Lemez

Erre iszunk - Nôze: Songs On The Rocks

  • - minek -
  • 2008. május 1.

Zene

A szimultán zeneprogramozó, zongorista és vokalista Nicolas Sfintescu és Ezéchiel Pailhés (alias a Nôze duó) alapvetően párizsi lakosok, ráadásul rajonganak a minimalista elektronikáért - pályafutásukat a hagyományos, franciás popzenéhez és a ritmikus puttyogáshoz fűződő egyidejű, egyformán pusztító szenvedélyük vezérelte, a beteg zenebarátok nagy-nagy örömére.

2005-ben jött ki első, máris figyelemre méltó lemezük Craft Sounds And Voices címen, s rá egy évre a szélesebb feltűnést keltő How To Dance, rajta a két diszkrét sláger: a végtelenül szórakoztató Love Affair (notórius partijárók tanúsíthatják: erre a számra valóban csak röhögve lehet táncolni) meg az epikus-mániákus elektropop Kitchen. Hírnevüket tovább öregbítették élő fellépéseik is: a kötelező törés-zúzás mellett sajátos hatáselem a nyilvános vetkőzés, amihez mostanában nagyzenekari kíséret dukál. Az új albumon még a korábbiakhoz képest is nagyobb szerepet kap a vokál: gyakorlatilag csak klasszikus dalformában íródott, félig elektronikusra, félig akusztikusra maszkírozott szerzeményekkel pakolták tele a lemezt. Jellemző módon ideidézték a Kitchent is, csak most tökéletesen áthangszerelt, zongorára igazított és sokkal rövidebb (hivatalosan "pop") verzióban; éppen csak a szubverzív líra maradt a helyén. A hangsúlyváltást jelzi, hogy gyakorlatilag a zenekar tagjává avanzsált a gitáros Thibault Frisoni és a fúvós Alexandre Authelain - nem mintha ezzel egyben ki is iktatták volna a finom, pontozós-pittyegős elektronikus alapokat, sőt a két hatáselem remekül kiegészíti egymást. Nem állítanánk, hogy a zeneanyag egyenletesen zseniálisra sikeredett volna, de az biztos, hogy változatosságban nincs hiány. Vannak egészen elbűvölő francia nyelvű, szinte sanzonos, sőt bluesos (de azért hauzer) darabok, mint a Dani Siciliano (és a szerző David Lafore) által előadott Danse Avec Moi, vagy a lemezt indító L'inconnu Du Placard, és teljes blődlik, mint a bájosan tört angolsággal előadott Little Bug (ebben méltó párja az új sláger, a lepusztított zongorás house Remember Love). Az önéletrajzi utalások és spontán-tudatos "franglizmusok" később sem maradnak el, s ehhez újabb és újabb zenei álruhák társulnak: a Childhood Blues például konkrétan Tom Waitst idézi meg, a You Have To Dance a kocsmazene és a minimalista tech-house házasítására tesz reményteljes erőfeszítéseket, a Slum Girl pedig már kvázi filmzenei környezetbe illeszti a balladisztikus house nyersanyagot. Egy részét tán még szokni kell kicsit, de a lemezanyag java csont nélkül átmegy a léc fölött.

Get Physical/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.