Film - Árnyjáték - Anton Corbijn: Control

  • - minek -
  • 2008. október 30.

Zene

Ian Curtis, a Joy Division egykori énekese idén júliusban lett volna 52 éves - kevesen tudnák őt elképzelni középkorúnak. Nem is volt esélye: - minek -

Ian Curtis, a Joy Division egykori énekese idén júliusban lett volna 52 éves - kevesen tudnák őt elképzelni középkorúnak. Nem is volt esélye: több mint huszonnyolc éve halott, élete, tragédiája, öngyilkossága azóta foglalkoztatja szeretteit, s nem csekély számú rajongóját. Közéjük tartozik Anton Corbijn holland fotográfus és kliprendező, aki karrierje kezdetén ismerkedett meg Curtisszel és zenésztársaival - fotósorozatot készített róluk az NME-be. S éppen Curtis kínálta az ürügyet ahhoz, hogy a vele csaknem egykorú Corbijn elkészítse első játékfilmjét. Nyugodtan előreszaladhatunk: megérte ennyit várni - neki és nekünk is. A Control egy mértéktartóan kivitelezett, egyszerre tárgyilagos és megindító film - debütálásként több mint elégséges. Tulajdonképpen korrekt kis életrajzi mozi, amelyben - elvégre hősünk mégis rocksztár - fontos szerepet kap a zene. Ám Corbijn kifejezetten visszafogott szerepet szán a Joy Division hipnotikus, lenyűgöző és a maga szomorúságában is magával ragadó zenéjének (felőlem azért adagolhatott volna egy kicsivel nagyobb dózis muzsikát). De amit kapunk, az legalább üt: a Curtist alakító Sam Riley és társai tökéletesen betanulták a számokat, minden taktust ők játszanak, mondhatni tökéletesen. S ha már Riley-nál tartunk: a korábban teljesen ismeretlen amatőr színész ezzel úgyszólván befutott: nemcsak Curtis legendás színpadi mozgását adja vissza, de azon kívül is hiteles és szuggesztív (már ha ez egy alapvetően melankolikus figura esetén elmondható). Amúgy a Curtis-história igazi negatív karrierregény, ahol a kórtörténet (az énekes egyre súlyosbodó epilepsziája) és a magánéleti bonyodalmak (korán házasodik, s azután nem bír dönteni feleség és szerető között) rendesen keresztbe ütik a szépen bontakozó popzenei karriert. A sorsverte, sötét karizmájú popsztárnak az önpusztítás hagyományos formáira sincs szüksége. Nem a közhelyes rock and roll életforma tereli a vesztőhelyül szolgáló fregoli felé - pont a sikerrel kecsegtető amerikai turné kezdetének reggelén. Pusztán a félrekezelt nyavalyatörés, a benne lappangó szorongás és más mentális kórságok, a feloldhatatlannak tűnő magánéleti csapdák meg úgy általában a filmen is átütő, világméretű szomorúság, amelynek emblémája és legpregnánsabb kifejezője éppen a Joy Division muzsikája.

Corbijn csak egymás mellé rakja a tényeket, amelyek egyébként is (többek között az özvegy és társproducer Deborah életrajzi könyvéből) tudhatók, és ránk, a fantáziánkra bízza a kirakós játékot. A képek minden kétséget kizáróan gyönyörűek: a Corbijn-videókból már ismert metódus, a színes anyagra felvett képi világ "visszafeketefehérítése" korántsem valami manír. A finomra rajzolt kontrasztok, a sokszor inkább körvonal nélküli puhaságot, máskor sértő élességet vagy szimplán sivárságot sugalló képek minden verbális narrációnál szebben mesélik el a történetet - a zenével és a színészi játékkal párhuzamos, de hasonlóan erős szólamot képezve.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.