mi a kotta?

Ezrek összhangja

  • mi a kotta
  • 2024. március 20.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/12. hétre

„…mivel tapasztalásból tudom, hogy műveim mily kevés kedvező fogadtatásra találnak, kénytelen voltam velük kapcsolatban valami rendszeres nemtörődömség és reménytelen passzivitás álláspontjára helyezkedni. Ezért (…) mindig kitartottam a mellett a szabály mellett, hogy senkit sem kértem valamely művem előadására; sőt lebeszéltem erről különböző művészeket, akik ilyenféle szándékot mutattak… egyszerűen számolok azzal a ténnyel: hogy Litz úr [sic!] úgyszólván mindenütt szívesen látott vendég, ha a zongora mellett látható… de azt nem nézik el neki, hogy a maga feje szerint gondolkozzék és írjon.”

Így írt az elkeseredett Liszt Ferenc 1865-ben, miután egyre többet foglalkozott zeneszerzéssel, mégis nehezen talált elfogadásra. Kései műveiből Balog József fortepianoestjén is hallunk egy csokorral, de Schubert és Schumann dalai is hallhatók Baráth Emőke énekhangján. Romantikus előadó játszik korhű hangszeren, régizenei specialista énekel romantikus dalokat – különleges koncert lesz (Zeneakadémia, Solti Terem, március 22., fél nyolc). Eközben a szomszédos nagyteremben Ránki Dezső zongorázik a Keller Quartettel: a rendhagyó zongoraötös-formátum elhagyhatatlan remeke, Schubert Pisztrángötöse is elhangzik, majd Sosztakovics és Csajkovszkij egy-egy vonósnégyese (Zeneakadémia, március 22., fél nyolc). Másnap Keller András együttese, a Concerto Budapest zenél a portugál kortárszene-specialista Pedro Amaral vezényletével. A friss Kossuth-nagydíjas Eötvös Péter Szaxofonversenyének ősbemutatójára is sor kerül Seleljo Erzsébet szólójával (Zeneakadémia, március 23., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.