Film - Álmaimban Amerika - Cristian Nemescu: California Dreamin'

  • - kg -
  • 2010. január 7.

Zene

1999-et írunk. Kosovóban háború dúl, a román tévében az Esmeralda. A két dúlás közül az utóbbi tartja nagyobb izgalomban Capalnitüa ivarérett gimnazistáit - a gazzal gazdagon felvert romániai település diáksága spanyoltudását szaporítja a szappanopera segítségével. Az angol mint világnyelv megkerülhetetlenségéről hamarosan ők is értesülnek, ámbár nem a tévéből, hanem a helyi vasútállomás felől: Szerbiába tartó amerikai NATO-egység gördül be az állomásra, s gördülne tovább is, ha az állomásfőnök hirtelen támadt törvénytisztelete (a szállítmányt képező radarlokátornak nincsenek ki a papírjai) el nem napolná a továbbállást.

1999-et írunk. Kosovóban háború dúl, a román tévében az Esmeralda. A két dúlás közül az utóbbi tartja nagyobb izgalomban Capalnitüa ivarérett gimnazistáit - a gazzal gazdagon felvert romániai település diáksága spanyoltudását szaporítja a szappanopera segítségével. Az angol mint világnyelv megkerülhetetlenségéről hamarosan ők is értesülnek, ámbár nem a tévéből, hanem a helyi vasútállomás felől: Szerbiába tartó amerikai NATO-egység gördül be az állomásra, s gördülne tovább is, ha az állomásfőnök hirtelen támadt törvénytisztelete (a szállítmányt képező radarlokátornak nincsenek ki a papírjai) el nem napolná a továbbállást. Nem kell ahhoz román faluvégen rekedt amerikai lokátornak lenni, hogy tudjuk; a fejlett Nyugat és a gazos Kelet véletlen találkozása rendszerint szolid lincshangulatba vagy az egymást ferde pillantásokkal méregető népek baráti váll-lapogatásába szokott torkollni. Ismerve a jelenleg is győzelmi köreit futó román új hullám kisrealista hajlandóságait, van egy fogadásunk, hogy filmünk akkor sem esett volna a mulatós-ölős végletekbe, ha rendezője eljut az utómunkák végére, de nem jutott: Cristian Nemescu autóbalesetben hunyt el a munkák finisében. A fesztiválokra zavart befejezetlen változat többféle végkifejlet felé is teszi a szépet, egyes dolgokat kétszer mond el, másokat pedig csak felerészt, de az épület így is áll, ha a vakolás el is maradt. Nemescu filmje az új hullámos átlaghoz képest kifejezetten túlmozgásos produkció, ám legjobb pillanatai épp azok, melyek a közös iskola eszményeihez igazodnak. Ahhoz a helyi lapok kis híreiből s híradói töltelék anyagokból építkező valóságábrázoláshoz, mely nem ismer szebbet a mintegy mellékes megfigyeléseknél. Mondjuk egy töltöttkáposzta-főzés anti-szindbádi részleteinél vagy egy önfiókjába csináló minisztériumi faxmasina látványánál, amiben minden benne van, amit a filmnyelv fejletlenebb művelői komplett kisfilmekben szoktak megfogalmazni a bürokráciáról. Ellenben az amerikai katonák és a helybéliek körei a tisztes papírformát hozzák: az elvágyó csajok az uniformisok árnyékára is rávetődnek, a pályaudvaron spontán foci alakul, a nép pedig ügybuzgón hajbókol az amcsik előtt. Egyedül a pályaudvar ura, a helyi kiskirály nem hajbókol, ő egyenesebb tartással korrupt, nem úgy, mint a polgármester, aki hajlottságát hajlongással is tetézi. Kimosdott funkcikban és konszolidált erőszaktevőkben a román film ma az egész volt KGST-t veri.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."