Lemez

Fekete eső

The Weeknd: Echoes Of Silence

  • Greff András
  • 2012. január 27.

Zene

A South Park egyik részében egy sor halott híresség tipródik az utasszállító repülőgépnek fantáziált purgatóriumban: nagyon mennének már tovább mind, de addig sehogy sem lehet, amíg Jacko el nem fogadta elhalálozásának szomorú, ám kétségkívül megmásíthatatlan tényét. A The Weeknd új anyaga úgy indul, mintha kivágott jelenet volna ebből az epizódból: éjszaka van, gomolyog a köd, Michael Jackson szorongó, Neverlandtől mágiával távol tartott szelleme pedig egy fényreklámokkal átvilágított hideg üvegvárosban kiáltja világgá hallatlan szívfájdalmát. A Dirty Diana feldolgozásában a kanadai Abel Tesfaye tökéletesen hozza Jackson legendás falzettjeit - mintegy a képességeit fitogtatván, amelyekkel kilenc hónap alatt meghódította a fél világot.


Amikor tavaly márciusban letölthetővé tette első lemezét, a House Of Balloonst, igazán nem volt nehéz megérteni, miért ájulnak el tőle annyian. Tesfaye az R&B szupersztárok expresszív szenvelgését durván másnapos szövegvilággal kiegészítve helyezi hideg, komor, lassú alapokra, amelyeket legjobb dalaiban mindig feldob valami apró, ám zseniálisan hatásos hangszerelési trükkel. Olajfeketére mázolt R&B-jét nem véletlenül jellemzik filmzenés hasonlatokkal: az új anyag harmadik - amúgy elég lapos - szerzeménye a maga homályosan hullámzó szintetizátorhangjaival Angelo Badalamenti kísérőzenéire kacsint, a kiváló Xo/The Host második fele pedig Trent Reznor és Atticus Ross az új David Fincher-filmhez írt hangulatos dark ambient sziporkáira emlékeztet.

A legfontosabb persze az, hogy a precíz hangulatfestés mellett a The Weekndnek valódi dalai is vannak - már amikor úgy igazán összeszedi magát. A House Of Balloons még tele volt ilyenekkel, a nyáron elérhetővé tett (mert Tesfaye úgy nyomja, mint a popsztárok közül mostanában Robyn meg Beyoncé és Rihanna: szokatlanul sűrű megjelenéseivel biztosítja magának a figyelem állandó intenzitását), a pár nap alatt több százezer letöltést produkáló Thursday cseppfolyós számaiban viszont inkább csak a modorosság mozgatására maradt ereje. Az Echoes Of Silence félúton van valahol a kettő között: akkora bomba, mint a The Morning volt az elsőn, nincs rajta, de a torzított gitárokkal feszültté tett Xo/The Host, az énekhangok magasságát folyamatosan manipuláló, fenyegető hiphopalapokon előrecsúszó, hideglelős Initiation vagy a légies címadó kimondottan nagyszerű. A lemez olykor itt is sápasztó nyávogásba fordul, az ilyen percek száma azonban ezúttal elviselhetően csekély - és hát lássuk be: a makulátlan teljesítmény nem is illene igazán az emberi tökéletlenség e hipersebességgel naggyá lett fiatal dalnokához.

2011; letölthető a the-weeknd.comról

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.