Interjú

„Legyen mögötte egy gondolat”

Horti Lilla énekművész

Zene

A fiatal, lelkes és szorgalmas énekesnő máris sokrétű repertoárral rendelkezik, nemrég Bartók Kékszakállújának Juditját énekelte, hamarosan pedig a BMC-ben a Modern Art Orchestrával lép fel Liszt Via Crucisában. Technikákról, nyelvekről, hitről és gyerekszülésről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Marton Éva volt az egyik tanárod, Mit tanultál tőle?

Horti Lilla: Egyebek mellett azt, hogy mindig van még hova emelni a szintet. Ezt élveztem és igényeltem is. Még akkor is, ha olyan darabot vittem az órájára, amit ő nem énekelt, nem ismert, rögtön fantasztikusan értékes dolgokat mondott hozzá. Miután én is magas és erős testalkatú vagyok, akibe nagy hang fér, nagyon jól tudta átadni nekem azokat a technikákat, amelyek a támasztáshoz, a hang pozicionálásához, fókuszálásához szükségesek.

MN: Miért végeztél tanár szakot is?

HL: Ha már úgyis benne voltam a tanulásban, ez így egyszerűbb volt, mint később újrakezdeni. Kemény év volt, mert akkor már nagyon sokat énekeltem, két premierem is volt, de megérte.

MN: Spanyolországban is tanultál egy évig. Onnan mit hoztál magaddal?

HL: Erasmus-ösztöndíjon voltam a San Sebastián-i Musikénében, Ana María Sáncheznél, aki egy különlegesen pozitív, mély érzésű, intelligens személyiség, komplex művész. Tőle a magánhangzók gyönyörű egy helyen tartását, egy térbe olvasztását tanultam, amire később Marton Éva is nagy hangsúlyt fektetett, és azt a különleges mély támaszt, ami a magas regiszterekben nehezebben megénekelhető, nagy energiát igénylő, súlyos kitörésekben szükséges. Ez a lefelé támasztás és a fönti rezonanciás terek kombinálása nagyon fontos ahhoz, hogy ne csak az ereje legyen meg az énekhangnak, hanem a szárnyaló könnyedsége, fénye is. Sánchez a hangot forgószélhez hasonlította, aminek van egy kezdőpontja, és ez apró vagy nagyobb körönként halad előre, de mindig megvan a központi energiája egy puhább, lágyabb frázisnál ugyanúgy, mint egy sokkal nagyobb volumenű résznél. Mindig nagyon konkrétan kell tudnom, hogy mit és hogyan csinálok, mi az, amit mozdítok és mennyit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.