TAVASZ PROGRAMAJÁNLÓ

„Ezek valós élmények”

Berta Csongor rapper

Zene

Vajdasági színészből bábszínész, bábszínészből pedig bongor néven rapper lett, sok tekintetben mégis máig színházi emberként gondolkodik az alkotásról. A művészet társadalmi hatása, a kormányzati uszítás és a valódi háborús tapasztalatok viszonya, valamint a felvett szerepek működése mellett arról is beszélgettünk, miért érzi úgy, hogy közéleti kérdések helyett itt az ideje személyesebb témákat boncolgatni.

Magyar Narancs: Gondolom, láttad Kendrick Lamar fellépését a Super Bowl félidejében. Hogy tetszett?

Berta Csongor: Lenyűgöző volt, nagyon tetszett az előadás íve és megkomponáltsága. Nem hangzottak el egészben a dalok, hanem nagyon ügyesen át voltak mixelve a részletek, a Not Like Us pedig, amelyre mindenki várt, többször be volt lengetve, hogy majd jön. De az is nagyon tetszett, ahogy Samuel L. Jackson egyfajta játékmesterként volt jelen a produkcióban.

MN: Néhány percig tartott csak, mégis tele volt a műsor politikai és közéleti utalásokkal. Az Uncle Samnek öltözött Samuel L. Jackson az egyes blokkok között például a többségi társadalom feketékkel szembeni elvárásait figurázta ki. Legyen szó hiphopról vagy bármilyen más művészetről, szerinted lehet valós társadalmi hatása az alkotás ezen rétegeinek, vagy inkább lenyomatokként érdemes értelmezni az efféle utalásokat?

BCS: Ez a kérdés már akkor is foglalkoztatott, amikor még csak színházzal foglalkoztam. Ott is mindig felmerül a kérdés, hogy egy nagyon jól megcsinált előadásnak, amely okosan tartalmazza az aktuálpolitikai utalásokat, vajon van-e bármilyen hatása? Nem hiszem, hogy erre bárki egyértelmű választ tudna adni. Néha szeretném azt hinni, hogy van, de összességében én mégis inkább lenyomatként vagy tünetként értelmezném az ilyesmit.

MN: A te dalaidban is gyakran találkozni erős közéleti utalásokkal. A múlt év végén megjelent hipomán című szám viszont részben arról szól, hogy a jövőben szeretnéd egy kicsit távol tartani magadat az aktuálpolitikától. Miért?

BCS: Egyrészt egyszerűen azért, mert olyan turbulens a jelenlegi politikai környezet, az alkotófolyamatok ehhez képest pedig annyira soklépcsősek, hogy mire elkészül és megjelenik egy dal, már teljesen máshol tart a közbeszéd, vagy egyszerűen elveszíti az aktualitását. A másik, jelentősebb ok, hogy eléggé bele lehet savanyodni, ha állandóan ezzel foglalkozik az ember. Tudom, hogy az én kereséseimen is múlik, hogy mik jelennek meg a facebookos hírfolyamomban, de ha meglátok egy Szakács István- vagy egy Bohár Dániel-bejegyzést, úgy érzem, agyvérzést kapok, annyira dühös leszek. Persze pont az a céljuk, hogy dühös legyek és kontrollvesztett. Éppen ezért elgondolkodtam azon, hogy mi különböztet meg a kommentek vagy a Bohár Dániel-féle posztok színvonalától, ha én is véres szájjal kommunikálok a dalaimban. Nem mondom, hogy a jövőben egyáltalán nem fogok politikai témákat érinteni a szövegeimben, de ha mégis, akkor nem szeretném mélyebbre ásni a már amúgy is mély árkokat. Valószínűleg ez is ahhoz kapcsolódik, hogy valamilyen szinten talán mégis elhiszem, van súlya vagy következménye annak, amit írok.

MN: „Utoljára beszélek erről, nem kell a dráma / Végre be kellett látnom, az én időm is kurva drága” – hangzik el a hipománban, a versszak pedig így folytatódik: „Úgyse’ hat rátok az észérv meg a késztény”. Ezek szerint volt olyan alkotói periódusod, amikor erősen hittél a rapszövegek meggyőző erejében. Ha nem ez, akkor mi az új irány?

BCS: Sokáig tényleg elhittem, hogy van ereje az érveknek, és akár radikálisan is át tudnak kattintani dolgokat a gondolkodásban. Most viszont elkezdtem dolgozni egy új lemezen, amely egy koncepcióalbum lesz, és inkább a belső történéseimre fókuszál. 2022 óta nem jött ki lemezem, azóta elég sok mindenen keresztülmentem, akár pszichológiailag is. Ezeket szeretném most egy kicsit feltárni, ebben a koncepcióban pedig nem igazán látom helyét a közéleti aspektusoknak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.