Interjú

„Legyen mögötte egy gondolat”

Horti Lilla énekművész

Zene

A fiatal, lelkes és szorgalmas énekesnő máris sokrétű repertoárral rendelkezik, nemrég Bartók Kékszakállújának Juditját énekelte, hamarosan pedig a BMC-ben a Modern Art Orchestrával lép fel Liszt Via Crucisában. Technikákról, nyelvekről, hitről és gyerekszülésről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Marton Éva volt az egyik tanárod, Mit tanultál tőle?

Horti Lilla: Egyebek mellett azt, hogy mindig van még hova emelni a szintet. Ezt élveztem és igényeltem is. Még akkor is, ha olyan darabot vittem az órájára, amit ő nem énekelt, nem ismert, rögtön fantasztikusan értékes dolgokat mondott hozzá. Miután én is magas és erős testalkatú vagyok, akibe nagy hang fér, nagyon jól tudta átadni nekem azokat a technikákat, amelyek a támasztáshoz, a hang pozicionálásához, fókuszálásához szükségesek.

MN: Miért végeztél tanár szakot is?

HL: Ha már úgyis benne voltam a tanulásban, ez így egyszerűbb volt, mint később újrakezdeni. Kemény év volt, mert akkor már nagyon sokat énekeltem, két premierem is volt, de megérte.

MN: Spanyolországban is tanultál egy évig. Onnan mit hoztál magaddal?

HL: Erasmus-ösztöndíjon voltam a San Sebastián-i Musikénében, Ana María Sáncheznél, aki egy különlegesen pozitív, mély érzésű, intelligens személyiség, komplex művész. Tőle a magánhangzók gyönyörű egy helyen tartását, egy térbe olvasztását tanultam, amire később Marton Éva is nagy hangsúlyt fektetett, és azt a különleges mély támaszt, ami a magas regiszterekben nehezebben megénekelhető, nagy energiát igénylő, súlyos kitörésekben szükséges. Ez a lefelé támasztás és a fönti rezonanciás terek kombinálása nagyon fontos ahhoz, hogy ne csak az ereje legyen meg az énekhangnak, hanem a szárnyaló könnyedsége, fénye is. Sánchez a hangot forgószélhez hasonlította, aminek van egy kezdőpontja, és ez apró vagy nagyobb körönként halad előre, de mindig megvan a központi energiája egy puhább, lágyabb frázisnál ugyanúgy, mint egy sokkal nagyobb volumenű résznél. Mindig nagyon konkrétan kell tudnom, hogy mit és hogyan csinálok, mi az, amit mozdítok és mennyit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.