És lép a lány - Gotan Project: Lunático (lemez)

  • - minek -
  • 2006. április 27.

Zene

Lassan öt éve, hogy megjelent a Gotan Project módfelett sikeres bemutatkozó lemeze (La Revancha Del Tango), azóta viszont szinte semmi - leszámítva egy amúgy érdekes mixlemezt (Espiración - Inspiración). Most, hogy a kezünkben a Lunático, elgondolkodhatunk azon, vajon mennyit fejlődött a Gotan, és mennyiben ismétli magát.
'szintén szólva az ötlet: keresztezni az argentin tangót napjaink nu jazz/future jazz tánczenéivel, egyszer elsüthető poén-nak tűnt. Egészen pontosan: kellő mértéktartás mellett a kísérlet megismételhető, csak éppen a végterméknek nem sok újdonságértéke marad - sebaj, ettől még lehet élvezetes és szórakoztató. A Gotan három kulcstagja (Philippe Cohen Solal és Christoph H. Müller kütyükezelő/programozó producer és Eduardo Makaroff gitáros-szerzőtárs) érdekes utat választott az adódó zsákutcák kikerülésére: egyrészt helyenként növelték az elektronika szerepét, másrészről bővítették a felhasznált zenei inspirációk körét - például a sanzon vagy a blues felé (tessék csak meghallgatni a Celos című darabot, amelyre biztosan lehet lassúzni, tangózni viszont biztosan nem). Ami nem változott, az a bandoneon behízelgő hangja (alighanem továbbra is Nini Flores játszik rajta), no és Cristina Vilallonga érzékien bársonyos énekhangja. Az elektronikus basszusgrúvok részleges uralmát persze rendre áttörik más hatások is - például kifejezetten megkapó, ahogy a Notas funky house lüktetése mögül kibontakozik a tangó dióhéjnyi története Juan Carlos Cacéres impresszív "spoken word" előadásában. A ritmikai kísérletek ezzel még nem értek véget: a címadó Lunáticóban a dub, a Mi Confessionban tört ütemek és spanyol nyelvű hiphop (a vélhetően argentin Koxmoz kollektíva előadásában) gazdagítja a zenei hatást - az utóbbi darab ráadásul felveti azt a kérdést is: vajon lehet-e tangóra brékelni? A tangó-sanzon fúziók egy újabb kifejező darabja a Tango Canción, mely vélhetőleg a decens házibulik végóráinak slágere lesz, melynek célszerű felhasználására közvetlenül a homoki borok és a hidegen kevert vodkák vészes megfogyása után kerül sor.

Ezek után nem meglepő a Le Vigüela szinte rockos hangzása (alkalmanként némi technoid vartyogással a háttérben) vagy az Arrabal ismételten csak jamaicai-argentin vegyesvágottja. A Domingo afro-brazil tangó vuduzenéje ehhez képest kifejezetten meglepetés, zárásként pedig elnyomják még, amúgy stílusgyakorlat gyanánt, Ry Cooder Párizs, Texas főtémáját, csak hogy lassún, szomorúan és borongva érjen véget a lemez.

Azért azt jó hallani, hogy a Gotan-kollektíva zenészei milyen remek (például ritmus-) érzékkel vegyítik a muzikális hatásokat - az eredmény pedig alkalmasint továbbra is sikeres lesz háttér-, parti és itatós zeneként egyaránt, s tán nem is érdemtelenül.

Ya Basta!/Deep Distribution, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.