film - 3 MAJOM

  • - kg -
  • 2011. február 10.

Zene

Vannak a közértből, és vannak a Cannes-ból ismert kisemberek. Utóbbiaknak kicsit mélyebb a nézésük, ritkásabb a szavuk járása és súlyosabb a léptük, helyüket pedig rendre a város peremén jelölik ki a filmesek; szegények innen bumliznak be az életvidám centrumokba.
Így tesznek Nuri Bilge Ceylan (Cannes: legjobb rendező, 2008) filmjének szereplői is, azzal a felszabadító különbséggel, hogy nekik nem kell várniuk a pofont, azért már a film elején helybe mennek. A politikus elgázolt valakit, de az otthonában riasztott sofőr - meglett, bajuszos ember - vállalja, hogy elviszi a balhét. Viharos az este, vészjóslón pislákol a boszporuszi világítótorony, Isztambulban valami készül: választások, igen, meg egy család szétesése. Előbbiről a tévéből értesülünk, utóbbit hosszan mutatja a szépre és nehézre érzékeny kamera. Nehezednek a léptek, mélyülnek a nézések, a légzések nyugalmát mind nagyobb vétkek zavarják meg, és a hőmérséklet is egyre emelkedik. Még le sem csengett az egyik, máris újabb vihar készül. A török filmrendező ebben nagy, a viharok közti csendekhez választ képkeretezőért kiáltó beállításokat. Micsoda képek, micsoda indulatok, micsoda beszédes elhallgatások! Túlzott beszédességgel aligha vádolhatók Nuri Bilge Ceylan filmjének szereplői, a 3 majom mégis túlbeszélt film; ott az a meglett, bajuszos sofőr az elején - az arcára van írva, csupa nagybetűvel, hogy elveszett ember, szereposztási öngól egy ilyen ábrázattal indítani. A többi már csak papírforma, a lelki lakberendezés és a művészi képkeretezés díjat érdemlő, szép példája.

A Mozinet bemutatója

és fél

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.