Visszhang: lemez

Nina Kotova: Brahms, Reger, Schumann

  • - csk -
  • 2021. november 10.

Visszhang

Bár az ötvenkét éves orosz-amerikai csellista a nemzetközi élvonalba tartozik, a magyar közönség még nem fedezte fel.

Remek technikai felkészültségű, szuggesztív muzsikus. Olyan karmesterekkel játszott, mint Jean-Yves Thibaudet, Vlagyimir Jurovszkij, Antonio Pappano, illetve olyan zongorista partnerei voltak, mint Hélène Grimaud vagy Lang Lang.

Új lemezén Brahms e-moll szonátáját nagy lendülettel, színgazdagon tolmácsolja, hangszerén megelevenednek a nyitótétel sötét tónusai, megszólal a zeneszerző töprengő hangja, tanúi lehetünk a meditatív önvizsgálatnak, amelynek alaphelyzetét az Allegro non troppo megteremti. Az Allegretto quasi Menuetto finoman ingadozik a romantika jelene és a klasszika múltja között, a finálé fúgája hasonló kettősséget mutat, ám a 19. századi tekintet ezúttal a bachi barokk múltba fúródik – rendkívüli határozottsággal. Reger késő romantikus Csellószvitje méltó folytatás a Bachot idéző Brahms-finálé után, itt azonban egy teljes, négytételes műben uralkodik a barokk inspiráció. Kotova érzékletesen jeleníti meg a mű szellemi kétlakiságát. A harmadik fejezet Schumann szenvedélyes zenéje: a Fantasie­stücke vizionáló miniatűrjeinek álomvilága, valamint az Adagio és Allegro tételpárjának élénk tempóbeli és karakterkontrasztja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.