mi a kotta?

Ezrek összhangja

  • mi a kotta
  • 2024. március 20.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/12. hétre

„…mivel tapasztalásból tudom, hogy műveim mily kevés kedvező fogadtatásra találnak, kénytelen voltam velük kapcsolatban valami rendszeres nemtörődömség és reménytelen passzivitás álláspontjára helyezkedni. Ezért (…) mindig kitartottam a mellett a szabály mellett, hogy senkit sem kértem valamely művem előadására; sőt lebeszéltem erről különböző művészeket, akik ilyenféle szándékot mutattak… egyszerűen számolok azzal a ténnyel: hogy Litz úr [sic!] úgyszólván mindenütt szívesen látott vendég, ha a zongora mellett látható… de azt nem nézik el neki, hogy a maga feje szerint gondolkozzék és írjon.”

Így írt az elkeseredett Liszt Ferenc 1865-ben, miután egyre többet foglalkozott zeneszerzéssel, mégis nehezen talált elfogadásra. Kései műveiből Balog József fortepianoestjén is hallunk egy csokorral, de Schubert és Schumann dalai is hallhatók Baráth Emőke énekhangján. Romantikus előadó játszik korhű hangszeren, régizenei specialista énekel romantikus dalokat – különleges koncert lesz (Zeneakadémia, Solti Terem, március 22., fél nyolc). Eközben a szomszédos nagyteremben Ránki Dezső zongorázik a Keller Quartettel: a rendhagyó zongoraötös-formátum elhagyhatatlan remeke, Schubert Pisztrángötöse is elhangzik, majd Sosztakovics és Csajkovszkij egy-egy vonósnégyese (Zeneakadémia, március 22., fél nyolc). Másnap Keller András együttese, a Concerto Budapest zenél a portugál kortárszene-specialista Pedro Amaral vezényletével. A friss Kossuth-nagydíjas Eötvös Péter Szaxofonversenyének ősbemutatójára is sor kerül Seleljo Erzsébet szólójával (Zeneakadémia, március 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.