Film - Balsors, akit - Ethan és Joel Coen: Egy komoly ember

Zene

Mire odáig jutunk, hogy a szerencsétlen kis zsidóból (kicsi, értsd kisember, zsidó, értsd zsidó) kétségbeesésében előtörjön; de én egy komoly ember vagyok! - már megtörtént a córesz, sőt egy ideje már úgy záporoznak szegény fejére a córeszok, mintha a jóisten rajta felejtette volna a hüvelykjét a God against Man videojáték tűzgombján. De hát mit vétett ez a szerencsétlen, amiért a teremtő ilyen csúnyán kibabrált vele? Rossz férj lenne? Nem rosszabb, mint az utcájából bárki. Rossz apa lenne? Simán hozza a kertvárosi átlagot. Akkor tán a hivatását hanyagolja, vagy ami még ennél is nagyobb bűn, a hitközségi kötelezettségeit? Mesebeszéd! Nem, nem és nem: Larry Gopnik az égvilágon senkinek sem vétett semmit, Larry Gopnik se nem szent, se nem bűnös, Larry Gopnik egy minden lakóközösségre jutó komoly ember, akinek felesége van, két gyermeke, háza, kertje, megtakarítása, és aki egy szép napon halkan belelép. És mert zsidóként lép bele, s teszi ezt a hatvanas években és abban az Amerikában, melyre Midwestként vagy a lapos Közép-Nyugatként hivatkoznak az útleírások, mi sem természetesebb, mint hogy a cipőjére tapadt és egyre sürgetőbb szagú szerencsétlenséget egy meglehetősen egzotikus környezetben hordja ki, marihuánás cigaretták és hanukagyertyák, jiddis dalcsokrok és Santana Abraxasa között.

Mire odáig jutunk, hogy a szerencsétlen kis zsidóból (kicsi, értsd kisember, zsidó, értsd zsidó) kétségbeesésében előtörjön; de én egy komoly ember vagyok! - már megtörtént a córesz, sőt egy ideje már úgy záporoznak szegény fejére a córeszok, mintha a jóisten rajta felejtette volna a hüvelykjét a God against Man videojáték tűzgombján. De hát mit vétett ez a szerencsétlen, amiért a teremtő ilyen csúnyán kibabrált vele? Rossz férj lenne? Nem rosszabb, mint az utcájából bárki. Rossz apa lenne? Simán hozza a kertvárosi átlagot. Akkor tán a hivatását hanyagolja, vagy ami még ennél is nagyobb bűn, a hitközségi kötelezettségeit? Mesebeszéd! Nem, nem és nem: Larry Gopnik az égvilágon senkinek sem vétett semmit, Larry Gopnik se nem szent, se nem bűnös, Larry Gopnik egy minden lakóközösségre jutó komoly ember, akinek felesége van, két gyermeke, háza, kertje, megtakarítása, és aki egy szép napon halkan belelép. És mert zsidóként lép bele, s teszi ezt a hatvanas években és abban az Amerikában, melyre Midwestként vagy a lapos Közép-Nyugatként hivatkoznak az útleírások, mi sem természetesebb, mint hogy a cipőjére tapadt és egyre sürgetőbb szagú szerencsétlenséget egy meglehetősen egzotikus környezetben hordja ki, marihuánás cigaretták és hanukagyertyák, jiddis dalcsokrok és Santana Abraxasa között.

Földrajzi kérdésekben persze még ennél is közelebb járunk az igazsághoz, ha nem egy midwesti postafiókszámot, hanem a Coens Avenue-t adjuk meg Larry Gopnik levelezési címeként, mert, mi sem természetesebb, Gopnikék ugyanazon a házsoron laknak, mint Barton Fink, Jerry Lundegaard, Jeffrey Lebowski, Ed Crane, Harry Pfarrer vagy Llewelyn Moss, még ha utóbbiak ezúttal képen kívül is maradtak. Csupa-csupa komoly ember, de hiszen a Coenek soha nem is foglalkoztak mással, mint komoly emberekkel. Komolytalan emberek vígjátékban szerepelnek, amilyet tán, tisztán műfaji kivitelben, kétszer vagy háromszor gyártottak a filmtörténetileg is összenőtt fivérek - nem nagy tétel egy ekkora életműben, akit érdekel, a futottak még rovatban megtalálja valamennyit. De nem Larry Gopnikot, benne tényleg nincsen semmi vicces, kisember a szívóágon, aki ha nem lenne, még csak véletlenül sem kellene kitalálni, van belőle még kismillió a raktáron. A szívóág viszont, az alkotók kedvenc ága ezúttal némi von haus aus színezetet kapott, noha az életrajzi érintettség, ha ad is némi extra kuriózumértéket a filmnek, a végelszámolásnál nem esik túl nagy súllyal latba. A Coenek annyi kispolgári portán megfordultak már termékeny filmes életük során, hát istenem, most a saját fiatalkoruk kulisszái között abszurdkodnak. Elfogultsággal aligha vádolhatók, Gopnik apuka ugyanazzal a kitartó kacsázással araszol előre a pofonok földjén, mint megannyi őse a Coen-legendáriumban, melyben zsidók és nem zsidók, új- és ószövetségeket ápolgatva boldogan osztoznak a válogatott, de többnyire a kapitális önsorsrontás felé vezető kisembersorsokban. De hogy ne csak a saját mércéjükkel mérjük az alkotókat, ezúttal mintha a nagy jiddis nyelvű író, Isaac Bashevis Singer felől érkezett volna az ihlet, mintha Singer regény- és novellahősei, a nagy amerikai szétszórtságban elveszetten mozgó galíciai túl- és továbbélők kelnének új életre. Jobban mondva nem is újra, hanem egy nagyon is régire, az újdonság természetesen nem bennük van, hanem ahogy rájuk néznek, és ebben a nézésben az empátia versenyez a gyilkos humorral. Méghozzá bőséges humorral, mégha az - újdonságot ezzel aligha mondunk - inkább a morbid, mintsem a térdcsapkodós fajtából is való. Larry Gopnik tanult ember, akire nem hatnak a tanítások, szegény feje a rabbinikus tanácsadás rendszerében sem találja a helyét, szépen bele is sétál három egymást követő rabbiviccbe. A fokozás nagy mestereiként ismert Coenek ezúttal sem adják alább, a tornasorban egymás után következő bölcsek csodás összhangban licitálnak egymásra a bölcs semmitmondásban. Az utolsóként színre lépő, csodaszámba menő rabbi már valóban nem is mond semmit - de azt olyan emlékezetes módon teszi, hogy azzal túltesz az egész mezőnyön.

A három rabbi már önmagában olyan tökéletes műsorszám, hogy egy másik filmben maga lehetne a teljes program, itt azonban csak része az egésznek, három megálló a becsavarodáshoz vezető hosszú úton, melyen, ha éppen nincs ünnep, hatalmas a forgalom. A kikapós feleségtől az önmagába (és eszelős találmányába) roskadt bátyig, a galíciai dibbuktól a kenetteljes csábítóig, a beszíva bármicvózó Gropnik Jr.-tól a marihuánázó szépasszonyig, a zsidófalónak rémálmodott szomszédtól a bukott dél-koreai diákig mindenki szegény szerencsétlen Larryt izélgeti.

Nagy az isten állatkertje, és ezen belül a Coenéké sem tartozik éppenséggel a kicsik közé. A végső csattanó persze magáé az állatkert alapítójáé, aki filmen utoljára talán az Ádám almáiban mutatkozott ilyen abszurd kedvében.

A Palace Pictures bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.