Koncert

Fekete folt

PJ Harvey

Zene

Életem eddigi legemlékezetesebb starspotting élménye az volt, amikor 2004-ben a londoni Oxford Streeten egyszer csak szembejött velem PJ Harvey, majd két sarokkal odébb valami egészen hihetetlen módon a Pa-Dö-Dő bukkant fel. Harvey-t azóta sem láttam, nagy örömmel töltött el, hogy a művésznő befért az idei Sziget line-upba, csakhogy adódott közben egy komoly probléma.

A 2011-es Balaton Sound-os Portishead- „buli” óta nem voltam olyan koncerten, ami ennyire nem illett az adott helyszínhez, legalábbis nem kellett sok, hogy egyértelmű legyen, hogy a gitárzenéket egyre jobban ignoráló Sziget cirkuszos, vásári csinnadrattája a létező legalkalmatlanabb kulissza egy PJ Harvey-szeánszhoz. Ráadásul fájóan kevesen tekintették meg az eseményt – sokan eleve más színpadot kerestek, azok pedig, akik véletlenül azt olvasták a programfüzetben, hogy DJ Harvey, gyorsan elhagyták a nagyszínpad környékét. Minden bizonnyal a magas jegyár is sok rajongót elriasztott, de valószínű, hogy akik kimentek a Szigetre, ők is szívesebben látták volna a Harvey-t például színházi környezetben, vagy, mondjuk, a Müpában.

Persze akik végignézték a produkciót, így is nagyszerű élménnyel gazdagodhattak. Harvey és kilenctagú együttese – köztük az állandó alkotótárs John Parishsel, a csak névrokon egykori Bad Seeds-alapemberrel, Mick Harvey-val, a Queen Of The Stone Age-et is megjárt Alain Johannesszel – katonazenekar módjára masírozott be a színpadra. Mindenki sötét ruhát viselt, eléggé gótikus volt az összkép, de a zenészek remek munkát végeztek, a dalokat hibátlanul játszották el, és PJ Harvey éteri hangja is tökéletesen szólt.

A koncerten a legutóbbi két album (a 2011-es Let England Shake és a tavalyi The Hope Six Demolition Project) dalai domináltak, de a visszafogott 2007-es White Chalk ugyanúgy remekül passzolt az összeállításba, mint a kihagyhatatlan Down by the Water (1995) vagy a 50ft Queenie ’93-ból. Ami a hangszereket illeti, az autoharp otthon maradt, PJ Harvey csak szaxofonon játszott, de a legemlékezetesebb zenei eszköznek egyértelműen Alain Johannes négyszögletű, „szivardoboz” gitárja bizonyult. Zavarba ejtő volt, hogy a művésznő először a 70. perc körül szólt a közönséghez: egy rövidke köszönést követően bemutatta az együttes tagjait. Egyikük sem mosolygott. Mintha ők is érezték volna, más bolygóra keveredtek.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.