Lemez

Érdi Tamás: Beethoven

  • - csk -
  • 2020. március 6.

Zene

Soha nem veszíti el aktualitását, Beethoven zenéje mindig hozzánk szól, személyes és közvetlen hangon, megragadóan és lélekbe markolóan. „Ősmodern” szerző, mint Monteverdi vagy Liszt: zenéje a maga idejében olyan eredeti és újszerű volt, hogy ez az originalitás máig nem engedi műveit „régi zeneként” hallgatnunk. Születésének 250. évfordulója persze tovább fokozza az iránta megnyilvánuló érdeklődést. Most mindenki Beethovent játszik, koncertteremben és hanglemezstúdióban egyaránt.

Érdi Tamás új CD-jén három felkorbácsolt érzelemvilágú moll darab kapott helyet, az op. 2, No. 1-es f-moll, az op. 27, No. 2-es cisz-moll (Holdfény) és az op. 31, No. 2-es d-moll (Vihar) zongoraszonáta, jelezvén, hogy Beethoven egyik legfontosabb, meghatározó tulajdonsága a drámaiság, a műveiben megjelenő küzdelem mozzanata. Ezek a művek a lélek belső vívódásait jelenítik meg, azokat a viharokat, amelyek az ember érzelmeiben és indulataiban dúlnak.

A zongoraművész dinamikusan játssza a három kompozíciót, áttetsző hangzással, világosan körvonalazott ritmikával, pontos karakterekkel, jól eltalált arányokkal. Van azonban előadásmódjában egy olyan, mindenre kiterjedő fegyelem és tárgyilagosság, amely mintha az egész – egyébként nagyon is érvényes és szép lehetőségeket rejtő – koncepciót kérdőjelezné meg. Sokszor várnánk nagyobb hangsúlyokat, erőteljesebb kifejezésmódot, sodróbb lendületet, vadabb indulatokat, végtére is Beethovent hallgatunk, ráadásul a szerző drámai-tragikus, moll műveit. Ha ilyen konszolidált az interpretáció, akkor tulajdonképpen miről szól?

Hungaroton, 2019

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.