Lemez

Fever Ray: Plunge

  • - minek -
  • 2017. december 30.

Zene

Karin Dreijert alapvetően a The Knife svéd testvérduó jellegzetes énekhangjaként ismertük meg, de ők 2013-ban, a remek Shaking the Habitual című lemez turnéját követően feloszlottak. Egy korábbi hiátus alkalmával jelent meg Karin első szólóanyaga: a 2009-es, egyszerre kifinomultan formált és lüktető tánczenével telített Fever Ray akkor joggal aratott átütő sikert. Az énekesnő bő nyolc év után jelentkezett második lemezével, ami ismét a legjobbak közé repíti – ha eddig lettek volna kétségeink alkotói erejét és tehetségét illetően. A Plunge először is a jól kifundált, hol horzsolóan szikár, hol melankolikusan kattogó, néhol meg játékosan puttyogó elektronikus zenei alapok lemeze. Szinte minden számban más producer segítségével varázsolja elénk a változatos ritmikákat és zömmel gépeken szőtt zenei textúrákat. Hogy a két végletet említsük, a portugál Nídiával összerakott IDK About You a legfrissebb 150 bpm-es lisszaboni batida ritmusokra pörget, míg a To the Moon and Back egy zárójelbe is alig tett szintipop dal, amelyben a látszólag könnyed tónus erős kontrasztban áll a szókimondóan erotikus mondanivalóval. Merthogy Karin Dreijer nem csupán a dalok rafinált kompozíciója, de a szövegek felkavaró érzékisége, elemi indulata és ettől korántsem függetlenül erős politikuma révén is merész gesztusokat tesz. És a befogadó csak hálát rebeghet a majd tucatnyi, hol lassan perzselő, hol a dobhártyánkba robbanó szerzeményért.

Rabid/[PIAS] 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.