Lemez

Fever Ray: Plunge

  • - minek -
  • 2017. december 30.

Zene

Karin Dreijert alapvetően a The Knife svéd testvérduó jellegzetes énekhangjaként ismertük meg, de ők 2013-ban, a remek Shaking the Habitual című lemez turnéját követően feloszlottak. Egy korábbi hiátus alkalmával jelent meg Karin első szólóanyaga: a 2009-es, egyszerre kifinomultan formált és lüktető tánczenével telített Fever Ray akkor joggal aratott átütő sikert. Az énekesnő bő nyolc év után jelentkezett második lemezével, ami ismét a legjobbak közé repíti – ha eddig lettek volna kétségeink alkotói erejét és tehetségét illetően. A Plunge először is a jól kifundált, hol horzsolóan szikár, hol melankolikusan kattogó, néhol meg játékosan puttyogó elektronikus zenei alapok lemeze. Szinte minden számban más producer segítségével varázsolja elénk a változatos ritmikákat és zömmel gépeken szőtt zenei textúrákat. Hogy a két végletet említsük, a portugál Nídiával összerakott IDK About You a legfrissebb 150 bpm-es lisszaboni batida ritmusokra pörget, míg a To the Moon and Back egy zárójelbe is alig tett szintipop dal, amelyben a látszólag könnyed tónus erős kontrasztban áll a szókimondóan erotikus mondanivalóval. Merthogy Karin Dreijer nem csupán a dalok rafinált kompozíciója, de a szövegek felkavaró érzékisége, elemi indulata és ettől korántsem függetlenül erős politikuma révén is merész gesztusokat tesz. És a befogadó csak hálát rebeghet a majd tucatnyi, hol lassan perzselő, hol a dobhártyánkba robbanó szerzeményért.

Rabid/[PIAS] 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.