Film - A Bókay fényárban áll - Dettre Gábor: Tabló

  • - turcsányi -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Egy roma rendőr története, és az esethez nem Bacsó Pétert hívták ki! Miért nem? Õ biztos másfél órán belül tartotta volna a műegészet - várhattunk volna többet? A "nyóckerben"? - turcsányi -

Egy roma rendőr története, és az esethez nem Bacsó Pétert hívták ki! Miért nem? Õ biztos másfél órán belül tartotta volna a műegészet - várhattunk volna többet? A "nyóckerben"?

Kezdjük a film politikai vetületével. Ha én lennék Csécsei Béla, követném a hozzám eszmeileg és mesterségbelileg közel álló Demszky Gábor példáját - legalább a filmművészet terén. A jelentős kulturális újító egy önfeledt pillanatában telenyomta a várost festői, ám addig úgyszólván ismeretlen "traktorral behajtani tilos" táblákkal. Még ma is gazdagítják a városképet - kicsit bánt, hogy a nemzetközi képzőművészeti sajtó ezt ennyire agyonhallgatja, mikor például ódákat zeng Antony Gormley stavangeri szobrairól (23 tök egyforma vaspasas, lásd: Magyar Narancs, 2006. december 21.), ám ez mellékszál. Ha én lennék Csécsei polgármester, legalább 123 tök egyforma táblát raknék ki a kerületemben: "kamerával behajtani tilos". Ellenkező esetben figyelmeztetés nélkül adunk le nyugtatólövéseket!

Leiratunk művészeti vetületében felfedjük, hogy a rendező miért adta művének a Tabló címet. Bizonyos értelmezések szerint azért, mert a mondott "romazsaru" szép történetével ő a mai magyar társadalmat kasírozta fel a vásznára. Ennek például az lenne az igen hasznos hozadéka, hogy találkozunk 2012-ben, ám sajnos teljességgel téves értelmezés, noha a filmkritika élő klasszikusai beleestek. Szerény kutatásaim szerint a társadalom viszonylag csekély hányada beszél azon a nyelven, ami az öt évvel ezelőtti Esti Showderben számított elfogadottnak, de ez ugyancsak mellékszál. Akkor mi a stájsz?

Hát az, hogy Dettre Gábor az elmúlt húsz-huszonöt év Róna (korábban Lumumba) utcai tablóját készítette el. Ha a faliújságformát választja (úm.: "Akikre büszkék vagyunk"), talán nem csak én értem meg őt. Pedig milyen precíz, alapos munkát végzett! Sorra jönnek elő a rendre Szigony utcai retardáltakat adó neves fővárosi művészek és művésznők, s úgy áll rajtuk a letolt munkásruha, mint akire ráöntötték. Felmondják a szövegüket, azt onnan lehet felismerni, hogy úgy kezdődik, "bazmeg". Mert ilyen a josefstadti nép, csúnyán beszél, de érző a szíve és éles a kése, továbbá nagy bottal jár. Kátrányból párolt szeszes italokat fogyaszt literszám.

Befejezésül a nemzetközi műtörténeti kontextus. Hitchcock, minimum! Szaszpenszizé! Jönnek sorra a munkásruhás, mackófölsős alakok, romák és alkeszek, nézem, a Székely B., oké, mit gondolnak, ki Mucsi Zoltán partnere, csak nem Scherer Péter? S érkezik Ujlaki Dénes, Csuja Imre, Hollósi Frigyes. Befut korrektül a női létszám is, Lázár Kati jubileumi házmester-alakításához ér, Szirtes Ágit most is elverte valaki, Molnár Piroska, ő nagyon ott van. De mi lesz már? Hol marad Derzsi János? Nélküle, mint a Place Pigalle a kis Paulette nélkül, üres a "nyócker". És megjön a 105. percben! Mondom, suspence.

De van egy jobb szó is: kanyhallóság.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.