mi a kotta?

Férjfias sztil

  • mi a kotta
  • 2021. november 10.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/45. hétre

„Írta Romani Felix; olaszból szokott csinossággal fordította Jakab István; zenéjét szerzé Donizetti Kajetán; a pompás új díszítményeket festé Engert, színházi festő. Az egésznek elrendezése a milánói Scala-operaházi elrendezés szerinti. Mindenek előtt szíves köszönet a t. igazgatóságnak, hogy ismét egy új, és pedig igen kedvesen fogadott operával lepett meg, mely ugyan hasonlag a könnyebb szerűkhez, de nem a sok olasz édességgel tömött, hanem olasz élénkség, szilárd és komoly, férjfias sztillel ellátott és pedig a rövidebb operákhoz tartozik. Benne untató hosszas dalok nincsenek; többnyire rövid valamennyi, és látszik belőle, hogy szerzője nem sokat gondolván a tárgynak nagy komolyságával, zenéjét csak rövidre szabta, és a nagyszerűséghez, mely talán könnyen untatóvá is válhatott volna, közelíttetni nem is akarta. S talán éppen ez által tévé azt kedvessé publicumunk előtt. A zeneszerző elejétől végig hű marad feltételéhez s a felvett caracterhez, melyet a könnyelmű és nagyszerű közé helyezhetünk, s azt könnyed-komolynak nevezhetjük.” 1839-ben, a reformkori helyesírás és sajtónyelv még jócskán képlékeny állapotában ekképp értékelte a Pesti Magyar Színházban Schodelné színpadi vezérletével bemutatott Lucrezia Borgia című operát a Honművész teátrumi szemleírója. A „könnyed-komoly” opera, amelyben méreg és ellenméreg meg csoportos halálozás is akad, tíz év után újra a Müpában kerül elénk: ezúttal Anger Ferenc rendezésében, a spanyol Yolanda Auyanet címszereplésével, és újólag Andrij Jurkevics vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."