Visszhang: lemez

Nina Kotova: Brahms, Reger, Schumann

  • - csk -
  • 2021. november 10.

Visszhang

Bár az ötvenkét éves orosz-amerikai csellista a nemzetközi élvonalba tartozik, a magyar közönség még nem fedezte fel.

Remek technikai felkészültségű, szuggesztív muzsikus. Olyan karmesterekkel játszott, mint Jean-Yves Thibaudet, Vlagyimir Jurovszkij, Antonio Pappano, illetve olyan zongorista partnerei voltak, mint Hélène Grimaud vagy Lang Lang.

Új lemezén Brahms e-moll szonátáját nagy lendülettel, színgazdagon tolmácsolja, hangszerén megelevenednek a nyitótétel sötét tónusai, megszólal a zeneszerző töprengő hangja, tanúi lehetünk a meditatív önvizsgálatnak, amelynek alaphelyzetét az Allegro non troppo megteremti. Az Allegretto quasi Menuetto finoman ingadozik a romantika jelene és a klasszika múltja között, a finálé fúgája hasonló kettősséget mutat, ám a 19. századi tekintet ezúttal a bachi barokk múltba fúródik – rendkívüli határozottsággal. Reger késő romantikus Csellószvitje méltó folytatás a Bachot idéző Brahms-finálé után, itt azonban egy teljes, négytételes műben uralkodik a barokk inspiráció. Kotova érzékletesen jeleníti meg a mű szellemi kétlakiságát. A harmadik fejezet Schumann szenvedélyes zenéje: a Fantasie­stücke vizionáló miniatűrjeinek álomvilága, valamint az Adagio és Allegro tételpárjának élénk tempóbeli és karakterkontrasztja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?