel büszkélkedik.

Frissítés, szeptember 23. 15:05: Cikkünk megjelenése utáni órákban mind az előző bekezdésben említett oklevél, mind a fentebb említett plakátok eltűntek az énekes Facebook-oldaláról. Képként így is meg tudjuk mutatni őket, hiszen amikor megkérdeztük Szenthelyit szeptember 14-én, rögzítettük a bejegyzéseket.

false

false

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.