Lemez

Erre iszunk - Nôze: Songs On The Rocks

  • - minek -
  • 2008. május 1.

Zene

A szimultán zeneprogramozó, zongorista és vokalista Nicolas Sfintescu és Ezéchiel Pailhés (alias a Nôze duó) alapvetően párizsi lakosok, ráadásul rajonganak a minimalista elektronikáért - pályafutásukat a hagyományos, franciás popzenéhez és a ritmikus puttyogáshoz fűződő egyidejű, egyformán pusztító szenvedélyük vezérelte, a beteg zenebarátok nagy-nagy örömére.

2005-ben jött ki első, máris figyelemre méltó lemezük Craft Sounds And Voices címen, s rá egy évre a szélesebb feltűnést keltő How To Dance, rajta a két diszkrét sláger: a végtelenül szórakoztató Love Affair (notórius partijárók tanúsíthatják: erre a számra valóban csak röhögve lehet táncolni) meg az epikus-mániákus elektropop Kitchen. Hírnevüket tovább öregbítették élő fellépéseik is: a kötelező törés-zúzás mellett sajátos hatáselem a nyilvános vetkőzés, amihez mostanában nagyzenekari kíséret dukál. Az új albumon még a korábbiakhoz képest is nagyobb szerepet kap a vokál: gyakorlatilag csak klasszikus dalformában íródott, félig elektronikusra, félig akusztikusra maszkírozott szerzeményekkel pakolták tele a lemezt. Jellemző módon ideidézték a Kitchent is, csak most tökéletesen áthangszerelt, zongorára igazított és sokkal rövidebb (hivatalosan "pop") verzióban; éppen csak a szubverzív líra maradt a helyén. A hangsúlyváltást jelzi, hogy gyakorlatilag a zenekar tagjává avanzsált a gitáros Thibault Frisoni és a fúvós Alexandre Authelain - nem mintha ezzel egyben ki is iktatták volna a finom, pontozós-pittyegős elektronikus alapokat, sőt a két hatáselem remekül kiegészíti egymást. Nem állítanánk, hogy a zeneanyag egyenletesen zseniálisra sikeredett volna, de az biztos, hogy változatosságban nincs hiány. Vannak egészen elbűvölő francia nyelvű, szinte sanzonos, sőt bluesos (de azért hauzer) darabok, mint a Dani Siciliano (és a szerző David Lafore) által előadott Danse Avec Moi, vagy a lemezt indító L'inconnu Du Placard, és teljes blődlik, mint a bájosan tört angolsággal előadott Little Bug (ebben méltó párja az új sláger, a lepusztított zongorás house Remember Love). Az önéletrajzi utalások és spontán-tudatos "franglizmusok" később sem maradnak el, s ehhez újabb és újabb zenei álruhák társulnak: a Childhood Blues például konkrétan Tom Waitst idézi meg, a You Have To Dance a kocsmazene és a minimalista tech-house házasítására tesz reményteljes erőfeszítéseket, a Slum Girl pedig már kvázi filmzenei környezetbe illeszti a balladisztikus house nyersanyagot. Egy részét tán még szokni kell kicsit, de a lemezanyag java csont nélkül átmegy a léc fölött.

Get Physical/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.