Két tanmese találkozik a stúdió kapujában: az egyik pólóján a földönfutók és a kiváltságosok egymásnak feszülõ emblémája, a másikon a hétköznapi fasizmusé, hamarosan csatlakozik hozzájuk a gumibotos harmadik is, õt úgy hívják, korrupció. Remekül megértik egymást, filmre velük!
A zóna a fordított gettó ötletével játszik, ahol a városból kihasított, szögesdróttal elkerített területen nem a megbélyegzettek, hanem a fehérkesztyûsök vannak összezárva. Fallal védett luxuslakóparkjuk egy kis Svájc Mexikó közepén: a szolgáltatások között nemcsak a medence és a külön bejáratú iskola szerepel, de a külsõ törvényekkel szembeni immunitás is. Legalábbis a lakóparki többség így gondolja: mindössze egyvalaki szavaz nemmel, amikor dönteni kell, legyen-e embervadászat a paradicsomba beszökõ, és ott emberben, ingóságban kárt tevõ garázdák, vagyis a három betörõbõl egyedüliként élve maradt kiskorú kézrekerítésére. Azért, amit a film mutatni tud, nem kell megvárni a véres végkifejletet: benne van az e szavazós jelenetben, ahogy a kezek a magasba lendülnek vagy éppenséggel tétován - a többségi álláspontot kivárva - ímmel-ámmal emelkednek. Innentõl nincs mit bizonyítani: ja, az ember ekkora állat, parancsra, tömegben oldódva bármire képes. Marad viszont a játékfilmes igény egy eleje-vége-közepe sztorira, ez pedig lassan eszmélõ gyerekszereplõért, nyomozási szálért, profi elvarrásért kiált. Igen, valahogy így kell nemzetközi szinten szájba rágni - vonhatjuk le a tanulságot, de csak azután, hogy a filmesek is levonták a magukét.
A Budapest Film bemutatója
***