Film - Adácson a pap is vasutas - Valdís Óskarsdóttir: Családban marad

  • - ts -
  • 2009. október 8.

Zene

Jószerivel még meg sem melegedett a fogason Erlendur felügyelő (Vérvonal) télikabátja, ismét izlandi vendégeket köszönthetünk a kifutón. Nevezett rendőrnek hála legutóbb kiderítettük, hogy a távoli szigeten nemrégiben igazíthattak valamit az országimázson. Hátravonták a gejzíreket és az alkoholbetegeket, a reménytelen banki és egyéb természetű bűnözés pedig kiállt peckesen az első sorba. Vagy az analízisünk volt téves, vagy a túlsó oldalon megnyilatkozó híres vágó első önálló rendezése sikeredett veszekedetten old schoolra - úgy vélem, e fontos kérdésben például a Világbank simán nekünk adna igazat.

Jószerivel még meg sem melegedett a fogason Erlendur felügyelő (Vérvonal) télikabátja, ismét izlandi vendégeket köszönthetünk a kifutón. Nevezett rendőrnek hála legutóbb kiderítettük, hogy a távoli szigeten nemrégiben igazíthattak valamit az országimázson. Hátravonták a gejzíreket és az alkoholbetegeket, a reménytelen banki és egyéb természetű bűnözés pedig kiállt peckesen az első sorba. Vagy az analízisünk volt téves, vagy a túlsó oldalon megnyilatkozó híres vágó első önálló rendezése sikeredett veszekedetten old schoolra - úgy vélem, e fontos kérdésben például a Világbank simán nekünk adna igazat.

Egy szó, mint száz, a Családban marad tele van részeg emberekkel, de olyan hamisítatlan izlandicumnak számító mélyrészegekkel, akikre már az UNESCO is ráütötte a világvédettséget (Roger Moore-t küldték ki inspiciálni). És akkor is gejzíres film, ha magam speciel egyet sem számoltam össze - biztos lejátszottak, míg aludtam. Pontosabban szólva, a szél itt a gejzír. Attól nem könnyű az élet.

Pedig nagy öröm ér mindnyájunkat, esküvő készül egy távoli templomban, valahol vidéken, s onnan lehet megismerni, hogy piros a teteje. Mondhatjuk-e erre, hogy eltévedtünk, ha nem találjuk ennyi információ birtokában? - ezt a kétségkívül visszafogottan izgalmas kérdést vizsgálja a film. El lehet-e tévedni, akár még döntő állomások előtt is, az élet útján? A bonyodalmak közben abból adódnak, hogy Izland túlságosan is természetközeli hely (ezerszer mondják és mutatják: szeles), mindenféle fura szokásokkal, hogy a vőlegény nem láthatja fehérben a menyasszonyt az esküvő előtt, amiért is az örömcsaládoknak külön (különbuszokkal) kell megközelíteniük az ismeretlen helyen tartózkodó templomot. A feszültségek csillapítására siet például a korszerű technika (mobiltelefon), aminek a művészek általi virtuóz használata arra is módot ad a nézőnek, hogy belássa: Izlandon a pap is részeges. És mindig fúj a szél.

Ha műtörténeti vonatkozásaiban akarjuk vizsgálni a híres vágó filmjét, nem kell sokat veszkődnünk azzal, hogy minden áldott alkalommal, amikor nemzetképeket óhajtanak eladni filmalkotók, mekkora szerepük van a családi és egyházi ünnepeknek (pláne a kettő kombinációinak). Esküvő van, ha ölni kell, esküvő van, ha röhögni akarunk, esküvő van A keresztapától A szarvasvadászig, s mint tudjuk, Hencidától Boncidáig. Keresztelőt tartanak egyéb alkalmakkor (és ha újra ölni kell). Aki önreflexív akar lenni, lagziba kell annak menni...

A másik, akár iskolainak is tekinthető műelőzmény, a Dogma ugyancsak mutatott némi érdeklődést a családi örömök iránt (hogy ne menjünk túl messzire "skarsdóttír vágónőtől, ott a Születésnap) - de nekik sem kellett másra (bojtnak az önarckép sipkájára). Mindazonáltal velük érkezünk mégis legközelebb a Családban marad céljához és formájához. Noha "skarsdóttír egyáltalán nem igyekezett senkihez sem hasonlítani, nem keresett kitaposott ösvényeket - leginkább azért, mert volt már neki egy, a vágóké. Ilyenformán a filmje arietták (kevésbé udvariasan fogalmazva: helyzetgyakorlatok) kissé hosszadalmas sora. Csak azért nem mondhatjuk, hogy laza fűzésű sora, mert végig egy cél (a templom) felé haladunk, oda visz minden. Helyenként éleslátó, helyenként roppant szórakoztató, csak kicsit hosszú.

Kellett volna hozzá egy jó kis vágó.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.