Lemez

Érdi Tamás: Beethoven

  • - csk -
  • 2020. március 6.

Zene

Soha nem veszíti el aktualitását, Beethoven zenéje mindig hozzánk szól, személyes és közvetlen hangon, megragadóan és lélekbe markolóan. „Ősmodern” szerző, mint Monteverdi vagy Liszt: zenéje a maga idejében olyan eredeti és újszerű volt, hogy ez az originalitás máig nem engedi műveit „régi zeneként” hallgatnunk. Születésének 250. évfordulója persze tovább fokozza az iránta megnyilvánuló érdeklődést. Most mindenki Beethovent játszik, koncertteremben és hanglemezstúdióban egyaránt.

Érdi Tamás új CD-jén három felkorbácsolt érzelemvilágú moll darab kapott helyet, az op. 2, No. 1-es f-moll, az op. 27, No. 2-es cisz-moll (Holdfény) és az op. 31, No. 2-es d-moll (Vihar) zongoraszonáta, jelezvén, hogy Beethoven egyik legfontosabb, meghatározó tulajdonsága a drámaiság, a műveiben megjelenő küzdelem mozzanata. Ezek a művek a lélek belső vívódásait jelenítik meg, azokat a viharokat, amelyek az ember érzelmeiben és indulataiban dúlnak.

A zongoraművész dinamikusan játssza a három kompozíciót, áttetsző hangzással, világosan körvonalazott ritmikával, pontos karakterekkel, jól eltalált arányokkal. Van azonban előadásmódjában egy olyan, mindenre kiterjedő fegyelem és tárgyilagosság, amely mintha az egész – egyébként nagyon is érvényes és szép lehetőségeket rejtő – koncepciót kérdőjelezné meg. Sokszor várnánk nagyobb hangsúlyokat, erőteljesebb kifejezésmódot, sodróbb lendületet, vadabb indulatokat, végtére is Beethovent hallgatunk, ráadásul a szerző drámai-tragikus, moll műveit. Ha ilyen konszolidált az interpretáció, akkor tulajdonképpen miről szól?

Hungaroton, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."