esemény - HONFOGLALÓ - SZÍNHÁZAK CSATÁI

  • Kovács Bálint
  • 2010. március 4.

Zene

A Honfoglaló nevű online műveltségi és stratégiai játék vezetősége aligha találhatott volna szimpatikusabb marketingstratégiát népszerűségük feljebb tornászására, mint a Színházak csatáit. A mostantól egészen a POSZT-on rendezett döntőig tartó kieséses bajnokságon huszonhét pesti és vidéki színház stábja vetélkedik egymással - mindezt persze színpadon, nézők előtt, Scherer Péter játékvezetésével, elméletileg show-t kerekítve a játék köré.
A Honfoglaló nevû online mûveltségi és stratégiai játék vezetõsége aligha találhatott volna szimpatikusabb marketingstratégiát népszerûségük feljebb tornászására, mint a Színházak csatáit. A mostantól egészen a POSZT-on rendezett döntõig tartó kieséses bajnokságon huszonhét pesti és vidéki színház stábja vetélkedik egymással - mindezt persze színpadon, nézõk elõtt, Scherer Péter játékvezetésével, elméletileg show-t kerekítve a játék köré. Lelkesen vetjük hát bele magunkat a délutánba, valamint a Trafó jó háromnegyed házas nézõterének egyik székébe. Akkor még nem tesszük fel magunknak a kérdést: vajon milyen lenne úgy ülni a vidáman Ki nevet a végén?-ezõ vagy kockapókerezõ rokonságunk mellett, hogy legfeljebb az elgurult dobókocka elõkerítésében segédkezhetünk? Pedig a cseppet sem felvillanyozó szituáció nagyban hasonlít a Színházak csatáira: nagyon úgy tûnik, a Honfoglaló csak akkor izgalmas, ha mi nyomkodjunk a gombokat, és az adrenalinszintünkben beállt legkisebb változásra is csak akkor van esély, ha a saját elfoglalt megyénk sorsán izgulunk a tippelés közben ketyegõ órát bámulva. Hiába nyer ugyanis az elsõ csatában a Duna Mûvészegyüttes a Radnóti és az Örkény Színház ellen a papírforma szerint elképzelhetõ legizgalmasabb módon (félig lerombolt várból kétszer is sikeresen védekezõ csapattal, döntetlen válaszokkal), hiába szoros a játszma észvesztõen a végén a Szputnyik, a Trafó és a Tatabányai Jászai Mari Színház csapata között, és hiába viseltetünk a legnagyobb jóindulattal a színpadra lépõk felé - nem mozdul meg bennünk semmi. A közönség közremûködésére ugyanis gyakorlatilag egyáltalán nincs mód, és még a show kifejezést sem feltétlenül használnánk a jobb szakaszaiban is egy poén per öt perc sebességgel vágtázó körítésre. A továbbjutó Színmûvészeti Egyetemnek, Jászai Mari Színháznak és a Duna Mûvészegyüttesnek legközelebb már aligha élõben szurkolunk.

Trafó, február 28.

*** alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.