mi a kotta?

Férjfias sztil

  • mi a kotta
  • 2021. november 10.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/45. hétre

„Írta Romani Felix; olaszból szokott csinossággal fordította Jakab István; zenéjét szerzé Donizetti Kajetán; a pompás új díszítményeket festé Engert, színházi festő. Az egésznek elrendezése a milánói Scala-operaházi elrendezés szerinti. Mindenek előtt szíves köszönet a t. igazgatóságnak, hogy ismét egy új, és pedig igen kedvesen fogadott operával lepett meg, mely ugyan hasonlag a könnyebb szerűkhez, de nem a sok olasz édességgel tömött, hanem olasz élénkség, szilárd és komoly, férjfias sztillel ellátott és pedig a rövidebb operákhoz tartozik. Benne untató hosszas dalok nincsenek; többnyire rövid valamennyi, és látszik belőle, hogy szerzője nem sokat gondolván a tárgynak nagy komolyságával, zenéjét csak rövidre szabta, és a nagyszerűséghez, mely talán könnyen untatóvá is válhatott volna, közelíttetni nem is akarta. S talán éppen ez által tévé azt kedvessé publicumunk előtt. A zeneszerző elejétől végig hű marad feltételéhez s a felvett caracterhez, melyet a könnyelmű és nagyszerű közé helyezhetünk, s azt könnyed-komolynak nevezhetjük.” 1839-ben, a reformkori helyesírás és sajtónyelv még jócskán képlékeny állapotában ekképp értékelte a Pesti Magyar Színházban Schodelné színpadi vezérletével bemutatott Lucrezia Borgia című operát a Honművész teátrumi szemleírója. A „könnyed-komoly” opera, amelyben méreg és ellenméreg meg csoportos halálozás is akad, tíz év után újra a Müpában kerül elénk: ezúttal Anger Ferenc rendezésében, a spanyol Yolanda Auyanet címszereplésével, és újólag Andrij Jurkevics vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.