film - A zóna

  • - dl -
  • 2008. szeptember 25.

Zene

Két tanmese találkozik a stúdió kapujában: az egyik pólóján a földönfutók és a kiváltságosok egymásnak feszülő emblémája, a másikon a hétköznapi fasizmusé, hamarosan csatlakozik hozzájuk a gumibotos harmadik is, őt úgy hívják, korrupció. Remekül megértik egymást, filmre velük! A zóna a fordított gettó ötletével játszik, ahol a városból kihasított, szögesdróttal elkerített területen nem a megbélyegzettek, hanem a fehérkesztyűsök vannak összezárva.
Két tanmese találkozik a stúdió kapujában: az egyik pólóján a földönfutók és a kiváltságosok egymásnak feszülõ emblémája, a másikon a hétköznapi fasizmusé, hamarosan csatlakozik hozzájuk a gumibotos harmadik is, õt úgy hívják, korrupció. Remekül megértik egymást, filmre velük! A zóna a fordított gettó ötletével játszik, ahol a városból kihasított, szögesdróttal elkerített területen nem a megbélyegzettek, hanem a fehérkesztyûsök vannak összezárva. Fallal védett luxuslakóparkjuk egy kis Svájc Mexikó közepén: a szolgáltatások között nemcsak a medence és a külön bejáratú iskola szerepel, de a külsõ törvényekkel szembeni immunitás is. Legalábbis a lakóparki többség így gondolja: mindössze egyvalaki szavaz nemmel, amikor dönteni kell, legyen-e embervadászat a paradicsomba beszökõ, és ott emberben, ingóságban kárt tevõ garázdák, vagyis a három betörõbõl egyedüliként élve maradt kiskorú kézrekerítésére. Azért, amit a film mutatni tud, nem kell megvárni a véres végkifejletet: benne van az e szavazós jelenetben, ahogy a kezek a magasba lendülnek vagy éppenséggel tétován - a többségi álláspontot kivárva - ímmel-ámmal emelkednek. Innentõl nincs mit bizonyítani: ja, az ember ekkora állat, parancsra, tömegben oldódva bármire képes. Marad viszont a játékfilmes igény egy eleje-vége-közepe sztorira, ez pedig lassan eszmélõ gyerekszereplõért, nyomozási szálért, profi elvarrásért kiált. Igen, valahogy így kell nemzetközi szinten szájba rágni - vonhatjuk le a tanulságot, de csak azután, hogy a filmesek is levonták a magukét.

A Budapest Film bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.