esemény - II. Főzdefeszt

  • Mihály Kamilla
  • 2011. október 13.

Zene

Mára a kézműves szóösszetétel hallatán legalább olyan gyanakvóan nézünk össze, mint amikor pár évvel ezelőtt az innováció vált a formatervezés legfőbb hívószavává. A fogalom elhasználtsága azonban egyelőre mit sem árt népszerűségének, az eredeti elképzelésbe vetett hit ugyanis minden hitelrontásnál erősebbnek bizonyul.
Mára a kézmûves szóösszetétel hallatán legalább olyan gyanakvóan nézünk össze, mint amikor pár évvel ezelõtt az innováció vált a formatervezés legfõbb hívószavává. A fogalom elhasználtsága azonban egyelõre mit sem árt népszerûségének, az eredeti elképzelésbe vetett hit ugyanis minden hitelrontásnál erõsebbnek bizonyul. Hogy milyen jótékony hatása lehet a kézmûves bánásmódnak a sörfõzés gyakorlatára, azzal az idén másodjára levezényelt Fõzdefeszten ismerkedhettünk.

Ez alkalommal a Kálvin térnél meginduló sörfolyam a Mikszáth téren keresztül egész a Lõrinc Pap térig csúszott le, így 18 magyar sörfõzde több mint 60-féle sörének bemutatására volt lehetõség. Mindez olyan ízorgiát garantált, mely a legártatlanabb sörfogyasztóból is kihozta a vérmes bullshitgenerátort: a feszt a folyamatos felfedezések jegyében zajlott, a lelkes közönség - az egyre erõsödõ magyar sörkultúra szerves részeként hangoztatott - magabiztos kifejezéseivel színesítve. A világos lagerekkel altatott érzékszerveink megkapták a magukét, hisz kevesen szoktunk hozzá, hogy a folyékony kenyér szegényes képe helyett komlóval felfegyverzett platinaszõke bombázók bukkanjanak elõ. Ez utóbbi a Keserû Méz névre hallgató szûretlen világos sör logója, mely nem kimondottan szép, viszont rendkívül kifejezõ a sör agresszív, harapható, már-már erotikus természetét illetõen. A zselézöld lagerek világa jól megfért a Bors standján csapolt Tuck barát karamellás, gömbölyded humorával, vagy a keményebb stoutokkal is - például a fesztivál nagyvadaként emlegetett, Fekete Bárány névre keresztelt csobánkai szénfeketével, melynél kóstolópartnerünk okkal kiáltott fel: ez nem is sör, hanem kávé!

A rendezvény nyitóbeszédén a kormány házi sörfõzéssel kapcsolatos nagy ívû álláspontját is bejelentették - ha az otthoni sörfõzésrõl szóló törvényt valóban megszavazzák, a sörben rejlõ lehetõségeknek már tényleg csak a fantáziánk szabhat gátat.

Bp. VIII., Palotanegyed, október 6-9.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.