Lemez

Véres aratás

Slayer: Repentless

  • Greff András
  • 2015. október 17.

Zene

Talán nem meglepő éppen attól a zenekartól, amelyik a legsikeresebben tudja becsatornázni a dalaiba az emberek kinevelhetetlen vérszomját, mindenesetre a Slayer rendre ráérez azokra a pillanatokra, amikor a háborús káosz örvényei megérintik a nyugati világot.

1990-ben a Seasons in the Abyss az Öböl-háború hajnalán jelent meg, élén azzal a War Ensemble című számmal, amely minden hasonló próbálkozásnál eredményesebben szólítja meg a mindannyiunkban ott lakozó Generalfeldmarschallt, és amelyet aztán az amerikai katonák feltüzelésére használtak Irakban. A Slayer nyolcadik albuma, a God Hates Us All pontosan 2001. szeptember 11-én került a boltokba, és most megérkezett a tizenegyedik a sorban, a Repentless, éppen akkor, amikor ránk köszöntött az erőszak, a türelmetlenség és részvétlenség szeptembere.

Nyilván az sem teljesen véletlen, hogy a Slayer ezeken a korszellemet telibe trafáló lemezein újra és újra nagyszerűen teljesít. A lassan 35 éve dolgozó zenekar egyébiránt még sosem adott ki rossz lemezt, de a három főmű (Reign in Blood, South of Heaven, Seasons…) után azért eléggé változékony súlyú albumokat vajúdott világra. A Repentless sem hibátlan: nehéz volna azt állítani, hogy nem érződik rajta a Slayer legmuzikálisabb alapító tagjának, a májelégtelenségben elhunyt Jeff Hannemannek a hiánya, aki az okosan felépített struktúrák és a diabolikus atmoszférateremtés mestere volt. Nélküle a komótosabb darálások nem igazán mérgezőek, ami viszont a többit illeti, a kizárólagos dalszerzővé előlépett Kerry King hanyagabb szerkezetei képesek némi pluszt hozzáadni a számokhoz. A Repentless ugyanis a legjobb pillanataiban (amilyen a lemez letaglózó nyitánya, vagy, mondjuk, a Chasing Death) kifejezetten vad tud lenni, az offenzív élt pedig csak tovább köszörüli a nyersebb megközelítés. De az összhatást olyan részszépségek is fokozzák, mint az Exodusból kölcsönvett Gary Holt ihletetten destruktív szólói vagy a hosszabb kihagyás után visszatérő Paul Bostaph dobművészete, aki jól hallhatóan nem a Black Sabbathot, hanem inkább a stratégiai nehézbombázókat állította maga elé példaképül. Így lesz a Repentless igazán ronda és brutális: a rozsdás kések, a bombák és szögesdrótok antihimnusza.

Nuclear Blast, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.