Koncert

Festmények hangokból

Jordi Savall és a Concerto Copenhagen: „Earth, Wind & Fire” 1674–1764

  • Csengery Kristóf
  • 2017. január 15.

Zene

Nagy utat tett meg az elmúlt harminc-negyven évben a historikus régizene-játék világszerte és Magyarországon.

Az a zenélési mód, amely a korabeli hangszeres és vokális apparátus használatából és a kottaolvasás több száz évvel ezelőtti módozatainak kutatásából indult ki, csakhamar sajátos kortárs interpretációs irányzatként definiálta magát (joggal), és immár legalább két évtizede betagozódott a koncert- és hanglemezipar establishmentjébe. Ma már nincs lázongás ellene a másképp (értsd: konvencionálisan) gondolkodó muzsikusok táborában, fanyalgás sincs, sőt napjainkban a legkonzervatívabb átlag-zenehallgató is örömmel hallgatja a historikus előadókat, akiknek immár legalább a harmadik generációja adja a műfaj jelenlegi „nagy öregjeit”. Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Nikolaus Harnoncourt halott, és már a Harnon­courtnál több mint két évtizeddel később együttest alapító Jordi Savall is hetvenöt éves. A világhírű spanyol gambást és karmestert jól ismeri a magyar közönség – koncertekről, lemezekről egyaránt, de eddig elsősorban három együttese, az Hespèrion XXI, a La Capella Reial de Catalunya és a Concert des Nations élén hallottuk őt. Most egy dán zenekar, az idén huszonöt éves Concerto Copenhagen karmestereként lépett fel a Zeneakadémián. Pár éve ismerkedtek meg, s a mostani turnét a kölcsönös megbecsülés hozta létre.

Savall kifinomult ízlésű, felfedező szellemű muzsikus, akinek műsorai mindig számos különlegességet és újdonságot ígérnek. Így volt ez a mostani tematikus esten is: az 1674 és 1764 közé eső kilencven év öt zeneszerzőjének műveiből válogatott program csupa természetzenét állított elénk; olyan, rendkívüli láttató erejű, festői műveket, amelyeknek célja ábrázolni a természet jelenségeit: árvizet, szélvihart, földrengést, sőt magukat az elemeket, a földet, a levegőt, a tüzet és a vizet. Ráadásul az öt műből kettő szerzője – a Shakespeare Viharjához zenét komponáló Matthew Locke, valamint Az elemek című szvitjével elénk lépő Jean-Féry Rebel – mifelénk szinte egyáltalán nem ismert. De a maradék három darab közül kettő szintén kuriózum: Telemann Vízizene („Hamburgi apály és dagály”) című szvitjét szinte soha nem halljuk, s a koncerten felcsendült Rameau-tételek is újdonságot jelentettek ebben a kombinációban, hiszen a szerző különböző zenés színpadi műveinek természetzenéiből maga Jordi Savall állította össze ezt a fiktív – de nagyon jól működő – szvitet. Végeredményben csupán egyetlen darab, Vivaldi Tengeri vihar című hegedűversenye képviselte a „szokványos” barokk repertoárt.

A természeti jelenségeket és az elemeket ábrázoló barokk zenék közös jellemzője, hogy szerzőjük, legyen bár angol, olasz, német vagy francia, keresi a meghökkentőt, a különlegeset, s ezt izgalmasan újszerű dallamfordulatokban, harmóniamenetekben, hangsúlyokban, meglepő disszonanciakezelésben találja meg. Csak kapkodtuk a fejünket, az öt mű annyi váratlan fordulattal szolgált. Nagyon láttatóak is ezek a darabok, és persze tele vannak temperamentummal, lendülettel, expresszivitással. Mintha hangokból festett, mozgalmas barokk festményeket látnánk – mondta is a koncertet követő pódiumbeszélgetésben Savall, hogy szerinte ezt a mozgalmasságot és sokszínűséget a kor zeneszerzői a piktúrától tanulták.

És az előadások? Pazar együttes a Concerto Copenhagen, könnyed és természetes, örömöt sugárzó és virtuóz játékstílussal, remek szólistákkal. Közülük a koncertmester a Vivaldi-versenyműben önállóan is remekelt, de hallottunk pompás furulyásokat, remek fuvolást, zamatos hangú fagottost, ízesen reccsenő hangú natúrkürtösöket és natúrharsonásokat, és hozzájuk hasonló színvonalon-kedvvel muzsikáló csembalistát és lantost (aki barokk gitáron is játszott). A koncert spiritus rectora, Savall pedig, mint már sokszor tapasztaltuk: mindentudó, bölcs és elegáns, zenéléséből felváltva árad a líra és az életöröm.

Zeneakadémia, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.