Lemez

Fever Ray: Plunge

  • - minek -
  • 2017. december 30.

Zene

Karin Dreijert alapvetően a The Knife svéd testvérduó jellegzetes énekhangjaként ismertük meg, de ők 2013-ban, a remek Shaking the Habitual című lemez turnéját követően feloszlottak. Egy korábbi hiátus alkalmával jelent meg Karin első szólóanyaga: a 2009-es, egyszerre kifinomultan formált és lüktető tánczenével telített Fever Ray akkor joggal aratott átütő sikert. Az énekesnő bő nyolc év után jelentkezett második lemezével, ami ismét a legjobbak közé repíti – ha eddig lettek volna kétségeink alkotói erejét és tehetségét illetően. A Plunge először is a jól kifundált, hol horzsolóan szikár, hol melankolikusan kattogó, néhol meg játékosan puttyogó elektronikus zenei alapok lemeze. Szinte minden számban más producer segítségével varázsolja elénk a változatos ritmikákat és zömmel gépeken szőtt zenei textúrákat. Hogy a két végletet említsük, a portugál Nídiával összerakott IDK About You a legfrissebb 150 bpm-es lisszaboni batida ritmusokra pörget, míg a To the Moon and Back egy zárójelbe is alig tett szintipop dal, amelyben a látszólag könnyed tónus erős kontrasztban áll a szókimondóan erotikus mondanivalóval. Merthogy Karin Dreijer nem csupán a dalok rafinált kompozíciója, de a szövegek felkavaró érzékisége, elemi indulata és ettől korántsem függetlenül erős politikuma révén is merész gesztusokat tesz. És a befogadó csak hálát rebeghet a majd tucatnyi, hol lassan perzselő, hol a dobhártyánkba robbanó szerzeményért.

Rabid/[PIAS] 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.