Koncert

Fekete folt

PJ Harvey

Zene

Életem eddigi legemlékezetesebb starspotting élménye az volt, amikor 2004-ben a londoni Oxford Streeten egyszer csak szembejött velem PJ Harvey, majd két sarokkal odébb valami egészen hihetetlen módon a Pa-Dö-Dő bukkant fel. Harvey-t azóta sem láttam, nagy örömmel töltött el, hogy a művésznő befért az idei Sziget line-upba, csakhogy adódott közben egy komoly probléma.

A 2011-es Balaton Sound-os Portishead- „buli” óta nem voltam olyan koncerten, ami ennyire nem illett az adott helyszínhez, legalábbis nem kellett sok, hogy egyértelmű legyen, hogy a gitárzenéket egyre jobban ignoráló Sziget cirkuszos, vásári csinnadrattája a létező legalkalmatlanabb kulissza egy PJ Harvey-szeánszhoz. Ráadásul fájóan kevesen tekintették meg az eseményt – sokan eleve más színpadot kerestek, azok pedig, akik véletlenül azt olvasták a programfüzetben, hogy DJ Harvey, gyorsan elhagyták a nagyszínpad környékét. Minden bizonnyal a magas jegyár is sok rajongót elriasztott, de valószínű, hogy akik kimentek a Szigetre, ők is szívesebben látták volna a Harvey-t például színházi környezetben, vagy, mondjuk, a Müpában.

Persze akik végignézték a produkciót, így is nagyszerű élménnyel gazdagodhattak. Harvey és kilenctagú együttese – köztük az állandó alkotótárs John Parishsel, a csak névrokon egykori Bad Seeds-alapemberrel, Mick Harvey-val, a Queen Of The Stone Age-et is megjárt Alain Johannesszel – katonazenekar módjára masírozott be a színpadra. Mindenki sötét ruhát viselt, eléggé gótikus volt az összkép, de a zenészek remek munkát végeztek, a dalokat hibátlanul játszották el, és PJ Harvey éteri hangja is tökéletesen szólt.

A koncerten a legutóbbi két album (a 2011-es Let England Shake és a tavalyi The Hope Six Demolition Project) dalai domináltak, de a visszafogott 2007-es White Chalk ugyanúgy remekül passzolt az összeállításba, mint a kihagyhatatlan Down by the Water (1995) vagy a 50ft Queenie ’93-ból. Ami a hangszereket illeti, az autoharp otthon maradt, PJ Harvey csak szaxofonon játszott, de a legemlékezetesebb zenei eszköznek egyértelműen Alain Johannes négyszögletű, „szivardoboz” gitárja bizonyult. Zavarba ejtő volt, hogy a művésznő először a 70. perc körül szólt a közönséghez: egy rövidke köszönést követően bemutatta az együttes tagjait. Egyikük sem mosolygott. Mintha ők is érezték volna, más bolygóra keveredtek.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 11.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.