film - A zóna

  • - dl -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Két tanmese találkozik a stúdió kapujában: az egyik pólóján a földönfutók és a kiváltságosok egymásnak feszülő emblémája, a másikon a hétköznapi fasizmusé, hamarosan csatlakozik hozzájuk a gumibotos harmadik is, őt úgy hívják, korrupció. Remekül megértik egymást, filmre velük! A zóna a fordított gettó ötletével játszik, ahol a városból kihasított, szögesdróttal elkerített területen nem a megbélyegzettek, hanem a fehérkesztyűsök vannak összezárva.
Két tanmese találkozik a stúdió kapujában: az egyik pólóján a földönfutók és a kiváltságosok egymásnak feszülõ emblémája, a másikon a hétköznapi fasizmusé, hamarosan csatlakozik hozzájuk a gumibotos harmadik is, õt úgy hívják, korrupció. Remekül megértik egymást, filmre velük! A zóna a fordított gettó ötletével játszik, ahol a városból kihasított, szögesdróttal elkerített területen nem a megbélyegzettek, hanem a fehérkesztyûsök vannak összezárva. Fallal védett luxuslakóparkjuk egy kis Svájc Mexikó közepén: a szolgáltatások között nemcsak a medence és a külön bejáratú iskola szerepel, de a külsõ törvényekkel szembeni immunitás is. Legalábbis a lakóparki többség így gondolja: mindössze egyvalaki szavaz nemmel, amikor dönteni kell, legyen-e embervadászat a paradicsomba beszökõ, és ott emberben, ingóságban kárt tevõ garázdák, vagyis a három betörõbõl egyedüliként élve maradt kiskorú kézrekerítésére. Azért, amit a film mutatni tud, nem kell megvárni a véres végkifejletet: benne van az e szavazós jelenetben, ahogy a kezek a magasba lendülnek vagy éppenséggel tétován - a többségi álláspontot kivárva - ímmel-ámmal emelkednek. Innentõl nincs mit bizonyítani: ja, az ember ekkora állat, parancsra, tömegben oldódva bármire képes. Marad viszont a játékfilmes igény egy eleje-vége-közepe sztorira, ez pedig lassan eszmélõ gyerekszereplõért, nyomozási szálért, profi elvarrásért kiált. Igen, valahogy így kell nemzetközi szinten szájba rágni - vonhatjuk le a tanulságot, de csak azután, hogy a filmesek is levonták a magukét.

A Budapest Film bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.