Félcipő - Francis Veber: Topmodell a barátnőm (film)

  • - ats -
  • 2007. május 24.

Zene

Orosz neve van, és gyönyörű. Csak képen láttam, mégis beleszerettem. Ki lehet ő? Hacsak nem egy manöken. Elena virtigli párizsi topmodell, de az én történetem egy forgatókönyvíróról szól.

Orosz neve van, és gyönyörű. Csak képen láttam, mégis beleszerettem. Ki lehet ő? Hacsak nem egy manöken. Elena virtigli párizsi topmodell, de az én történetem egy forgatókönyvíróról szól. Francis Veber első nagyobb dobása ugyanis valamikor a hetvenes évek elején (pontosan 1972-ben) a Magas szőke férfi felemás cipőben című film forgatókönyve volt. Ilyenformán jelen dolgozatának vizsgálatakor nagy luxus lenne lemondanunk arról a lehetőségről, hogy működését felhasználva elidőzzünk egy kicsit a francia vígjátékok utóbbi fél évszázadának helyenként vitathatatlanul kedves emlékei felett - egyébiránt ezzel csak az ő példáját követjük, hiszen a Topmodell a barátnőmben maga is pont ezt csinálja. De már a főcímben is. Ezt a módszert persze nézhetjük kétféleképpen is, egyik sem ígér sok jót. Vagy tele van önreflexív gesztusokkal, vagy csupán ismétli önmagát. Nyilván e tempó hatása alatt születhetett a magyar címfordítás, lévén a La doublure alig is blikkfangos, a Királylány a feleségem pedig valóban egy francia vígjáték volt, mihez képest e mostani cím az idők változását is, khm, frappánsan reprezentálja.

De ki tud egy rajzos főcímnek ellenállni? Amikor a szereplők kivágott feje valami hosszú közlekedési eszközön, buszon, limuzinon suhan el a képen, mint anno... - sorolhatnánk, milyen volt szőkeségük. Magas, biztos. Bár az is árulkodó lehet a világ állapotáról, ha valaki odáig kénytelen hátrálni, hogy visszasírja Pierre Richard-t. Mi ugyan nem, bezzeg Veber! Hogy mást ne mondjak, aktuális hősét, mit tesz isten, Francois Pignonnak hívják - szellemesen. Akiket megkímélt a sors attól, hogy a rejtélyes okokból világszerte népszerű komikus, a mondott Richard filmekbéli - mérsékelten különböző - neveit tanulmányozzák, most nem ússzák meg. Az úgy volt, hogy a magas, szőke férfit Francois Perrinnek hívták, s e név mondhatni prímán bevált, elkísérte jóval az opus magnum folytatásain túl is, de így hívták az első Gérard Depardieu-vel közös viccelődésükben is, az ugyancsak Veber írta-rendezte Balfácánban (1981). Ám a majd tíz esztendő alatt vészesen elpatinásodó nevet a díszes triumvirátus két évre rá következő újrájában (Balekok) már Pignonra változtatták - az a név is kitartott sokáig; ím túlélte viselőjét, hol van már Pierre Richard? Mondhatnánk, szerencsére. Valahogy mégsem áll rá a szánk.

De mielőtt kiböknénk, miért nem áll rá, csak nem hagy nyugodni ez a népszerűségdolog. Csak az egyik felére van épeszű válasz. Arra, hogy mifelénk miért alakult ki. Jobb híján, természetesen. Csak Kádár Jánost okolhatjuk, mert Pierre Richard párizsi kalandjai ugyan ostobák voltak szerfelett, de tagadhatatlanul önfeledtek is, olyasmit pedig Budapesten még pult alól sem lehetett kapni (vö. hiánygazdaság; vö. fekete címkés cseresznye). De hogy miért készült szinte az összes marhaságból amerikai remake is? Kész titok. A magyar hírközlő szervek és a Ludas Matyi korabeli tudósításai szerint balfékből speciel a tengerentúlon is kifejezetten jól álltak - csak nem hazudtak nekünk? Legfőbb ideje megvédenem az agitprop osztályt, szolid történelmi ismereteim azt súgják, ebben az egyben pont nem.

A Topmodell a barátnőm körültekintő feltárásakor reánk háruló számos tennivaló közül az épp letudott (még szép, súlyos aránytévesztés lenne mondjuk Tatit iderángatni, de még Funés vagy Bourvil is más polcokon keresendő) múltfeltárás volt a megnyugtatóbb futam. A jelen ennél is sápadtabb. Ez persze két ponton szembeszökő, a sztorin és az előadáson. A meskete szoros rokonságot mutat a Sztárom a párommal. Jön valaki, akit addig csak képekről ismerünk, elájulunk, amikor meglátjuk, s miután föléröztünk, kiderül, hogy az illető annál is sokkal csodásabb, mint amilyennek legszebb álmainkban elképzeltük - nagy dolog. Az előadás? Hát, titokzatos nép a francia, a nálunk is ismert (naná, minden második fr. filmben benne van) Daniel Auteuil színművész afféle nemzeti kincs náluk. Vebernél sem először fordul meg, itt van mindjárt az Addig jár a korsó a kútra, nota bene, ugyancsak Gérard Depardieu-vel, őt, gondolom, el sem lehet kerülni. De a nagy Gérard végül is meggyőző komikus, Auteuil meg inkább nem az. A Pignon szerepében feltűnő Gad Elmaleh színrelépte pedig egy okkal vélelmezhető félreértés következménye. Mivel szerencsétlennek egy jelentéktelen figurát kell eljátszania, valaki - csak nem Veber? - azt mondhatta neki, legyél jelentéktelen. Szót fogadott. Egyedül Elena tökéletes, annyira plasztik ugyanis, hogy szemünk se rebbenne, ha szembejönne a Fashion TV-n.

De akkor miért van, hogy ez az átabotában összefércelt kis semmiség mégis üdítő szórakozás, kellemesen végig lehet röhigcsélni? Gondolom, kitalálták. Mert önfeledtségből éppen úgy állunk, mint harmincöt éve. Vagy egy kicsit kutyábbul.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.