Koncert

Festmények hangokból

Jordi Savall és a Concerto Copenhagen: „Earth, Wind & Fire” 1674–1764

  • Csengery Kristóf
  • 2017. január 15.

Zene

Nagy utat tett meg az elmúlt harminc-negyven évben a historikus régizene-játék világszerte és Magyarországon.

Az a zenélési mód, amely a korabeli hangszeres és vokális apparátus használatából és a kottaolvasás több száz évvel ezelőtti módozatainak kutatásából indult ki, csakhamar sajátos kortárs interpretációs irányzatként definiálta magát (joggal), és immár legalább két évtizede betagozódott a koncert- és hanglemezipar establishmentjébe. Ma már nincs lázongás ellene a másképp (értsd: konvencionálisan) gondolkodó muzsikusok táborában, fanyalgás sincs, sőt napjainkban a legkonzervatívabb átlag-zenehallgató is örömmel hallgatja a historikus előadókat, akiknek immár legalább a harmadik generációja adja a műfaj jelenlegi „nagy öregjeit”. Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Nikolaus Harnoncourt halott, és már a Harnon­courtnál több mint két évtizeddel később együttest alapító Jordi Savall is hetvenöt éves. A világhírű spanyol gambást és karmestert jól ismeri a magyar közönség – koncertekről, lemezekről egyaránt, de eddig elsősorban három együttese, az Hespèrion XXI, a La Capella Reial de Catalunya és a Concert des Nations élén hallottuk őt. Most egy dán zenekar, az idén huszonöt éves Concerto Copenhagen karmestereként lépett fel a Zeneakadémián. Pár éve ismerkedtek meg, s a mostani turnét a kölcsönös megbecsülés hozta létre.

Savall kifinomult ízlésű, felfedező szellemű muzsikus, akinek műsorai mindig számos különlegességet és újdonságot ígérnek. Így volt ez a mostani tematikus esten is: az 1674 és 1764 közé eső kilencven év öt zeneszerzőjének műveiből válogatott program csupa természetzenét állított elénk; olyan, rendkívüli láttató erejű, festői műveket, amelyeknek célja ábrázolni a természet jelenségeit: árvizet, szélvihart, földrengést, sőt magukat az elemeket, a földet, a levegőt, a tüzet és a vizet. Ráadásul az öt műből kettő szerzője – a Shakespeare Viharjához zenét komponáló Matthew Locke, valamint Az elemek című szvitjével elénk lépő Jean-Féry Rebel – mifelénk szinte egyáltalán nem ismert. De a maradék három darab közül kettő szintén kuriózum: Telemann Vízizene („Hamburgi apály és dagály”) című szvitjét szinte soha nem halljuk, s a koncerten felcsendült Rameau-tételek is újdonságot jelentettek ebben a kombinációban, hiszen a szerző különböző zenés színpadi műveinek természetzenéiből maga Jordi Savall állította össze ezt a fiktív – de nagyon jól működő – szvitet. Végeredményben csupán egyetlen darab, Vivaldi Tengeri vihar című hegedűversenye képviselte a „szokványos” barokk repertoárt.

A természeti jelenségeket és az elemeket ábrázoló barokk zenék közös jellemzője, hogy szerzőjük, legyen bár angol, olasz, német vagy francia, keresi a meghökkentőt, a különlegeset, s ezt izgalmasan újszerű dallamfordulatokban, harmóniamenetekben, hangsúlyokban, meglepő disszonanciakezelésben találja meg. Csak kapkodtuk a fejünket, az öt mű annyi váratlan fordulattal szolgált. Nagyon láttatóak is ezek a darabok, és persze tele vannak temperamentummal, lendülettel, expresszivitással. Mintha hangokból festett, mozgalmas barokk festményeket látnánk – mondta is a koncertet követő pódiumbeszélgetésben Savall, hogy szerinte ezt a mozgalmasságot és sokszínűséget a kor zeneszerzői a piktúrától tanulták.

És az előadások? Pazar együttes a Concerto Copenhagen, könnyed és természetes, örömöt sugárzó és virtuóz játékstílussal, remek szólistákkal. Közülük a koncertmester a Vivaldi-versenyműben önállóan is remekelt, de hallottunk pompás furulyásokat, remek fuvolást, zamatos hangú fagottost, ízesen reccsenő hangú natúrkürtösöket és natúrharsonásokat, és hozzájuk hasonló színvonalon-kedvvel muzsikáló csembalistát és lantost (aki barokk gitáron is játszott). A koncert spiritus rectora, Savall pedig, mint már sokszor tapasztaltuk: mindentudó, bölcs és elegáns, zenéléséből felváltva árad a líra és az életöröm.

Zeneakadémia, november 25.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.