Kiállítás - Elegáns börtönök szelleme - Marge Monko: Mondd meg

  • Kürti Emese
  • 2011. február 10.

Zene

Marge Monko észt képzőművész bécsi ösztöndíjasként arról fantáziált, milyen élet folyik ma a város XIX. századi neobarokk, klasszicista, szecessziós homlokzatai mögött. Van-e kulturális kontinuitás a polgárság építészetileg determinált magántereiben, megvannak-e még a régi szőnyegek és bútorok, lehetséges-e rekonstruálni a fennmaradt tárgyi relikviák segítségével egy osztály- és nemi szempontból nagyon kötött életformát. Tanulmányozni kezdte a nagypolgári lakások alaprajzát, hogy kiolvassa belőlük az építészeti funkciók és a társadalmi élet szabályrendszerének összefüggéseit, és miközben egyre mélyebben érdekelte a polgárság asszonyainak díszes ketrece, elvetődött a Freud Múzeumba is. A két szál végül összeért, és a XIX. század enteriőrje olyan ideologikus helyszínné vált a képzőművész kritikai nézőpontja által, amely a prefeminista korszakban jelentős mértékben felelős volt azokért a pszichés megbetegedésekért, melyeket Freudnak sikerült első alkalommal sikeresen gyógyítania.

Marge Monko észt képzőművész bécsi ösztöndíjasként arról fantáziált, milyen élet folyik ma a város XIX. századi neobarokk, klasszicista, szecessziós homlokzatai mögött. Van-e kulturális kontinuitás a polgárság építészetileg determinált magántereiben, megvannak-e még a régi szőnyegek és bútorok, lehetséges-e rekonstruálni a fennmaradt tárgyi relikviák segítségével egy osztály- és nemi szempontból nagyon kötött életformát. Tanulmányozni kezdte a nagypolgári lakások alaprajzát, hogy kiolvassa belőlük az építészeti funkciók és a társadalmi élet szabályrendszerének összefüggéseit, és miközben egyre mélyebben érdekelte a polgárság asszonyainak díszes ketrece, elvetődött a Freud Múzeumba is. A két szál végül összeért, és a XIX. század enteriőrje olyan ideologikus helyszínné vált a képzőművész kritikai nézőpontja által, amely a prefeminista korszakban jelentős mértékben felelős volt azokért a pszichés megbetegedésekért, melyeket Freudnak sikerült első alkalommal sikeresen gyógyítania.

A Lengyel Intézet Platán Galériájában megrendezett kiállítás döntő módon enteriőrfotókból áll, amelyek fragmentumszerűen kapcsolódnak egymáshoz a kritikai konceptualizmus érdekében. Úgy is lehetne mondani, hogy Monko a XIX. század legdivatosabb női stigmájának, a hisztériának mint látványbetegségnek a topográfiáját próbálta kritikailag rekonstruálni azzal, hogy a két fontos diagnosztikai központ, Bécs és Párizs jellemző tereit fényképezte. A burzsoá lakásbelső mint a betegség kialakulásának tere Freud hajdani bécsi lakásának és várótermének képéhez mint a gyógyítás helyszínéhez kapcsolódik, a párizsi Salptriére kórház fotói pedig Jean-Martin Charcot neurológus praxisához kötődnek.

A képek tehát a fényképezés kettős természetét, a dokumentum és a fikció közötti kilengéseket veszik alapul. Belépéskor, egyfajta szignatúraként a képzőművész fölnagyított, szivarozó portréja fogad. Ez ugye maga a realitás, a szivar is meg az összehúzott szem és a zsebből kiszoruló hüvelykujj, mégis Freud legismertebb portréfotójával takarjuk ki rögtön a fiatal nő valóságát. Monko eljátssza Freudot, anélkül, hogy komikus lenne, és anélkül, hogy tökéletesen megőrizné Freud komolyságát.

Minden kritikai szándék ellenére képei megőrzik annak a történelmi ténynek a hangsúlyosságát, hogy milyen sokat köszönhet a női emancipáció a pszichoanalízisnek. Bár épp Freud volt az, aki bebizonyította, hogy a testi és lelki tényezők összefüggéséből kialakuló hisztérikus betegállapot korántsem csak a nőkre jellemző, még a mai vulgáris közbeszéd is jelzi, hogy a terminust a nők és a gyerekek számára tartják fönn. Charcot sokat tett azért, hogy a színpadias látványosságokká váló előadások Európa-szerte az orvosi publikációk vezető témájává váljanak a XIX. század végére, de módszeréről (elektrosokk és hideg zuhany) viszonylag korán kiderült, hogy terápiás célra alkalmatlan, kínzásra ellenben remekül beválik. Monko egyik kórházi enteriőrfotóján látható az a festmény, amely az összehajoló férfiak gyűrűjében álló nőbetegről készült, világosan kifejezve az erőviszonyokat: az ösztönein uralkodni képtelen (tehát állati jellegű) nőbeteget a ráció, a tudás és a gyakorlatias józanság magasabb rendű erői veszik körül.

Monko fölhasználta Charcot rajzait, amelyek az epileptikus rohamoktól szenvedő - jellemzően fiatal - nőkről készültek, nem minden erotikus beleérzés nélkül. Saját fotóin ezeket a testhelyzeteket reprodukálta, díszes nagypolgári környezetben. A fényképezés a mai kulturális érzékenység számára távoli és színpadszerű kulisszává teszi a hajdani női termeket, ahol, mint tudjuk, szabályszerűen folyt az élet, hímzéssel, varrogatással és várakozással. Ebben az elegáns börtönben szellemszerűen jelenik meg a fotográfus kicsavarodó teste - akrobatikus pózokban az ismeretlen eredetű, fizikai tüneteket produkáló lelki betegség (ábrázolásának) következtében. Freud előtt nem volt nyilvánvaló, hogy a betegség nemcsak az elfojtások arisztokratikus áldozatait sújtja, hanem a sűrűn bántalmazott, szexuális erőszaknak gyakran kitett munkáslányok is pszichés okokból szorultak kezelésre. A közös tényező az eltérő mértékű szabadságkorlátozás volt, függetlenül attól, hogy a házassági konvenciók és a társadalmi illem vagy a brutális egzisztenciális sérelmek jelentették a fő okot.

A prostituáltak és elmebetegek számára fönntartott hírhedt Salptriére kórházban, ahol Monko alávetette magát a Charcot-zuhanynak, Freud tanulmányozta a hipnózis- és szuggesztióbemutatókat, de Charcot-val ellentétben figyelni kezdett arra, amit a hisztériások mondtak. Ebből a figyelemből alakult ki az a nő szempontjából még mindig alárendelt szerep, amely a fekvés-ülés közötti pozicionális hierarchiából ered, valamint a pszichoanalízis módszerének vizuális képe, ahogy Monko fotóján látható. A "beszélgetőkúra" ihletője, egyesek szerint feltalálója azonban Anna O, valódi nevén Bertha Pappenheim volt: nem is Freud, hanem a jól ismert bécsi orvos, Josef Breuer betege, a későbbiekben a német zsidó nőmozgalom meghatározó alakja. Freud érdeklődését fölkeltette Pappenheim verbalitáson és katarzison alapuló gyógyulásának története, és leggyakrabban említett esetévé tette meg, habár sosem találkozott vele személyesen. A beszéd mint terápiás módszer azonban mindenképp a fiatal nő történetén keresztül épült be a pszichoanalízis gyakorlatába.

Innen nézve Monko-Freud portréját a dominancia szabályszerű elve némiképp borulni látszik. Kalandos szerepjáték helyett a fénykép láthatóvá teszi a pszichoanalízis történetének olyan aspektusát, melyben a nőknek éppenséggel a kezdeményezés és az innováció jut. És egész jól áll neki a szivar.

Lengyel Intézet, Platán Galéria, március 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)