esemény - HONFOGLALÓ - SZÍNHÁZAK CSATÁI

  • Kovács Bálint
  • 2010. március 4.

Zene

A Honfoglaló nevű online műveltségi és stratégiai játék vezetősége aligha találhatott volna szimpatikusabb marketingstratégiát népszerűségük feljebb tornászására, mint a Színházak csatáit. A mostantól egészen a POSZT-on rendezett döntőig tartó kieséses bajnokságon huszonhét pesti és vidéki színház stábja vetélkedik egymással - mindezt persze színpadon, nézők előtt, Scherer Péter játékvezetésével, elméletileg show-t kerekítve a játék köré.
A Honfoglaló nevû online mûveltségi és stratégiai játék vezetõsége aligha találhatott volna szimpatikusabb marketingstratégiát népszerûségük feljebb tornászására, mint a Színházak csatáit. A mostantól egészen a POSZT-on rendezett döntõig tartó kieséses bajnokságon huszonhét pesti és vidéki színház stábja vetélkedik egymással - mindezt persze színpadon, nézõk elõtt, Scherer Péter játékvezetésével, elméletileg show-t kerekítve a játék köré. Lelkesen vetjük hát bele magunkat a délutánba, valamint a Trafó jó háromnegyed házas nézõterének egyik székébe. Akkor még nem tesszük fel magunknak a kérdést: vajon milyen lenne úgy ülni a vidáman Ki nevet a végén?-ezõ vagy kockapókerezõ rokonságunk mellett, hogy legfeljebb az elgurult dobókocka elõkerítésében segédkezhetünk? Pedig a cseppet sem felvillanyozó szituáció nagyban hasonlít a Színházak csatáira: nagyon úgy tûnik, a Honfoglaló csak akkor izgalmas, ha mi nyomkodjunk a gombokat, és az adrenalinszintünkben beállt legkisebb változásra is csak akkor van esély, ha a saját elfoglalt megyénk sorsán izgulunk a tippelés közben ketyegõ órát bámulva. Hiába nyer ugyanis az elsõ csatában a Duna Mûvészegyüttes a Radnóti és az Örkény Színház ellen a papírforma szerint elképzelhetõ legizgalmasabb módon (félig lerombolt várból kétszer is sikeresen védekezõ csapattal, döntetlen válaszokkal), hiába szoros a játszma észvesztõen a végén a Szputnyik, a Trafó és a Tatabányai Jászai Mari Színház csapata között, és hiába viseltetünk a legnagyobb jóindulattal a színpadra lépõk felé - nem mozdul meg bennünk semmi. A közönség közremûködésére ugyanis gyakorlatilag egyáltalán nincs mód, és még a show kifejezést sem feltétlenül használnánk a jobb szakaszaiban is egy poén per öt perc sebességgel vágtázó körítésre. A továbbjutó Színmûvészeti Egyetemnek, Jászai Mari Színháznak és a Duna Mûvészegyüttesnek legközelebb már aligha élõben szurkolunk.

Trafó, február 28.

*** alá

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.