8 kis kritika

  • .
  • 2008. május 1.

Zene

8 kis kritika

Rolling Stones: Shine A Light Ez milyen már: nekünk tavaly nyáron a Stones sztenderd, kiszámítható programot játszott (ha mégoly prímán is), bezzeg ha Martin Scorsesének kell húzni, mindjárt elõkerülnek a meglepetések. A New York-i Beacon Theaterben 2006 októberében rögzített dokumentumfilm kísérõlemezén (mi a dupla verziót hallottuk) három szám is elõkerül a fantasztikus Some Girlsrõl, és nem ám a cafatosra játszott Miss You, hanem a Shattered, a Far Away Eyes, meg az a pazar Temptations-feldolgozás, a Just My Imagination. Négy számmal képviselteti magát az Exile On Main Street - mondjam tovább? Még az As Tears Go By is elhangzik, ja, és vannak vendégek: az amúgy mindig hûvösen vagány Jack White meglepõen bátortalan a Loving Cupban (persze ki ne szarna be Jagger mellett?!), Buddy Guy elég furcsán szólózik a Champagne & Reeferben (itt állítólag pajkosan vegzálták egymást a zenészek - majd a moziban kiderül), Christina Aguilera viszont az egyik csúcsponttá dögösíti a Live With Me-t.

Persze elég sajátos, hogy egy 2006-os koncerten a legfiatalabb számokat is 1981-ben vajúdták világra, de nem panaszkodom: nekem a Shine A Light pont azt a Rolling Stonest adja, amit a legjobban szeretek. És elég valóságos képet fest az urakról: a hangzás nyers és eleven, a zenekar pedig magával ragadóan és persze (a vendégmuzsikusokat leszámítva) sokszor rendkívül bárdolatlanul játszik - Keith Richards például olyan fakezû szólót kapirgál a Sympathy For The Devilben, mintha Pinokkiót hallgatnánk, amint éppen ismerkedik a hangszerrel a toscanai mûhelyben. Mesébe illõ, hogy ettõl csak valahogy még prímább lesz az egész.

- greff -

Universal, 2008

**** és fél

Kiszállni - Bringás fotók A Critical Mass kerékpáros özönléshez kapcsolódva nyitották meg ezt a szabadtéri tárlatot, de különös módon semmi köze a bringázáshoz mint a helyváltoztatás rokonszenves formájához. A kifüggesztett bevezetõ szöveg is rámutat erre a furcsaságra. Eszerint a - nem derül ki, milyen felhívásra - beküldött fényképek döntõen arról szólnak, hogy a kerékpározás "titkos ajtó, amin keresztül kiszállhatunk a mindennapokból, megszökhetünk a forgalomból, a városból. Eljuthatunk vele egy olyan helyre, ahol lelassul az idõ, és bármikor leülhetünk, hogy elgondolkozzunk, vagy igyunk valamit, esetleg mindkettõt egyszerre."

Na jó, szerencsére ennyire azért nem titokzatosak vagy elvontak a képek, néhány közülük kifejezetten szocio-hangvételû, de való igaz, a kerékpárt tényleg hangsúlyosabb ember- vagy élettartozéknak mutatják, mint ahogy a hétköznapokban megjelenik. Az alkotók fejét nyilván megjárta a mozdulatlan, elheverõ kerékpár képében rejlõ feszültség gondolata, nem is beszélve a távolodás, az elvágyódás, tovatûnés motívumáról: a képek körülbelül fele külföldi helyszíneken készült. Ahogy bejárjuk a kiállítás fél körívét, lélekben mégis kissé eltávolodunk a kerékpáros alapmotívumtól: térelemekbe, mosolyokba, magukba feledkezett arcokba feledkezünk bele. Aztán vannak egészen titokzatos felvételek, mint az az 1995-ben készült fotó, amelyen egyemeletes szerkezetet (az ülés szokásos helyén a pedál helyezkedik el) hajt egy régi katonaköpenyt és rohamsisakot viselõ, derûs, szakállas férfiú a Tolna megyei Kalaznó határában. Találgathatjuk a kontextust napestig.

A Kodály körönd ívelt kerítéseinél jobb hátteret ki se lehetne találni a többnyire jó színvonalú, többnyire fekete-fehér képekhez, szemben a vadul zöldülõ platánokkal. A járókelõk meg-megtorpannak, és ez máris átalakítja a tér szokásos, sietõs ritmusát: a képek barátságos hangulatából pár percre mintha átragadna valami a környék lakóira is.

- kt -

Bp. VI., Kodály körönd, május 11-ig

****

VERDI AZ ÁLARCOSBÁL (UN BALLO IN MASCHERA) címû operája két verzióban ismert, mivel az eredetit, amelynek III. Gusztáv svéd király a fõszereplõje, betiltotta a cenzúra. A "bostoni változatban" Riccardo kormányzó "vette át" a szerepét. Amikor Katia Ricciarellit - a recenzió tárgyát képezõ felvételhez mellékelt beszélgetésben - megkérdezik, mi a különbség a kettõ között, azt válaszolja, hogy a két név. Volt elõadás, amelyen maga is eltévesztette õket. Ricciarelli a kormányzó titkos szerelmét énekli (gyönyörû, kiegyenlítetten áradó hangon), ebbõl tudni, hogy melyik változatban vagyunk. Amelia és Riccardo szerelme éterikus, romantikus és ártatlan, s Gustavóénak is annak kellett lennie, õ ugyanis homoszexuális volt (errõl Luciano Pavarotti világosít fel, ugyancsak a bónuszban), lehet, hogy ez az ambivalencia is közrejátszott a cenzor zavarában. Mindez érdekes, de nem fontos. Annál fontosabb, hogy Riccardót a csúcsformában lévõ Pavarotti hajlékony, fényes, akadályt nem ismerõ hangon énekli, amely a magasságokban diadalmasan kinyílik (még ha az alsó regiszterben néha elfátyolosodik is). A tenorista gyermeki lénye derûvel ragyogja be a nagyvonalú és magánéletérõl lemondó uralkodót. Igazi barátja Oscar apród - az õ karjaiban halálozik el -, akit Judith Blegen csillogó koloratúrával és halálbiztos technikával abszolvál. A gyilkossá lett becsületes férj - Renato - Louis Quilico becsületes alakítása. A nagyágyúkhoz járt még egy hasonló nagyság a pulpituson: a transzparens hangzást elõvarázsoló és az utolsó felvonásban egyre szédületesebb tempót diktáló Giuseppe Patané. 1980-ban vagyunk és a Metropolitanben: nincs rendezõi színház, viszont Elijah Moshinsky egyszerû tablói elégségesek.

- káté -

Decca, Universal, 2008

*****

Lekoppintva A lúzer mellõl lelécel a csaja, s õ ezt érthetõ módon rosszul viseli. A müzli hirtelen megsavanyodik, a fogakban látványos szaporodásnak indul az idegen anyag, a búfelejtõ numerák könnyekbe torkollnak - nincs mese, Hawaiira kell annak mennie, aki szívbajait feledni szeretné. De oda tart pasistul a csaj is; még jó, hisz máskülönben oda a bohózat, amely, így elbeszélve, körülbelül olyan frissnek hat, mint azok a fogatlan produkciók, ahol a díszletbe belógatott és bent felejtett mikrofon is könnyûszerrel játssza le a színészeket. Kísértetiesen hasonló körülmények között kellett nemrégiben végigunni a Farrelly testvérek újsütetû vígjátékát, melyben az urak voltak olyan bátrak, hogy muffot is villantottak, de mi sem adjuk alább: ezúttal a szomorúan ernyedt férfiasság feszegeti a vígjátéki és egyéb kereteket. Hát kell ez nekünk? Röviden: nagyon is, méghozzá azon egyszerû oknál fogva, mivel Judd Apatow, akire mostanában szokás úgy tekinteni, mint a hollywoodi vígjátékkészítés kis istenére, ismét célba talált (bár ezúttal csak producerként mûködött közre). Ez a cél pedig nem a bugyogók és bokszeralsók mögöttes tartalmának feltárása, hanem a melákság kedvesen hazug természetrajzának minél érzékletesebb megmutatása. Apatow-nak már eddig is jó néhány kis Lebowskit köszönhetett a mozik mûvelt közönsége, és úgy tûnik, még jó néhányat elbír a vászon. Különösen, ha valamennyi olyan gazdag szókinccsel bír majd az önironikus, állaza macsószleng terén, mint a Lekoppintva huszonéves hadarói.

- kg -

A UIP-Duna Film bemutatója

****

The Raconteurs: Consolers Of The Lonely Jack White és Brendan Benson haverzenekara szó szerint gyorsan készült el a folytatással - a két évvel korábbi, karcos és dögös folk-rock bemutatkozás, a Broken Boy Soldier után az idén úgy döntöttek, hogy követik a Radiohead példáját, és az album elkészülte után lóhalálában kezdték meg a lemezgyártást, ignorálva a kötelezõ promóciós idõpocsékolást. A felvétel rohamtempóban készült (március elején, alig két hét alatt), de ez a hangzást és a hangszerelést tekintve egyáltalán nem hallatszik a dalokon. Sõt, egy sokkal hosszabb, koncentráltabb anyag született - az elõzõ lemez harminc perce után most csaknem egyórás a mûsoridõ, amely már mentes a Steady As She Goes jellegû popkalandozásoktól. A megszólalás koszosabb, keményebb, kásásabb, a zenei hatások közül pedig sokkal inkább elõtérbe került a Led Zeppelin - ez nyilván Jack White és az õ torzítójának érdeme. Persze az ének és a dalszerzés terén White és Benson ismét kalákában dolgozott, és a produceri munkát is megosztották. Néhány új hangszer is bekerült a repertoárba (zongora a You Don't Understand Me, hegedû az Old Enough és a legutóbbi lemezrõl ismert mariachi fúvósok a Switch And The Spur címû számokban), és most van egy dal, a Carolina Drama, ami gyakorlatilag Jack White saját köre. Nyilvánvaló, hogy a lemez erõsen a hetvenes évek hatása alatt született, és a Consolers Of The Lonely voltaképp tisztességes munka - hangzásilag és hangszerelésileg kifogástalan lemez, kiemelkedõ egyéni teljesítményekkel. Csak éppen mindvégig azt érezni, hogy a haveri társaság már sokkal komolyabban veszi magát: a laza örömzenélés, a kötöttségek nélküli dalszerzés helyett hirtelen elkezdtek "produkcióban" gondolkodni. Ez még nem is lenne feltétlenül elvetni való - csak éppen az emlékezetes, azonnal magukkal ragadó dalok hiányoznak.

H. M.

XL Recordings, 2008

*** és fél

A vonzás szabályai Jól idõzítette Pass Andrea társulata a Bret Easton Ellis azonos címû mûve nyomán készült elõadását, a premier idején a könyvfesztivál miatt Ellis-lázban égett a fél város; tele is volt a Sirály pincéje. Nem keveset vállaltak a mû színrevitelével, hiszen az alapregény nyugodtan nevezhetõ kultikusnak (oké, nem anynyira, mint az Amerikai psycho), és még a belõle készült film is feledhetetlen. Nehéz lenne a nyomukba érni, ezt nyilván tudja a gárda is.

Kissé meglepõ, de semmiképp sem zavaró módon Pass Andrea rendezõ-dramaturg nem próbálkozik semmiféle nagy elrugaszkodással, valamiféle regény menti ötleteléssel: a színpadon történet, történetek játszódnak, melyekben felismerni Ellis eredetijét, s amelyek persze (?) nemigen tudnak visszaadni bármit is annak hangulatából. Kérdés, vajon az író stiláris bravúrjai nélkül mennyire volna érdekes A vonzás szabályainak pusztán csak a története; mindazonáltal a leegyszerûsített és vitatható koncepció mentén alaposan meghúzott szöveg, a minimalista díszlet és a színészek által játszott, a szituációhoz képest kissé túl "értelmiségi" figurák nem gyõznek meg az ellenkezõjérõl.

Sokat elmond az elõadás koncepciójáról a zeneválasztás: a legtöbbször felhangzó, a lírai zárszót is kísérõ szám a Forever Young. Igen, ez A vonzás szabályai "a fiatalokról" szól, akik huszonegy-két éves korukban látszólag minden logika nélkül sodródnak nõk és férfiak karjai közt, szerelembõl ki és vissza, vagy minduntalan csak a szerelemtõl nem messze - ez is egy mondandó, csak épp kevésnek tûnik. Persze nem feltétlenül kell számon kérni Ellis világát, ahol jóval többrõl, pontosabban jóval kevesebbrõl van szó, végtelen ürességrõl, unalomról, felelõtlenségrõl és a többi - hiszen a darab írójaként nem õ, hanem Pass Andrea van feltüntetve. Ám mindaz, amit ez az egyébként lelkiismeretesen összerakott elõadás megmutat, szinte semmivel sem mutat túl a tini-szappanoperák világán.

Kovács Bálint

Sirály, április 24.

*** alá

Galuppi: Titusz kegyelme Kié a legjobb Titusz kegyelme: Jommellié vagy Mozarté? Esetleg Mysliveceké vagy az egzaltált Hasséé? A librettót jegyzõ költõkirály, Metastasio egyedül Hasse mûvével volt elégedett, Galuppiét nem tartotta sokra.

A Savaria Baroque Zenekart dirigáló Fabio Pirona már jegyzett Galuppi-mûveket az együttessel: ezeknek a - fontos, de nem emlékezetes - felvételeknek sem az erõssége az énekesgárda, ahogy a Titusznak sem. Igaz, Pirona nem könnyíti meg az elõadók dolgát: olykor annyira lassú tempót vesz, hogy a hölgyek képtelenek hozzá igazodni, hiába erõlködik, lassít például González Mónika, az együttest rendre lehagyja. Pirona megkérdõjelezhetõ tempói eltakarják a mû attraktivitását, nem lehet nem arra gondolni: ezekkel a hadba állított énekesekkel, ezekkel a lomha tempókkal nehezen elképzelhetõ, hogy gyõzelemre vezette volna a londoni vagy torinói operaszínpadokon az ellenségeinek megkegyelmezõ császárt. A nyitány szép reményekre jogosít, a tüzes kezdés után gáláns tánclépésekkel haladunk a régi Róma felé, de az elsõ szépen formált, gazdagon díszített áriát csak Anniótól, vagyis Hegyi Barnabástól halljuk. Megyesi Zoltán gondosan formálja meg a fõhõs, Titusz áriáit, de a Del piú sublimébõl mintha szublimált volna az erõ: Megyesi nem tesz erõfeszítéseket, hogy megértesse, mit is jelent birtokolni a legmagasabb trónt. De ez nem neki róható fel: hiába írta tele Galuppi vonósnemekre vonatkozó utasításokkal notációját, ezeket Pirona rendre nem veszi figyelembe. Bosszantó, akárcsak az, hogy az egyébként kiváló hegedûsök nevét sem tudjuk meg a kísérõfüzetbõl. Nagy lehetõség volt ez egy elsöprõ gyõzelemre, de csak kis diadalokat arat az együttes. Az áttörés ezúttal is elmarad. Még mindig csak sejthetõ, miért volt olyannyira kedvelt, annyira elismert szerzõ a buranói.

- kolozsi -

Hungaroton, 2008

***

Ahová a pápa is gyalog jár A nyolcvanas évek végén járunk. A II. János Pál érkezése elõtti napokban különös képet mutat az uruguayi-brazil határsáv. Terepjárókon seftelik az árut a mindenre kapható koldusszegény helybéli maffiózók, afféle A félelem bére delux - gondolná a környékrõl a meglóduló fantáziájú közép-európai megfigyelõ. Pedig ilyesmikrõl szerencsére szó sincs, noha a korrupt határõr sanyargatta büszke családapák a napi betevõt csempészve tagadhatatlanul sebesen kerekeznek rozoga bringáikon a feszesre vágott nyitójelenetben (vö. rapidité, rapidité). A pápai látogatás generálta éhes brazil zarándoközönt és a megtollasodás égi csodáját prognosztizáló helybéliek az arrafelé ismeretlen reményérzettõl eltelve sütnek-fõznek. Melo városából az üres hétköznapokon már csak a munka, a csatorna és a mellékhelyiség - persze már akinek - hiányzik igazán. Mégis, hiába kolbászol mindenki, most az egyszer leleményes, amúgy lúzer fõhõsünk vécé-építési láza nõ túl mindenkin. A sok hülyeség itt véget is ér, de mi tök komolyan állítjuk, hogy ez az év egyik legjobb mozija! Az orrunk elõtt tárul fel Dél-Amerika (egy nyilván lehetséges) társadalmi keresztmetszete: összetartó család a hithû anyával, a kitörni vágyó ambiciózus kislánnyal és a slozit juszt is építõ jólelkû faterral. Megveszekedett életigenlés sugárzik a filmbõl: az erõszak nélküli Isten városa randevúzik A remény latin-amerikai rabjaival. Tálalva mindez õszinte és megkérdõjelezhetetlen humánummal, nem utolsósorban rengeteg tömény szesszel.

Balázs Áron

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

*****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.