És lép a lány - Gotan Project: Lunático (lemez)

  • - minek -
  • 2006. április 27.

Zene

Lassan öt éve, hogy megjelent a Gotan Project módfelett sikeres bemutatkozó lemeze (La Revancha Del Tango), azóta viszont szinte semmi - leszámítva egy amúgy érdekes mixlemezt (Espiración - Inspiración). Most, hogy a kezünkben a Lunático, elgondolkodhatunk azon, vajon mennyit fejlődött a Gotan, és mennyiben ismétli magát.
'szintén szólva az ötlet: keresztezni az argentin tangót napjaink nu jazz/future jazz tánczenéivel, egyszer elsüthető poén-nak tűnt. Egészen pontosan: kellő mértéktartás mellett a kísérlet megismételhető, csak éppen a végterméknek nem sok újdonságértéke marad - sebaj, ettől még lehet élvezetes és szórakoztató. A Gotan három kulcstagja (Philippe Cohen Solal és Christoph H. Müller kütyükezelő/programozó producer és Eduardo Makaroff gitáros-szerzőtárs) érdekes utat választott az adódó zsákutcák kikerülésére: egyrészt helyenként növelték az elektronika szerepét, másrészről bővítették a felhasznált zenei inspirációk körét - például a sanzon vagy a blues felé (tessék csak meghallgatni a Celos című darabot, amelyre biztosan lehet lassúzni, tangózni viszont biztosan nem). Ami nem változott, az a bandoneon behízelgő hangja (alighanem továbbra is Nini Flores játszik rajta), no és Cristina Vilallonga érzékien bársonyos énekhangja. Az elektronikus basszusgrúvok részleges uralmát persze rendre áttörik más hatások is - például kifejezetten megkapó, ahogy a Notas funky house lüktetése mögül kibontakozik a tangó dióhéjnyi története Juan Carlos Cacéres impresszív "spoken word" előadásában. A ritmikai kísérletek ezzel még nem értek véget: a címadó Lunáticóban a dub, a Mi Confessionban tört ütemek és spanyol nyelvű hiphop (a vélhetően argentin Koxmoz kollektíva előadásában) gazdagítja a zenei hatást - az utóbbi darab ráadásul felveti azt a kérdést is: vajon lehet-e tangóra brékelni? A tangó-sanzon fúziók egy újabb kifejező darabja a Tango Canción, mely vélhetőleg a decens házibulik végóráinak slágere lesz, melynek célszerű felhasználására közvetlenül a homoki borok és a hidegen kevert vodkák vészes megfogyása után kerül sor.

Ezek után nem meglepő a Le Vigüela szinte rockos hangzása (alkalmanként némi technoid vartyogással a háttérben) vagy az Arrabal ismételten csak jamaicai-argentin vegyesvágottja. A Domingo afro-brazil tangó vuduzenéje ehhez képest kifejezetten meglepetés, zárásként pedig elnyomják még, amúgy stílusgyakorlat gyanánt, Ry Cooder Párizs, Texas főtémáját, csak hogy lassún, szomorúan és borongva érjen véget a lemez.

Azért azt jó hallani, hogy a Gotan-kollektíva zenészei milyen remek (például ritmus-) érzékkel vegyítik a muzikális hatásokat - az eredmény pedig alkalmasint továbbra is sikeres lesz háttér-, parti és itatós zeneként egyaránt, s tán nem is érdemtelenül.

Ya Basta!/Deep Distribution, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.