Kiállítás - Elegáns börtönök szelleme - Marge Monko: Mondd meg

  • Kürti Emese
  • 2011. február 10.

Zene

Marge Monko észt képzőművész bécsi ösztöndíjasként arról fantáziált, milyen élet folyik ma a város XIX. századi neobarokk, klasszicista, szecessziós homlokzatai mögött. Van-e kulturális kontinuitás a polgárság építészetileg determinált magántereiben, megvannak-e még a régi szőnyegek és bútorok, lehetséges-e rekonstruálni a fennmaradt tárgyi relikviák segítségével egy osztály- és nemi szempontból nagyon kötött életformát. Tanulmányozni kezdte a nagypolgári lakások alaprajzát, hogy kiolvassa belőlük az építészeti funkciók és a társadalmi élet szabályrendszerének összefüggéseit, és miközben egyre mélyebben érdekelte a polgárság asszonyainak díszes ketrece, elvetődött a Freud Múzeumba is. A két szál végül összeért, és a XIX. század enteriőrje olyan ideologikus helyszínné vált a képzőművész kritikai nézőpontja által, amely a prefeminista korszakban jelentős mértékben felelős volt azokért a pszichés megbetegedésekért, melyeket Freudnak sikerült első alkalommal sikeresen gyógyítania.

Marge Monko észt képzőművész bécsi ösztöndíjasként arról fantáziált, milyen élet folyik ma a város XIX. századi neobarokk, klasszicista, szecessziós homlokzatai mögött. Van-e kulturális kontinuitás a polgárság építészetileg determinált magántereiben, megvannak-e még a régi szőnyegek és bútorok, lehetséges-e rekonstruálni a fennmaradt tárgyi relikviák segítségével egy osztály- és nemi szempontból nagyon kötött életformát. Tanulmányozni kezdte a nagypolgári lakások alaprajzát, hogy kiolvassa belőlük az építészeti funkciók és a társadalmi élet szabályrendszerének összefüggéseit, és miközben egyre mélyebben érdekelte a polgárság asszonyainak díszes ketrece, elvetődött a Freud Múzeumba is. A két szál végül összeért, és a XIX. század enteriőrje olyan ideologikus helyszínné vált a képzőművész kritikai nézőpontja által, amely a prefeminista korszakban jelentős mértékben felelős volt azokért a pszichés megbetegedésekért, melyeket Freudnak sikerült első alkalommal sikeresen gyógyítania.

A Lengyel Intézet Platán Galériájában megrendezett kiállítás döntő módon enteriőrfotókból áll, amelyek fragmentumszerűen kapcsolódnak egymáshoz a kritikai konceptualizmus érdekében. Úgy is lehetne mondani, hogy Monko a XIX. század legdivatosabb női stigmájának, a hisztériának mint látványbetegségnek a topográfiáját próbálta kritikailag rekonstruálni azzal, hogy a két fontos diagnosztikai központ, Bécs és Párizs jellemző tereit fényképezte. A burzsoá lakásbelső mint a betegség kialakulásának tere Freud hajdani bécsi lakásának és várótermének képéhez mint a gyógyítás helyszínéhez kapcsolódik, a párizsi Salptriére kórház fotói pedig Jean-Martin Charcot neurológus praxisához kötődnek.

A képek tehát a fényképezés kettős természetét, a dokumentum és a fikció közötti kilengéseket veszik alapul. Belépéskor, egyfajta szignatúraként a képzőművész fölnagyított, szivarozó portréja fogad. Ez ugye maga a realitás, a szivar is meg az összehúzott szem és a zsebből kiszoruló hüvelykujj, mégis Freud legismertebb portréfotójával takarjuk ki rögtön a fiatal nő valóságát. Monko eljátssza Freudot, anélkül, hogy komikus lenne, és anélkül, hogy tökéletesen megőrizné Freud komolyságát.

Minden kritikai szándék ellenére képei megőrzik annak a történelmi ténynek a hangsúlyosságát, hogy milyen sokat köszönhet a női emancipáció a pszichoanalízisnek. Bár épp Freud volt az, aki bebizonyította, hogy a testi és lelki tényezők összefüggéséből kialakuló hisztérikus betegállapot korántsem csak a nőkre jellemző, még a mai vulgáris közbeszéd is jelzi, hogy a terminust a nők és a gyerekek számára tartják fönn. Charcot sokat tett azért, hogy a színpadias látványosságokká váló előadások Európa-szerte az orvosi publikációk vezető témájává váljanak a XIX. század végére, de módszeréről (elektrosokk és hideg zuhany) viszonylag korán kiderült, hogy terápiás célra alkalmatlan, kínzásra ellenben remekül beválik. Monko egyik kórházi enteriőrfotóján látható az a festmény, amely az összehajoló férfiak gyűrűjében álló nőbetegről készült, világosan kifejezve az erőviszonyokat: az ösztönein uralkodni képtelen (tehát állati jellegű) nőbeteget a ráció, a tudás és a gyakorlatias józanság magasabb rendű erői veszik körül.

Monko fölhasználta Charcot rajzait, amelyek az epileptikus rohamoktól szenvedő - jellemzően fiatal - nőkről készültek, nem minden erotikus beleérzés nélkül. Saját fotóin ezeket a testhelyzeteket reprodukálta, díszes nagypolgári környezetben. A fényképezés a mai kulturális érzékenység számára távoli és színpadszerű kulisszává teszi a hajdani női termeket, ahol, mint tudjuk, szabályszerűen folyt az élet, hímzéssel, varrogatással és várakozással. Ebben az elegáns börtönben szellemszerűen jelenik meg a fotográfus kicsavarodó teste - akrobatikus pózokban az ismeretlen eredetű, fizikai tüneteket produkáló lelki betegség (ábrázolásának) következtében. Freud előtt nem volt nyilvánvaló, hogy a betegség nemcsak az elfojtások arisztokratikus áldozatait sújtja, hanem a sűrűn bántalmazott, szexuális erőszaknak gyakran kitett munkáslányok is pszichés okokból szorultak kezelésre. A közös tényező az eltérő mértékű szabadságkorlátozás volt, függetlenül attól, hogy a házassági konvenciók és a társadalmi illem vagy a brutális egzisztenciális sérelmek jelentették a fő okot.

A prostituáltak és elmebetegek számára fönntartott hírhedt Salptriére kórházban, ahol Monko alávetette magát a Charcot-zuhanynak, Freud tanulmányozta a hipnózis- és szuggesztióbemutatókat, de Charcot-val ellentétben figyelni kezdett arra, amit a hisztériások mondtak. Ebből a figyelemből alakult ki az a nő szempontjából még mindig alárendelt szerep, amely a fekvés-ülés közötti pozicionális hierarchiából ered, valamint a pszichoanalízis módszerének vizuális képe, ahogy Monko fotóján látható. A "beszélgetőkúra" ihletője, egyesek szerint feltalálója azonban Anna O, valódi nevén Bertha Pappenheim volt: nem is Freud, hanem a jól ismert bécsi orvos, Josef Breuer betege, a későbbiekben a német zsidó nőmozgalom meghatározó alakja. Freud érdeklődését fölkeltette Pappenheim verbalitáson és katarzison alapuló gyógyulásának története, és leggyakrabban említett esetévé tette meg, habár sosem találkozott vele személyesen. A beszéd mint terápiás módszer azonban mindenképp a fiatal nő történetén keresztül épült be a pszichoanalízis gyakorlatába.

Innen nézve Monko-Freud portréját a dominancia szabályszerű elve némiképp borulni látszik. Kalandos szerepjáték helyett a fénykép láthatóvá teszi a pszichoanalízis történetének olyan aspektusát, melyben a nőknek éppenséggel a kezdeményezés és az innováció jut. És egész jól áll neki a szivar.

Lengyel Intézet, Platán Galéria, március 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.