Lemez

És a zenekar játszik tovább

Iron Maiden: The Book of Souls

  • Soós Tamás
  • 2015. október 17.

Zene

A rockújságírás számos rejté­lyeinek egyike, hogyan sikerült a Rolling Stone-nak a Motörheadre rásütnie, hogy a „gondolkodó head­bangerek zenéje”, mikor ez nyilvánvalóan az Iron Maiden agyas metáljára igaz. Hiszen lehet, hogy a Judas Priest találta fel a heavy metalt, de intellektust a Maiden adott neki azzal, hogy sikerrel húzta rá a progresszív rock dalszerkezeteit és témaváltásait a heavy metal brit új hullámának punkos lendületére, az inspirációt pedig történelmi kataklizmákból, Coleridge-költeményekből vagy épp görög és egyiptomi mítoszokból csatornázta a dalszövegeihez.

Arra viszont talán senki nem számított, hogy a Maiden a Trooperek és Aces Highok helyett majd az epikusnak becézett kifejtésekre szavaz, mikor összeállítja új évezredbeli profilját. Pedig ez történt már a 95-ös The X Factoron is, és a recept annak ellenére sem változott érdemben az elmúlt húsz év alatt, hogy lemezről lemezre igazítottak rajta valamit. A legtöbbet talán a Bruce Dickinson rákos megbetegedése és felépülése után kiadott Book of Soulson, de a lejjebb hangolt riffelés, a megvastagított vonóshangszerelés vagy épp a Broadway-stílű rockopera csak a Maiden világában számít újdonságnak. A Maiden már az előző két lemezen is túlgondolta a zenéjét, tévesen az önismétlő témahalmozásban látva a progresszivitás zálogát, a Book… viszont egyenesen a zenekar Titanicja lett, amely másfél órás dupla lemezként összeroppan a saját súlya alatt. A hangvételt filozofikusabbnak, a tempót pedig gondolkodtatóbbnak szánták, de inkább csak azt a benyomást keltik, mintha lassított felvételen játszana a sprintjeiért kedvelt zenekar. Sok az ismerősen csattogó üresjárat, rozsdásabbak az átkötések, és közel sem felejthetetlenek Dickinson dallamai.

De azért így is pumpáltak egy lemezre elegendő izgalmat a Book of Soulsba: régisulisan húz a When the River Runs Deep, a The Nomad és a Mother Russia bravúrját ismétli a maja kultúrát megéneklő címadó, az eredetileg Bruce szólólemezére írt If Eternity Should Fail pedig úgy flott, ahogy van. Továbbra is működik tehát a Maiden-formula – csak a friss gondolatok hiányoznak belőle, amelyekkel még 10-15 éve is új és izgalmas területek felé tudták kormányozni a heavy metal műfaját.

Parlophone, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.