Film - Árnyjáték - Anton Corbijn: Control

  • - minek -
  • 2008. október 30.

Zene

Ian Curtis, a Joy Division egykori énekese idén júliusban lett volna 52 éves - kevesen tudnák őt elképzelni középkorúnak. Nem is volt esélye: - minek -

Ian Curtis, a Joy Division egykori énekese idén júliusban lett volna 52 éves - kevesen tudnák őt elképzelni középkorúnak. Nem is volt esélye: több mint huszonnyolc éve halott, élete, tragédiája, öngyilkossága azóta foglalkoztatja szeretteit, s nem csekély számú rajongóját. Közéjük tartozik Anton Corbijn holland fotográfus és kliprendező, aki karrierje kezdetén ismerkedett meg Curtisszel és zenésztársaival - fotósorozatot készített róluk az NME-be. S éppen Curtis kínálta az ürügyet ahhoz, hogy a vele csaknem egykorú Corbijn elkészítse első játékfilmjét. Nyugodtan előreszaladhatunk: megérte ennyit várni - neki és nekünk is. A Control egy mértéktartóan kivitelezett, egyszerre tárgyilagos és megindító film - debütálásként több mint elégséges. Tulajdonképpen korrekt kis életrajzi mozi, amelyben - elvégre hősünk mégis rocksztár - fontos szerepet kap a zene. Ám Corbijn kifejezetten visszafogott szerepet szán a Joy Division hipnotikus, lenyűgöző és a maga szomorúságában is magával ragadó zenéjének (felőlem azért adagolhatott volna egy kicsivel nagyobb dózis muzsikát). De amit kapunk, az legalább üt: a Curtist alakító Sam Riley és társai tökéletesen betanulták a számokat, minden taktust ők játszanak, mondhatni tökéletesen. S ha már Riley-nál tartunk: a korábban teljesen ismeretlen amatőr színész ezzel úgyszólván befutott: nemcsak Curtis legendás színpadi mozgását adja vissza, de azon kívül is hiteles és szuggesztív (már ha ez egy alapvetően melankolikus figura esetén elmondható). Amúgy a Curtis-história igazi negatív karrierregény, ahol a kórtörténet (az énekes egyre súlyosbodó epilepsziája) és a magánéleti bonyodalmak (korán házasodik, s azután nem bír dönteni feleség és szerető között) rendesen keresztbe ütik a szépen bontakozó popzenei karriert. A sorsverte, sötét karizmájú popsztárnak az önpusztítás hagyományos formáira sincs szüksége. Nem a közhelyes rock and roll életforma tereli a vesztőhelyül szolgáló fregoli felé - pont a sikerrel kecsegtető amerikai turné kezdetének reggelén. Pusztán a félrekezelt nyavalyatörés, a benne lappangó szorongás és más mentális kórságok, a feloldhatatlannak tűnő magánéleti csapdák meg úgy általában a filmen is átütő, világméretű szomorúság, amelynek emblémája és legpregnánsabb kifejezője éppen a Joy Division muzsikája.

Corbijn csak egymás mellé rakja a tényeket, amelyek egyébként is (többek között az özvegy és társproducer Deborah életrajzi könyvéből) tudhatók, és ránk, a fantáziánkra bízza a kirakós játékot. A képek minden kétséget kizáróan gyönyörűek: a Corbijn-videókból már ismert metódus, a színes anyagra felvett képi világ "visszafeketefehérítése" korántsem valami manír. A finomra rajzolt kontrasztok, a sokszor inkább körvonal nélküli puhaságot, máskor sértő élességet vagy szimplán sivárságot sugalló képek minden verbális narrációnál szebben mesélik el a történetet - a zenével és a színészi játékkal párhuzamos, de hasonlóan erős szólamot képezve.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”