Interjú

„Legyen mögötte egy gondolat”

Horti Lilla énekművész

Zene

A fiatal, lelkes és szorgalmas énekesnő máris sokrétű repertoárral rendelkezik, nemrég Bartók Kékszakállújának Juditját énekelte, hamarosan pedig a BMC-ben a Modern Art Orchestrával lép fel Liszt Via Crucisában. Technikákról, nyelvekről, hitről és gyerekszülésről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Marton Éva volt az egyik tanárod, Mit tanultál tőle?

Horti Lilla: Egyebek mellett azt, hogy mindig van még hova emelni a szintet. Ezt élveztem és igényeltem is. Még akkor is, ha olyan darabot vittem az órájára, amit ő nem énekelt, nem ismert, rögtön fantasztikusan értékes dolgokat mondott hozzá. Miután én is magas és erős testalkatú vagyok, akibe nagy hang fér, nagyon jól tudta átadni nekem azokat a technikákat, amelyek a támasztáshoz, a hang pozicionálásához, fókuszálásához szükségesek.

MN: Miért végeztél tanár szakot is?

HL: Ha már úgyis benne voltam a tanulásban, ez így egyszerűbb volt, mint később újrakezdeni. Kemény év volt, mert akkor már nagyon sokat énekeltem, két premierem is volt, de megérte.

MN: Spanyolországban is tanultál egy évig. Onnan mit hoztál magaddal?

HL: Erasmus-ösztöndíjon voltam a San Sebastián-i Musikénében, Ana María Sáncheznél, aki egy különlegesen pozitív, mély érzésű, intelligens személyiség, komplex művész. Tőle a magánhangzók gyönyörű egy helyen tartását, egy térbe olvasztását tanultam, amire később Marton Éva is nagy hangsúlyt fektetett, és azt a különleges mély támaszt, ami a magas regiszterekben nehezebben megénekelhető, nagy energiát igénylő, súlyos kitörésekben szükséges. Ez a lefelé támasztás és a fönti rezonanciás terek kombinálása nagyon fontos ahhoz, hogy ne csak az ereje legyen meg az énekhangnak, hanem a szárnyaló könnyedsége, fénye is. Sánchez a hangot forgószélhez hasonlította, aminek van egy kezdőpontja, és ez apró vagy nagyobb körönként halad előre, de mindig megvan a központi energiája egy puhább, lágyabb frázisnál ugyanúgy, mint egy sokkal nagyobb volumenű résznél. Mindig nagyon konkrétan kell tudnom, hogy mit és hogyan csinálok, mi az, amit mozdítok és mennyit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.