mi a kotta?

Figaro estéje

  • mi a kotta
  • 2013. március 14.

Zene

"A kritika, a műtörténelem ítéletének aktái Mozart e sok tekintetben páratlan genialitású műve felett már rég be vannak fejezve. Hetvennégy év múlt el azóta, hogy e dalmű megszületett, s általános sensatiot idézett elő a műértő körökben. Azóta sok minden megváltozott. A zenészeti ízlés, a dalműi irány is óriási átalakulásokon ment keresztül, s ma már, akarva, nem akarva, el kell ismernünk, hogy e dalmű - minden eredetisége s zenészeti tekintetben kétségkívül bámulatos szerkezete mellett is - csak hagyományos nimbusa és a zeneművészet további fejlődésére véghetetlenül behatott akkori álláspontjánál fogva gyakorolhat a mai műízlésre mélyebb benyomást." 1870-ben ezekkel a leereszkedő és távolságtartó szavakkal nyilvánította passzénak a Zenészeti Lapok műbírálója a Figaro házasságát. Nos, a Zenészeti Lapok hat évvel később befulladt, míg a Figarót, ugye, máig nézzük és hallgatjuk: e héten éppenséggel kétszer is, hála Fischer Iván és a Fesztiválzenekar produkcióinak. A hármas sorozat második és harmadik alkalma (Nemzeti Hangversenyterem, február 15. és 17., hét óra), ha tetszik, Figaro második és harmadik házassága esik e napokra, a címszerepben a remek Hanno Müller-Brachmann basszbaritonnal, aki nem is olyan régen Amfortast énekelt ugyanitt, a Budapesti Wagner-napok Parsifaljában.

"Itt ugyanis semmi másról nem beszélnek, csak a Figaróról, nem játszanak, nem fújnak, nem énekelnek és nem fütyülnek mást, mint a Figarót, nem néznek más operát, mint a Figarót és örökké csak a Figarót; kétségkívül óriási megtiszteltetés számomra." Ezt a levelet Prágából írta a fellelkesült Mozart, aki a bécsi bemutató után nem sokkal már a cseh székvárosban mutatta be a Figaro házasságát. 1787. január 17-én maga vezényelte itt vígoperáját, míg két nappal később azt a D-dúr szimfóniáját mutatta be a közönségnek, amelyet ma Prágai melléknéven ismerünk. E szimfónia is elhangzik majd az MR Szimfonikusok esedékes Mozart-Mahler-programján, ahol Vajda Gergely vezényletével és Váradi Zita énekszavával egy hangversenyária vezeti majd fel e népszerű művet (Nemzeti Hangversenyterem, február 18., fél nyolc). A bájos Un moto di gioia lesz ez az ária, amely 1789 augusztusából való, vagyis nagyjából akkorról, amikor a francia nemzetgyűlés pillanatok leforgása alatt (augusztus 4. - "a csodák éjszakája") eltörölte mindazon feudális kiváltságokat, amelyek ellen pár évvel korábban Beaumarchais komédiája íródott.

Az "budai Danubia Zenekar szombati matinéján (Nemzeti Színház, február 16., tizenegy óra), majd még ugyanaznap az "budai Társaskör Mozart klub elnevezésű két eseményén (február 16., fél három és fél négy) is többé-kevésbé váltig Mozart körül őgyelgünk majd, ám az este már az évfordulós Giuseppe Verdié lesz. Merthogy a Met HD-közvetítése egy ugyancsak küzdelmes sorsú, már-már forradalmi és sokszor elparentált Verdi-operát, a Rigolettót vetíti elénk: a már megszokott nemzetközi első osztály énekeseinek részvételével, s Gilda szerepében éppenséggel a csodás szőke dívával, Diana Damrauval (Fesztivál Színház, február 16., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.